Jakie zmiany w szkole od września?

Iwona KłopockaZaktualizowano 
Od września nauczyciele będą mogli stosować oceny opisowe także dla starszych dzieci.
Od września nauczyciele będą mogli stosować oceny opisowe także dla starszych dzieci. Sławomir Mielnik
Od września nauczyciele także w starszych klasach mogą stosować oceny opisowe. Lekarz może zwolnić ucznia tylko z wykonywania określonych ćwiczeń na wuefie.

To dwie nowości,które pojawiły się w zmienionym rozporządzeniu dotyczącym oceniania i klasyfikowania uczniów. Oceny opisowe - bieżące oraz klasyfikacyjne (śródroczne i roczne) dotąd dotyczyły jedynie uczniów z klas 1-3. Od września w taki sposób nauczyciele będą mogli oceniać także starsze dzieci - od klasy IV szkoły podstawowej, aż po klasy ponadgimnazjalne. Możliwość ta dotyczy wszystkich lub wybranych zajęć edukacyjnych.

To nie znaczy, że ze szkół znikną tradycyjne stopnie - od 1 do 6. To, jak oceniani są uczniowie, musi być dokładnie opisane w statucie szkoły. W przypadku szkół, które zastosują ocenę opisową, roczne oceny klasyfikacyjne zawsze będą dodatkowo ustalane w skali stopni szkolnych. Ocenianie bieżące ma przekazywać informacje o poziomie osiągnięć edukacyjnych ucznia, jak też jego zaangażowaniu w zdobywanie nowych wiadomości.

Nauczyciele raczej nie są zwolennikami ocen opisowych.

- Tak uczniowie, jak i rodzice wolą stopnie, są dla nich bardziej czytelne, a szczegółowe uwagi lepiej przekazać ustnie - uważa Mariola Tkaczyk, nauczycielka historii i wiedzy o społeczeństwie z Opola.
- Ocena opisowa to pracochłonne zadanie - dodaje matematyk z gimnazjum w Kędzierzynie-Koźlu. - Trudno je dobrze wykonać w licznej klasie, nie ulegając schematom.

Nowość pojawi się także na lekcjach wychowania fizycznego. Nowe zasady wprowadzają możliwość zwolnienia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych, a nie zwolnienia z tych zajęć w ogóle. Podstawą będzie opinia lekarza wskazująca, jakich ćwiczeń uczeń nie może wykonywać oraz przez jaki okres.

- Mama czy tata już nie zwolnią z ćwiczeń na wuefie - mówi Justyna Graczyk, wuefistka z Opola. - To dobry sposób na plagę zwolnień. Jeśli lekarz stwierdzi, że uczeń nie może robić fikołków, to niech nie robi, ale niech gra w piłkę, biega albo pływa. To mu tylko wyjdzie na dobre.

W noweli podkreślono też obowiązek udostępniania uczniowi i jego rodzicom sprawdzonych i ocenionych pisemnych prac ucznia.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 11

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

E
Eurofighter

Przinajmniyj nauczyta sie czytac! (Lachkrampf) Zaro ktos by chciol cos przicionc, zeby sie poprawnie po polski pisac nauczol. Mie tego nie trzeba.

n
niedouk

Skala ocen od 2-5 lub 1-6 jest PROSTA dla wszystkich.

Zarówno dla dzieciaków, jak i dla dorosłych.

Wszelkie "opisówki" doprowadzają do niejasności.

E
Ela
W dniu 26.08.2015 o 12:29, aada napisał:

Mam wrażenie że piszesz o sobie i swoich kompleksach

To złe masz wrażenie. Kompleksów nie mam, piszę o swoich doświadczeniach z wf-em będąc nastolatką, po części o sobie ale także o znajomych z otoczenia, o sytuacjach, które zauważyłam.

Aktualne kampanie chcą zachęcić dzieci a mam wrażenie, że jeszcze bardziej zniechęcają ;)

a
aada
W dniu 26.08.2015 o 08:56, ela napisał:

A niektórzy dalej nie potrafią zrozumieć, że dzieci nie zwalniają się z wfu dlatego, że im się nie chce! Zwalniają się bo inne dzieci poniżają swoje koleżanki i kolegów. Zwalniają się bo nauczyciele nie potrafią prowadzić zajęć. Zwalniają się bo system oceniania na wf-ach jest po prostu beznadziejny i nieprzemyślany. Jestem pewna, że jeśli zajęcia z aktywności fizycznej prowadzone były faktycznie z pasją i podzielone kategoriami (tj. Dziecko samo wybiera na jaki rodzaj zajęć chce uczęszczać) to dzieci nie próbowałyby się zwalniać i wykręcać. Dzieci w wieku szkolnym bardzo często mają kompleksy a ludzie nie potrafią tego zrozumieć i myślą, że to lenie... Skakanie przez kozła czy jakieś skrzynie? Przecież niektóre dzieci mogą się po prostu tego bać a jeszcze mają być za to ocenione. Czy nie lepiej byłoby gdyby wybrali sobie jak na studiach? Fitness, basen, gry zespołowe.. Jest tyle możliwości... :)

Mam wrażenie że piszesz o sobie i swoich kompleksach

G
Gość

co jeszcze to babsko wymysli? kasienka

e
ela

A niektórzy dalej nie potrafią zrozumieć, że dzieci nie zwalniają się z wfu dlatego, że im się nie chce! Zwalniają się bo inne dzieci poniżają swoje koleżanki i kolegów. Zwalniają się bo nauczyciele nie potrafią prowadzić zajęć. Zwalniają się bo system oceniania na wf-ach jest po prostu beznadziejny i nieprzemyślany. Jestem pewna, że jeśli zajęcia z aktywności fizycznej prowadzone były faktycznie z pasją i podzielone kategoriami (tj. Dziecko samo wybiera na jaki rodzaj zajęć chce uczęszczać) to dzieci nie próbowałyby się zwalniać i wykręcać. Dzieci w wieku szkolnym bardzo często mają kompleksy a ludzie nie potrafią tego zrozumieć i myślą, że to lenie... Skakanie przez kozła czy jakieś skrzynie? Przecież niektóre dzieci mogą się po prostu tego bać a jeszcze mają być za to ocenione. Czy nie lepiej byłoby gdyby wybrali sobie jak na studiach? Fitness, basen, gry zespołowe.. Jest tyle możliwości...:)

r
rodzic

A to nowina. Rodzice zawsze mieli prawo do wglądu kartkówek i sprawdzianów.A ocena opisowa? Zawsze była w formie ustnej w starszych klasach, prosze przypomniec sobie opisówkę w wypracowaniach . Jeśli przyjdzie nacisk z ministerstwa to nauczyciele bedą ją formulowac pisemnie- i co to da? Ano to samo co w klasach I-III. Uczniowie idąc do klasy IV przezywaja szok bo wreszcie trzeba się uczyc , a nie bawic .Sytuacja powtórzy się w gimnazjum.

n
naczelna McÓwka

- Tak uczniowie, jak i rodzice wolą stopnie, są dla nich bardziej czytelne, a szczegółowe uwagi lepiej przekazać ustnie - uważa Kasia z Polski.

n
naczelna McÓwka

- Tak uczniowie, jak i rodzice wolą stopnie, są dla nich bardziej czytelne, a szczegółowe uwagi lepiej przekazać ustnie - uważa Mariola Tkaczyk, nauczycielka historii i wiedzy o społeczeństwie z Opola.

n
naczelna McÓwka

- Tak uczniowie, jak i rodzice wolą stopnie, są dla nich bardziej czytelne, a szczegółowe uwagi lepiej przekazać ustnie - uważa Mariola Tkaczyk, nauczycielka historii i wiedzy o społeczeństwie z Opola.

G
Gość

=================================================

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3