Jakie opony do samochodu terenowego?

Redakcja
Dzięki głębokiemu bieżnikowi opony MT w terenie są niezawodne.
Dzięki głębokiemu bieżnikowi opony MT w terenie są niezawodne. fot. Justyna Janus
Udostępnij:
Każdy początkujący offroadowiec prędzej czy później będzie musiał wybrać odpowiednie opony do swojego samochodu.

Bez względu na to, czy stałeś się posiadaczem samochodu terenowego, czy SUV-a, jeżeli chcesz zjechać z asfaltu, musisz mieć odpowiednie opony.

I trzeba zadbać o nie samemu, bo większość nowych samochodów wyjeżdża z salonu na oponach typu ON Road albo inaczej All Season. To opony całoroczne, które dobrze sprawdzają się na asfalcie.

Mają płytki bieżnik, dobrze sprawdzają się latem na suchej drodze. Zimą jednak zachowują się tak jak typowe opony letnie - są twarde i tracą przyczepność.

Trzeba więc opony zmienić. Tylko na jakie? Wśród opon idealnie pasujących do samochodów terenowych są opony typu AT czyli All Terrain i MT, tzn. Mud Terrain.

Te pierwsze przeznaczone są do jazdy w łagodnym terenie i po drogach. Podstawową ich zaletą jest to, że są one dużo odporniejsze na uszkodzenia od opon fabrycznie montowanych.
Do tego spokojnie można na nich poruszać się po asfalcie. Oprócz tego zimą lepiej sobie radzą niż niejedne typowe opony zimowe.

Drobniejsza rzeźba bieżnika sprawia, że są cichsze na asfalcie. Ich ceny wahają się od 400 do 700 złotych za sztukę. Fachowcy mówią, że AT są w 50 procentach offroadowe, a w 50 asfaltowe.

Ceny*

Ceny*

Opony typu Mud Terrain
- BF Goodrich MT (nowe) od 450 złotych za sztukę
- Silverston MT - 117 (nowe) od 500 złotych za sztukę
- Simex Extreme Trekker (nowe) od 991 złotych za sztukę
- Matador MP-75 (nowe) - od 380 złotych za sztukę

Opony typu All Terrain
- BF Goodrich AT (nowe) - od 384 złotych za sztukę
- Goodyear Wrangler ATR - od 400 złotych za sztukę
- Matador AT MP - 71 (nowe) - od 260 złotych za sztukę
- Toyo Open Country AT (nowe) - od 355 złotych za sztukę.

* Podane ceny dotyczą najmniejszych rozmiarów opon.

Terenowcy natomiast uważają, że offroad to najwyżej 20 procent możliwości i polecają opony typu MT.

MT, czyli Mud Terrain, to opony przeznaczone do jazdy w trudnym terenie, po błocie i kamieniach. Swoją niezawodność zawdzięczają bieżnikowi, który jest głęboki, dzięki czemu nie oblepia się błotem.

Bieżnikiem pokryty jest również bok opony, co sprawia, że koło łatwiej wyskakuje z grząskiego terenu i kolein. To, co jest ich zaletą w terenie, staje się wadą przy zjeździe na asfalt. MT zupełnie sobie tam nie radzą.

Głęboki bieżnik sprawia, że samochód jest bardzo głośny. Oprócz tego auto gorzej się prowadzi, a droga hamowania jest znacznie wydłużona. Opony MT na asfalcie bardzo szybko się zużywają. Trzeba również liczyć się z większymi wydatkami związanymi z zakupem paliwa.

Najlepiej by więc było zaopatrzyć się w dwa komplety kół, czyli AT i MT. Na początek jednak wystarczą same AT.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nowa Trybuna Opolska
Dodaj ogłoszenie