Jański. Ruszą nowe programy nauczania

Redakcja
- Opracowując nowe programy nauczania, musiałyśmy określić  efekty kształcenia, czyli wiedzę, umiejętności i kompetencje, jakimi będą dysponować absolwenci "Jańskiego” - mówią dr Katarzyna Postrzednik-Lotko, dr Iwona Sobieraj i dr Maria Huchrak.
- Opracowując nowe programy nauczania, musiałyśmy określić efekty kształcenia, czyli wiedzę, umiejętności i kompetencje, jakimi będą dysponować absolwenci "Jańskiego” - mówią dr Katarzyna Postrzednik-Lotko, dr Iwona Sobieraj i dr Maria Huchrak. Paweł Stauffer
Dzięki sugestiom pracodawców na uczelni ruszą nowe programy nauczania.

Zmiany są spowodowane wymogami reformy szkolnictwa wyższego. W związku z tym od zaczynającego się semestru Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego, dostosowała programy kształcenia jeszcze bardziej do potrzeb lokalnego rynku pracy.

- Zobligowały nas do tego nowe zasady mówiące o tym, jak kształcić studentów - wyjaśnia dr Katarzyna Postrzednik-Lotko, dziekan wydziału. - Teraz kładziemy nacisk na trzy obszary: przekazywanie wiedzy, naukę konkretnych umiejętności i zdobywanie kompetencji.

Dziekan "Jańskiego" podkreśla, że oceny widoczne na dyplomie będą wynikać z weryfikacji wspomnianych obszarów.

- Każda uczelnia musi opracować narzędzia sprawdzające wiedzę, umiejętności i kompetencje i to w przypadku każdego przedmiotu - mówi dziekan. - W tym celu nasi naukowcy przeprowadzili konsultacje z pracodawcami z regionu, pytając ich, jakich absolwentów by sobie życzyli.

Z badań ankietowych i wywiadów przeprowadzonych przez socjologów z "Jańskiego" wynika, że pożądane cechy to kompetencje społeczne, m.in. znajomość języków obcych, umiejętności negocjacji, komunikacji z klientem, sztuki mediacji, obsługi urządzeń komputerowych oraz zachowania proetyczne.

- Te wszystkie wskazówki uwzględniliśmy w nowym programie kształcenia. W planach studiów pojawił się więc dodatkowy blok przedmiotów kształcenia ogólnego obejmujący m.in. ,oprócz języka obcego w zwiększonej liczbie godzin i technologii informacyjnych, także ochronę własności intelektualnej oraz normalizację i certyfikację - jako wiedzę o tym, jakie normy i certyfikaty obowiązują w danej dziedzinie - wymienia Katarzyna Postrzednik-Lotko.

Na wszystkich kierunkach wprowadzono też kreowanie rzeczywistości, wyzwania społeczne, aksjologię (nauka o wartościach), mediacje i negocjacje (unikat na skalę kraju) oraz personalizm chrześcijański. Uczelnia zmieniła też specjalności na wszystkich kierunkach studiów, tak by jeszcze lepiej wpisywały się w wymagania pracodawców.

- Zmiany w programie wymagały dużo pracy. Do każdego przedmiotu musiałyśmy opracować tzw. efekty kształcenia. Z nich ma wynikać, co nasz absolwent będzie potrafił po studiach - kończą dr Iwona Sobieraj i dr Maria Huchrak, które współpracowały nowe programy kształcenia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska