Jakie nowe samochody wybierali Polacy w 2015 roku?

Mariusz Michalak (aip)
Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w 2015 roku Polacy zarejestrowali w sumie 352 518 samochodów osobowych. To o 8,09 proc. więcej w stosunku do poprzedniego roku (+26 389 szt.) Shutterstock
Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w 2015 roku Polacy zarejestrowali w sumie 352 518 samochodów osobowych. To o 8,09% więcej w stosunku do poprzedniego roku (+26 389 szt.). Jakie marki i modele wybierano najczęściej?

Liderem niezmiennie pozostaje Skoda, która sprzedała w Polsce ponad 44 tys. nowych aut, natomiast na drugim miejscu uplasował się Volkswagen z liczbą ponad 35 tys. rejestracji. Miejsce na podium wywalczyła także Toyota. Osiągneła gorszy wynik od niemieckiego konkurenta zaledwie o 43 pojazdy. Kolejne lokaty zajmują Opel, Ford, Renault, Kia, Hyundai, Nissan oraz Dacia. To pokazuje, że czołówka dziesięciu najczęściej wybieranych marek w 2015 roku jest niemal identyczna jak w roku 2014. Marki cieszą się głównie wzrostami, a spadek w pierwszej dziesiątce odnotowała tylko Dacia z wynikiem słabszym o 54 egzemplarze. Zestawienie pokazuje również, że afera związana z fałszowaniem wyników emisji spalin nie zaszkodziła Volkswagenowi, który zajął bardzo wysokie miejsce w zestawieniu.

Najczęściej wybierane marki aut w Polsce w 2015 roku

  • Skoda 44 524
  • Volkswagen 35 696
  • Toyota 35 653
  • Opel 28 609
  • Ford 24 989
  • Renault 17 946
  • KIA 17 619
  • Hyundai 16 036
  • Nissan 13 990
  • Dacia 13 005

Źródło: IBM SAMAR

Skoro wiemy już jakie marki najchętniej wybierają Polacy, sprawdźmy jakie modele cieszyły się największą popularnością w Polsce w 2015 roku. Nie bez powodów Skoda została liderem zestawienia najchętniej wybieranych marek. Jej dwa modele Octavia i Fabia zajmuje odpowiednio 1. i 2. miejsce pod względem najczęściej rejestrowanych modeli. Tak samo było również przed rokiem. Zmieniło się natomiast najniższe miejsce na podium. Forda Focusa zastąpił Volkswagen Golf, którego zarejestrowano w liczbie 11 628 egzemplarzy. Ford Focus zajął w 2015 roku siódmą lokatę, a przed nim znalazł się m.in. Opel Astra, którego w 2015 roku weszła na rynek piąta generacja oraz Toyota Auris i Toyota Yaris. Skoda ma jeszcze jedno auto w tym zestawieniu. To model Rapid zajmujący ósme miejsce. Także Volkswagen ma swojego kolejnego przedstawiciela – Passata. Pierwszą dziesiątkę najczęściej wybieranych modeli zamyka natomiast Renault Clio. Model ten zarejestrowało w Polsce 7 467 osób. Jest to wynik o niemal 23% lepszy niż rok wcześniej.

Najczęściej wybierane modele aut w Polsce w 2015 roku:

  • Skoda Octavia 14 193
  • Skoda Fabia 12 073
  • Volkswagen Golf 11 628
  • Opel Astra 10 641
  • Toyota Auris 9 710
  • Toyota Yaris 9 365
  • Ford Focus 9 186
  • Skoda Rapid 8 994
  • Volkswagen Passat 7 870
  • Renault Clio 7 467

Źródło: IBM SAMAR

Nie sposób nie zauważyć, że najczęściej wybierane modele w dużej mierze nalezą do Grupy Volkswagen. To tylko kolejny dowód na to, że Polacy chętnie wybierają te auta pomimo afery spalinowej. Dobre wyniki importerów i dealerów w ubiegłym roku to efekt dużej aktywności firm, które korzystały z możliwości odliczania 50% VAT-u od zakupu samochodów. W 2015 roku udział przedsiębiorców w krajowym rynku nowych aut osobowych wyniósł 65,03% wobec 61,31% rok wcześniej. Odnotowano także wysoki udział rejestracji własnych dokonywanych przez dealerów.

Zdaniem eksperta: Dariusz Balcerzak, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

2015 rok to siódmy rok z rzędu, gdy producent z Mlada Boleslav zajmuje pierwsze miejsce w rankingu rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce. Popularność Skody wynika z tego, że oferuje sensowną jakość za rozsądną cenę. Gama modelowa jest szeroka, a auta bardzo dobrze sprawdzają się jako pojazdy flotowe. Musimy bowiem pamiętać, że sprzedaż samochodów w Polsce w dużej mierze zależy od zakupów klientów flotowych. Nie bez znaczenia jest także dostępność serwisu. Wyniki sprzedaży aut w 2015 roku pokazują, że Polacy nie przejmują się aferą Volkswagena związaną z fałszowaniem wyników pomiarów emisji spalin. Podkreślić należy, że czynnik ekologiczny nie jest decydujący przy wyborze auta w Polsce. Zaznaczyć trzeba również, że afera związana z niemieckim producentem wybuchła w połowie września, a dane dotyczą sprzedaży za cały 2015 rok. Wszystko jednak wskazuje na to, że nie będziemy mieli do czynienia z gwałtownym spadkiem sprzedaży aut Grupy Volkswagen w najbliższych miesiącach. 

Na rozwój rynku w 2015 roku wpływ miał także reeksport, któremu sprzyja słaby kurs złotego w stosunku do euro. Najpierw auto jest rejestrowane w Polsce, a potem wywożone i sprzedawane za granicą. Skala tego stałego zjawiska w Polsce sięga kilku procent.

FLESZ: Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Materiał oryginalny: Jakie nowe samochody wybierali Polacy w 2015 roku? - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

p
pol

tylko we flotach wzrost. Prywatni kupują nadal używane

M
Mistrzimalgorzata

Opel forever <3Pospieszyłbym się dwa tygodnie to i ja bym się załapał do zestawienia, ale czekałem na kredyt w rajfie :D Pieniądze już są więc i samochód się niedługo pojawi ;)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3