Jakich rowerów poszukują Polacy? Cena nie jest najważniejsza. Na rynku pojawił się nowy trend

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Wideo
od 16 lat
Oficjalnie sezon rowerowy jeszcze nie wystartował ale polskich drogach nietrudno znaleźć fanów jednośladów, którzy nie zważając na warunki atmosferyczne mkną po drogach. Jednak u progu wiosny rośnie zainteresowanie rowerami, które coraz częściej zastępują samochód podczas codziennych dojazdów do pracy i szkoły oraz weekendowych wycieczek. Ekspert w rozmowie z nami nie ukrywa, że na rowery wydajemy coraz więcej i szukamy maszyn, które spełniają nasze oczekiwania i najzwyczajniej nam się podobają. Jakie rowery kupujemy i czy chętnie korzystamy z serwisów?

Spis treści

– Liczę, że klienci w tym roku się pojawią i nie będzie ich mniej, niż w poprzednich sezonach, aczkolwiek rozsądek nakazuje wstrzemięźliwość – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Przemysław Żebrowski, Antymateria. – Trochę trudniejsze warunki ekonomiczne, inflacja ale też to, że pandemia spowodowała niesamowity boom na rowery zaowocuje tym, że ten popyt będzie trochę mniejszy – przyznaje.

Lepsza infrastruktura rowerowa

Wyraźnie widać, że wraz z rozwojem infrastruktury rowerowej, coraz więcej Polaków zmienia swoje transportowe przyzwyczajenia na wzór tych, które obserwujemy w krajach zachodniej Europy. Mieszkańcy większych miast wybierają rower jako środek transportu z uwagi na wygodę, funkcjonalność i poczucie niezależności.

Znaczenie mają także aspekty ekonomiczne i coraz większa świadomość ekologiczna. Stąd coraz częściej rower zastępuje samochód nie tylko podczas codziennych dojazdów, ale staje się atrakcyjną alternatywą podczas weekendowych i wakacyjnych wyjazdów. Stale przybywa nowych ścieżek rowerowych, dzięki temu zarówno te krótsze jak i dłuższe odległości można wygodnie i bezpiecznie pokonać jednośladem.

Wyniki badania „Monitoring rynku rowerów” przeprowadzonego przez Agencję Badawczą Difference na zlecenie marki KROSS, pokazują, że 3/4 Polaków ma przynajmniej jeden rower, a blisko co czwarty ankietowany planuje kupić taki pojazd w ciągu najbliższego roku. – Wśród najczęściej kupowanych rowerów prym wiodą rowery miejskie. Posiadanie ich deklaruje 46 proc. badanych. Rowery górskie natomiast 24 proc. ankietowanych – wynika z badania.

Jakie rowery będziemy kupowali w tym sezonie?

– W Polsce jest tak, że każdy posiada „jakiś” rower i to co wydaje mi się trwałym trendem to to, że szukamy dość konkretnego roweru – twierdzi i przyznaje, że już nie kupujemy „po prostu roweru”, tylko szukamy konkretnego modelu w konkretnym rodzaju.

Jak wymienia, jeśli poszukujemy roweru szosowego, to przeglądamy te karbonowe, porównujemy wagę, sprawdzamy geometrię. Jeżeli planujemy wycieczki górskie, to zdecydowanie wybieramy MTB. – Jak do miasta, to rower miejski, jak mamy przewozić coś cięższego – nie boimy się rowerów cargo – mówi i dodaje, że klienci idą w kierunku specjalizacji i lepszego dostosowania roweru do tego w jakich warunkach będziemy z niego korzystali.

Żebrowski nie ukrywa, że świadomość klientów zdecydowanie się zwiększyła. – Bardzo często mamy klientów, którzy nas zawstydzają. To jest trochę tak, jak z chodzenie, do lekarza „z doctorem Google” ,to teraz obserwujemy podobny trend w przypadku rowerów. – Wszystkie informacje możemy znaleźć, nauczyć się a to przekłada się na wymagania i oczekiwania klientów – przyznaje.

Czym się kierujemy przy wyborze roweru?

Do tej pory głównym kryterium była cena. Jednak wraz z dostępem do informacji ale i samych produktów podejście to zmieniło się. Ekspert, z przymrużeniem oka, przyznaje, że jest to temat rzeka.

– Nie wiem czy klienci mnie za to polubią ale bardzo często jest tak, że ta cała dyskusja o napędach, przerzutkach, wagach, to tak naprawdę „jest ściema”, żeby później móc opowiedzieć o tym żonie czy kolegom. Na samym końcu i tak kupujemy oczami – przyznaje.

– Oczywiście to zależy od segmentu klienta ale wydaje mi się, że jeżeli stać nas na rower za parę tysięcy złotych, to raczej ta cena schodzi na dalszy plan – dodaje.

Nowy trend w wyborze roweru. Popularny „góral” zdetronizowany?

– Część osób uważa, że to kolejna moda, kolejni uważają że to trwały trend – mówi Żebrowski. Mowa o rowerach gravelowych, które pojawiły się na rynku parę lat temu.

– Dzisiaj koncepcja, żeby rower o dość agresywnej i sportowej konstrukcji, jeżeli chodzi o geometrię ramy był trochę bardziej wszechstronny, czyli umożliwiał założenie grubszej opony, wjechanie takim rowerem w niekoniecznie super utwardzony teren, to jest coś, co nam się wydaje, że jest trwała zamiana – przyznaje.

– To jest nowy góral – mówi z lekkim uśmiechem.

Ile kosztuje kompleksowy serwis rowerowy?

Żebrowski zwraca uwagę na podejście Polaków do serwisów rowerowych, ponieważ jego zdaniem o ile w warsztacie samochodowym czy w ASO, kwoty opiewające na parę set złotych na rachunku, a roboto-godziny przekraczają nawet 200 zł/h, nie robią nas już takiego wrażenia, to w przypadku serwisu jednośladów jest to spore zaskoczenie.

– Jeżeli w serwisie rowerowym dostaniemy rachunek za kompleksowy przegląd roweru na 250- 300, czy 400 zł, to łapiemy się za głowę – mówi i przyznaje, że kompleksowy przegląd, połączony z dokładnym umyciem i serwisem zajmuje nawet 1,5 -2 dni pracy. – Myślę, że czasy takich „tanich serwisów” są już za nami – przyznaje.

Przeczytaj także: Kiedy przestawiamy zegarki?

Czy chętnie korzystamy serwisów rowerowych? Zdaniem Żebrowskiego to zależy do samego klienta, jak i kosztów nabycia samego roweru. – Osoby, które na rower wydały parę tysięcy, są świadomymi użytkownikami i po prostu o niego dbają, chętniej odwiedzają serwisy, przynajmniej raz w roku, a zdarza się, że i częściej – mówi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Jakich rowerów poszukują Polacy? Cena nie jest najważniejsza. Na rynku pojawił się nowy trend - Strefa Biznesu

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska