Jakie opolskie linie kolejowe będą remontowane?

archiwum
Za dwa lata skrócić się ma do nieco ponad 3 godzin podróż z Opola do Warszawy. Dziś zajmuje nawet 6 godzin.
Za dwa lata skrócić się ma do nieco ponad 3 godzin podróż z Opola do Warszawy. Dziś zajmuje nawet 6 godzin. Archiwum
Ślimaczy się remont linii kolejowych w Opolskiem. Nie ma co liczyć, że w najbliższym czasie skróci się czas podróży z Opola na Śląsk przez Kędzierzyn-Koźle.

To 40-kilometrowy odcinek trasy E30, czyli III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego łączącego Niemcy, Polskę i Ukrainę. Kolej wyremontowała już tory od granicy z Niemcami, przez Wrocław do Opola Zachodniego. Teoretycznie pociągi, z małymi wyjątkami, mogą tam jeździć z prędkością 160 km/h.

Podobny remont potrzebny jest pilnie na trasie Opole - Kędzierzyn-Koźle - Gliwice. Dlaczego? Bo składy toczą się tam z prędkością 60-80 km/h. W związku z tym podróż pociągiem osobowym z Opola do Kędzierzyna-Koźla zabiera 45 minut, a pospiesznym kilka minut mniej. Podobny jest czas przejazdu z Kędzierzyna-Koźla do Gliwic.

To jedna z najbardziej ruchliwych tras kolejowych na Opolszczyźnie. W ciągu doby jeździ tędy prawie 10 tys. pasażerów. - Niestety, na remont tego odcinka nie ma na razie pieniędzy - ucina Maciej Dutkiewicz z PKP Polskie Linie Kolejowe w Warszawie.

Kolej remontuje wprawdzie tory pomiędzy Kędzierzynem-Koźlem a Gliwicami, ale są to jedynie tzw. roboty utrzymaniowe, polegające na wymianie zużytych elementów infrastruktury kolejowej, które pozwolą przywrócić na trasie prędkości pociągów 120 km/h, a nie dostosować ją do prędkości 160 km/h. - Ale i tak szacujemy, że podróż na tym odcinku skróci się o około 10 minut - podkreśla Dutkiewicz.

Szybko nie skróci się też czas podróży dalej, w stronę Krakowa. Ruszył wprawdzie remont torów pomiędzy Katowicami a Krakowem, ale zbankrutował wykonawca i prace stanęły w miejscu.

Kolej zabiera się natomiast za remont mniej ważnej linii: Opole-Groszowice przez Strzelce Opolskie i Błotnicę Strzelecką w stronę Gliwic. Dlaczego tej, a nie ważniejszej Kędzierzyn-Koźle - Gliwice?

- Bo jest krótsza - mówi Maciej Dutkiewicz.
Inwestycja ma kosztować 200 mln zł. Pieniądze daje Unia Europejska. Do końca 2014 roku mają być wymienione wszystkie elementy linii, wyremontowane mosty i wiadukty. Kolej ogłosiła już przetargi na to zadanie.

Pierwsze prace ruszą w przyszłym roku. Po remoncie pociągi będą tam jeździły z prędkością 120 km/h. Teraz jest to 60-80 km/h.

Za dwa lata skrócić się ma do nieco ponad 3 godzin podróż z Opola do Warszawy. Dziś zajmuje nawet 6 godzin.

PKP Polskie Linie Kolejowe wyremontują bowiem tzw. protezę koniecpolską, czyli trasę z Wrocławia przez Opole, Częstochowę-Stradom i dalej w kierunku Koniecpola, za którym na wysokości Włoszczowy Północnej składy wskakują na Centralną Magistralę Kolejową, najnowocześniejszą w kraju. Pociągi już teraz mogą tam mknąć z prędkością 160 km/h (w niedalekiej przyszłości nawet 200). Magistralą składy jadą do Grodziska Mazowieckiego, potem znów zwalniają, by dojechać do Warszawy. Koszt tych prac to ponad 300 mln zł. Z pieniędzy przekazanych przez Unię Europejską sfinansowany ma być też remont odcinka Częstochowa - Fosowskie.

Wideo

Komentarze 44

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
audi

Drogi remontowane, linie kolejowe remontowane. Niedługo będziemy jeździć bryczką ...

k
krus

No właśnie zacznijcie myśleć decydenci o dojeżdzających i podróżnych.

k
krysia

Wyłączą remontowane linie kolejowe z użytku, to ludzie będą chodzić do pracy kilkanaście kilometrów? Sic !

a
angel

Wtedy opolanie mogą liczyć chyba już tylko na podróż odrą. Dać ludziom kajaki i niech płyną do pracy.

d
donald

Jak ludzie dojadą do pracy, gdy linie będą tak długo remontowane ? Mamy wziąść urlopy w pracy ...

u
uczennica

Dlaczego linia do zawadzkiego i kolonowskiego ma być zamknięta przez 1,5 roku ?
Czy prezydent opola i pkp myślą w ogóle o ludziach ... jak dojadą rano do pracy i do szkoły ???

m
milena

Remontować jedną jedyną linię do Kolonowskiego przez 1,5 r. to znaczy wyrok dla ludzi utraty pracy !!!

s
snra

Remont = brak dojazdu = likwidacja połączeń pkp = zwolnienia z pracy = migracja = likwidacja opolskiego !

l
lubia

Szkoda słów na to co się dzieje na kolei.

t
take

Najlepiej wyremontować decydentów i odwołać ich ze stanowisk, wyrzucić ze stołków.

m
monia

Tu nie ma co zostawać, tu nie ma co pracować, tu niebezpiecznie jest rodzić i się leczyć... Uciekać stąd !
Tu nie będzie czym jeździć ...

p
poker

Najlepiej stąd wyjechać i szukać innej pracy ... Bez komunikacji nie będzie "Opolskie ja tu zostaję". Nigdy !

n
nonprofit

Będą remontować ... Ludzi zwolnią z pracy, przestaną jeżdzić. Potem otworzą i zlikwidują bez pasażerów !

e
europejczyk

To my jesteśmy w Unii Europejskiej ? W Polsce, na opolszczyźnie nie liczy się w ogóle człowiek !

p
patka

Skandal władz i PKP bo ludzie nie będą mogli dojechać do pracy !!! Tak dba się o kapitał ludzki ...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3