Janusz Kowalski chce likwidacji przywilejów dla Mniejszości Niemieckiej. Ryszard Galla: "Działanie rodem z PRL"

Ryszard Galla (Mniejszość Niemiecka) i Janusz Kowalski (Solidarna Polska)
Ryszard Galla (Mniejszość Niemiecka) i Janusz Kowalski (Solidarna Polska) Adam Jankowski / Polska Press
Poseł Janusz Kowalski z Solidarnej Polski jeszcze w tym miesiącu złoży do marszałek Sejmu projekt ustawy, który zakłada niemal całkowite zniesienie przywilejów dla Mniejszości Niemieckiej. Twierdzi, że w ten sposób chce wywalczyć symetrię w relacjach polsko-niemieckiej. Poseł MN Ryszard Gala przekonuje, że Mniejszość padła ofiarą walki politycznej.

Janusz Kowalski: To ostatnia kadencja Ryszarda Galli w Sejmie

Na konferencji prasowej zorganizowanej pod siedzibą Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego Niemców na Śląsku Opolskim poseł Kowalski na początku podziękował prezesowi PiS Jarosławowi Kaczyńskiemu, premierowi Mateuszowi Morawieckiemu oraz ministrowi edukacji Przemysławowi Czarnkowi, którzy - jak przekonywał Kowalski - poparli jego dążenia do likwidacji przywilejów dla Mniejszości Niemieckiej w Polsce.

- Zostanie zgłoszona rządowa poprawka, która w 2022 roku zmniejszy finansowanie nauki języka niemieckiego jako języka mniejszości o co najmniej 39 mln zł. To z uwagi na fakt, że rok szkolny już trwa. Z kolei w 2023 roku finansowanie zostanie zmniejszone o 119 mln zł z obecnych 236 mln zł. A zaoszczędzone pieniądze zostaną przeznaczone na naukę języka polskiego w Niemczech - zapowiada poseł Janusz Kowalski.

Zdaniem polityka Solidarnej Polski, "żeby osiągnąć symetrię w relacjach partnerskich" konieczne jest też zniesienie przywileju wyborczego dla MN, która nie musi osiągać 5 proc. progu wyborczego w skali całego kraju, aby mieć przedstawiciela w Sejmie. Kowalski zapewnia, że przygotowany przez niego projekt ustawy będzie miał poparcie w Sejmie.

- Jestem przekonany, że to ostatnia kadencja posła mniejszości niemieckiej Ryszarda Galli, reprezentującego przybudówkę partyjną Platformy Obywatelskiej – dodaje.

Ryszard Galla: Janusz Kowalski jak poseł rodem z PRL

Poseł MN Ryszard Galla tłumaczy jednak, przywilej nie obowiązuje jedynie mniejszość niemiecką, a wszystkie mniejszości narodowe i etniczne. Pod tym względem Niemcy nie są traktowani w szczególny sposób.

- Oczywiście to teoria, bo w praktyce tylko my jesteśmy w stanie na tyle się zorganizować, żeby w jednym regionie mieć 5 proc. poparcia w wyborach. Żadna inna mniejszość nie jest w stanie samodzielnie przekroczyć tego progu – zapewnia.

Poseł Galla przypomina, że projekt musi jeszcze uzyskać akceptację większości w sejmie. Dodał również, że w sporach politycznych nigdy nie popierał tylko jednej strony: PiS-u czy PO.

- Pan poseł Kowalski jest jak poseł rodem z PRL. Nie jestem żadną przybudówką. Gdyby przeanalizować moje głosowania, w wielu przypadka różnię się od PO. Nie głosuję zgodnie z wolą któregoś z klubów, tylko według własnej opinii i poglądów – mówi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

iPolitycznie - Fogiel: bon-moty Korwin-Mikkego nie naprawią ekonomii

Komentarze 41

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
4 grudnia, 13:09, likwidatorpisu:

PIS obciążą:

1. działalność SKOK – PIS i jego ludzie doprowadzili do wyłudzeń, i dalej brną w uciszanie sprawy

2. afera podsłuchowa w Sowa i Przyjaciele – wykreował PIS (Falenta ma związki z PIS i CBA)

3. Amber Gold – wykreował PIS

4. afera autostradowa Euro 2012 – PIS robił karierę na tych przestępstwach, robił interesy przy pomocy Kazimierza Marcinkiewicza działajacego n a rzecz DSS S.A (były premier PIS) ale obecnie umarzają wyroki i

– tu też prywatyzacja spółek kruszywowych – dostawców na autostrady np. kielecka kopalnia kruszyw KKSM

5. współpracują z Strabag i Budimex (główni sprawcy defraudacji)

5. tzw. reforma sądów i prokuratur Ziobro – tylko wymiana kadr, nic innego tam nie ma (czyli podporządkowują instytucje sobie, nie ma tam obywatela)

6/ PIS - to partia de facto prorosyjska, bo stosunek do UE wskazuje oraz to, iż kaczor chciał budować K-Tower przy udziale ruska bliskiego Putinowi..oraz nie chęć do obecności Frontex na granicy z białorusią..

4 grudnia, 16:19, Bożena:

pijesz - nie pisz!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

To nie tak było buraku z Niemodlina . Prawidłowa formułka prawdziwego Polaka brzmi :

Piłeś ? Nie jedź !

Nie piłeś ? Wypij !

G
Gość
Panie Kowalski idziemy dalej !!! We Francji i USA też jest duże skupisko polonijne a mniejszością narodową nie są i przywilei z tego tytułu nie maja .

Wypowiedzieć natychmiast Francji i USA wojnę !!!!!!!!!!!!!!
G
Gość
Na Ukrainie działa wiele organizacji polonijnych, największe z nich to:

Federacja Organizacji Polskich na Ukrainie z siedzibą we Lwowie zrzeszająca 134 polskie organizacje członkowskie skupiające ponad 18 500 Polaków z całej Ukrainy [10]

Związek Polaków na Ukrainie z siedzibą w Kijowie

Związek Polaków na Ukrainie Oddział im. A. Mickiewicza, Odessa

Towarzystwo Kultury Polskiej „Polonia”, Odessa

Stowarzyszenie Polaków na Krymie, Symferopol

Zjednoczenie Polaków Sewastopola „Jedność”, Sewastopol

Stowarzyszenie Obywateli Polskiej Narodowości „Nadzieja”

Stowarzyszenie Polaków w Mikołajowie, Mikołajów

Stowarzyszenie Polaków w Jałcie „Odrodzenie”, Krym

Obwodowe Towarzystwo Polskie „Polonia” w Chersoniu [8]

Stowarzyszenie Polaków „Polonia”, Jużnoukraińsk

Stowarzyszenie Polaków, Dżankoja

Rejonowe Stowarzyszenie Polaków „Nadzieja”, Pierwomajsk

Stowarzyszenie Kulturalno-Oświatowe Przyjaźni Ukraińsko-Polskiej „Wisła”, Jałta

Stowarzyszenie „Dom Polski Kujawy”, Izmaił

Stowarzyszenie „Dom Polski” w Tulczynie

Polskie Narodowo-Kulturalne Stowarzyszenie miasta Biełgorod-Dniestrowskij, Białogród nad Dniestrem

Polski Ośrodek Kulturalno-Oświatowy im. A. Mickiewicza na Krymie, Symferopol

Krymski Oddział Stowarzyszenia Uczonych Polskich na Ukrainie, Symferopol

Polskie Kulturalno-Oświatowe Towarzystwo „Odrodzenie”, Berdiańsk [9]

Towarzystwo Kultury Polskiej Ziemi Lwowskiej (siedziba we Lwowie, 21 oddziałów w obwodzie lwowskim)[11]

Polsko-Ukraińskie Stowarzyszenia Kulturalne w Mariupolu [10]

Związek Miłośników Kultury Polskiej Ziemi Połtawskiej „Polonia” w Połtawie.

Żytomierski Obwodowy Związek Polaków na Ukrainie[12]

Towarzystwo Kultury Polskiej „Polonia” Doniecka obwodowa organizacja społeczna[13]

Towarzystwo Kultury Polskiej im. Adama Mickiewicza, Czerniowce

Zobacz też

To przywileje , albo się to Polakom należy ???
G
Gość
4 grudnia, 9:46, Darek:

Popieram Pana Kowalskiego. Nie widzę żadnego uzasadnienia dla takich przywilejów, jakimi w Polsce cieszy się MN.

4 grudnia, 11:16, Gość:

Widzisz te przywileje dla mniejszości polskiej na Litwie ? Natychmiast odebrać przywileje Polaków na Litwie , Białorusi czy Ukrainie !!!!!!!!!!

4 grudnia, 16:18, Bożena:

jakie przywileje / Polacy tam maja przywileje ? Coś ci się chło9pie pomyliło.

Och tam , och tam kasienko przepraszam Bożenko na Ukrainie Polacy tez przywilei nie mają . Przecież to im się nalezy !!!!

Na Ukrainie działa wiele organizacji polonijnych, największe z nich to:

Federacja Organizacji Polskich na Ukrainie z siedzibą we Lwowie zrzeszająca 134 polskie organizacje członkowskie skupiające ponad 18 500 Polaków z całej Ukrainy [10]

Związek Polaków na Ukrainie z siedzibą w Kijowie

Związek Polaków na Ukrainie Oddział im. A. Mickiewicza, Odessa

Towarzystwo Kultury Polskiej „Polonia”, Odessa

Stowarzyszenie Polaków na Krymie, Symferopol

Zjednoczenie Polaków Sewastopola „Jedność”, Sewastopol

Stowarzyszenie Obywateli Polskiej Narodowości „Nadzieja”

Stowarzyszenie Polaków w Mikołajowie, Mikołajów

Stowarzyszenie Polaków w Jałcie „Odrodzenie”, Krym

Obwodowe Towarzystwo Polskie „Polonia” w Chersoniu [8]

Stowarzyszenie Polaków „Polonia”, Jużnoukraińsk

Stowarzyszenie Polaków, Dżankoja

Rejonowe Stowarzyszenie Polaków „Nadzieja”, Pierwomajsk

Stowarzyszenie Kulturalno-Oświatowe Przyjaźni Ukraińsko-Polskiej „Wisła”, Jałta

Stowarzyszenie „Dom Polski Kujawy”, Izmaił

Stowarzyszenie „Dom Polski” w Tulczynie

Polskie Narodowo-Kulturalne Stowarzyszenie miasta Biełgorod-Dniestrowskij, Białogród nad Dniestrem

Polski Ośrodek Kulturalno-Oświatowy im. A. Mickiewicza na Krymie, Symferopol

Krymski Oddział Stowarzyszenia Uczonych Polskich na Ukrainie, Symferopol

Polskie Kulturalno-Oświatowe Towarzystwo „Odrodzenie”, Berdiańsk [9]

Towarzystwo Kultury Polskiej Ziemi Lwowskiej (siedziba we Lwowie, 21 oddziałów w obwodzie lwowskim)[11]

Polsko-Ukraińskie Stowarzyszenia Kulturalne w Mariupolu [10]

Związek Miłośników Kultury Polskiej Ziemi Połtawskiej „Polonia” w Połtawie.

Żytomierski Obwodowy Związek Polaków na Ukrainie[12]

Towarzystwo Kultury Polskiej „Polonia” Doniecka obwodowa organizacja społeczna[13]

Towarzystwo Kultury Polskiej im. Adama Mickiewicza, Czerniowce

G
Gość
4 grudnia, 9:46, Darek:

Popieram Pana Kowalskiego. Nie widzę żadnego uzasadnienia dla takich przywilejów, jakimi w Polsce cieszy się MN.

4 grudnia, 11:16, Gość:

Widzisz te przywileje dla mniejszości polskiej na Litwie ? Natychmiast odebrać przywileje Polaków na Litwie , Białorusi czy Ukrainie !!!!!!!!!!

4 grudnia, 16:18, Bożena:

jakie przywileje / Polacy tam maja przywileje ? Coś ci się chło9pie pomyliło.

Wg danych MSZ na Białorusi działa prawie 130 ośrodków nauczających j. polski, w których uczy się prawie 12 tys. dzieci. Ponad połowa szkół to szkolnictwo społeczne, w którym naukę pobiera prawie 75% uczniów.

Ale to przecież nie przywilej - to się Polakom należy !!!

G
Gość
4 grudnia, 9:46, Darek:

Popieram Pana Kowalskiego. Nie widzę żadnego uzasadnienia dla takich przywilejów, jakimi w Polsce cieszy się MN.

4 grudnia, 11:16, Gość:

Widzisz te przywileje dla mniejszości polskiej na Litwie ? Natychmiast odebrać przywileje Polaków na Litwie , Białorusi czy Ukrainie !!!!!!!!!!

4 grudnia, 16:18, Bożena:

jakie przywileje / Polacy tam maja przywileje ? Coś ci się chło9pie pomyliło.

TV Biełsat - mówi ci to coś ? To nie przywilej ?

G
Gość
4 grudnia, 9:46, Darek:

Popieram Pana Kowalskiego. Nie widzę żadnego uzasadnienia dla takich przywilejów, jakimi w Polsce cieszy się MN.

4 grudnia, 11:16, Gość:

Widzisz te przywileje dla mniejszości polskiej na Litwie ? Natychmiast odebrać przywileje Polaków na Litwie , Białorusi czy Ukrainie !!!!!!!!!!

4 grudnia, 16:18, Bożena:

jakie przywileje / Polacy tam maja przywileje ? Coś ci się chło9pie pomyliło.

Jak nie mają , to po co się martwisz ? Chyba mają bo się martwisz !!!

Oczywiście Polacy na Litwie nie uczą się w Polskich szkołach języka Polskiego , nie kandydują do litewskiego parlamentu , nie sprawują władzy w samorządzie , nie są merami miast itd . Och tak , to nie są przywileje - to się Polakom należy !!!!

B
Bożena
4 grudnia, 13:09, likwidatorpisu:

PIS obciążą:

1. działalność SKOK – PIS i jego ludzie doprowadzili do wyłudzeń, i dalej brną w uciszanie sprawy

2. afera podsłuchowa w Sowa i Przyjaciele – wykreował PIS (Falenta ma związki z PIS i CBA)

3. Amber Gold – wykreował PIS

4. afera autostradowa Euro 2012 – PIS robił karierę na tych przestępstwach, robił interesy przy pomocy Kazimierza Marcinkiewicza działajacego n a rzecz DSS S.A (były premier PIS) ale obecnie umarzają wyroki i

– tu też prywatyzacja spółek kruszywowych – dostawców na autostrady np. kielecka kopalnia kruszyw KKSM

5. współpracują z Strabag i Budimex (główni sprawcy defraudacji)

5. tzw. reforma sądów i prokuratur Ziobro – tylko wymiana kadr, nic innego tam nie ma (czyli podporządkowują instytucje sobie, nie ma tam obywatela)

6/ PIS - to partia de facto prorosyjska, bo stosunek do UE wskazuje oraz to, iż kaczor chciał budować K-Tower przy udziale ruska bliskiego Putinowi..oraz nie chęć do obecności Frontex na granicy z białorusią..

pijesz - nie pisz!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

B
Bożena
4 grudnia, 9:46, Darek:

Popieram Pana Kowalskiego. Nie widzę żadnego uzasadnienia dla takich przywilejów, jakimi w Polsce cieszy się MN.

4 grudnia, 11:16, Gość:

Widzisz te przywileje dla mniejszości polskiej na Litwie ? Natychmiast odebrać przywileje Polaków na Litwie , Białorusi czy Ukrainie !!!!!!!!!!

jakie przywileje / Polacy tam maja przywileje ? Coś ci się chło9pie pomyliło.

G
Gość
3 grudnia, 16:52, Wielkość Polska:

Od kilku lat obserwuję głosowania pana Galli i zawsze jest zgodnie z linią PO.Chcę zaznaczyć , że nawet głosowanie odbudowy Pałacu Saskiego było nie po myśli Pana Galli.Paranoja. Nie ma też żadnego uzasadnienia żeby co kadencję PO otrzymywała bez wyborów dodatkowy głos przydzielony ponoć Mniejszości Niemieckiej, W Niemczech do tej pory od wojny mniejszość polska nie może odzyskać nieruchomości należących do Polaków i nie ma tam też żadnych dotacji ani przywilejów choćby na naukę języka polskiego. Jakie jest uzasadnienie , że ten głos ma mieć mniejszość niemiecka , a nie na przykład białoruska czy ukraińska. Nie ma żadnego normalnego uzasadnienia przywilejów dla Mniejszości Niemieckiej.

3 grudnia, 18:53, Wujek Zdzisiu:

To rozsądny człowiek, kulturalny i wykształcony. Dlaczego miałby głosować po linii PiS? Ma honor i dobro Polski leży mu na sercu.

3 grudnia, 19:13, Większość Polska:

Niemcy do ostatniej cegły zburzyli Pałac Saski , a Galla głosował przeciw odbudowie , bo ma honor i kocha Polskę ?

3 grudnia, 19:33, Gość:

Tu nie chodzi o odbudowę pałacu, tylko o to kto ma na tym zarobić, podobnie jak na płocie

3 grudnia, 20:17, Bożena:

żeby coś wybudować - trzeba wydać na to pieniądze. To samo z murem . Wy z tym złodziejstwem to macie już jakąś paranoję. Nikt tych rzeczy nie zrobi za darmo. Współczuję wykonawcom , którzy się za to wezmą, gdyż czekają ich setki kontroli i oskarżeń. Niektórym w głowach się po prostu nie mieści , że można nie kraść. Po prostu jest cena materiału i jest robocizna. Zatrudnienie tysięcy osób , które chcą dostać wypłaty na utrzymanie swoich rodzin za wykonaną pracę. Opanujcie się z tymi podejrzeniami.Z ostatnich doniesień okazuje się , że wykonawcy tych prac w żadnym razie nie mogą być w jakikolwiek powiązani z PIS . Jak z PO - to luzik.

3 grudnia, 20:42, Gość:

Są też projekty, szkolenia, konsultacje, opracowania itp.

I pyk: faktura marketingowa na okrągłe bańkę za ... cokolwiek

3 grudnia, 20:48, Bożena:

uwierz mi - nie każdy Polak jest złodziejem . Co z tą okrągłą bańką - masz doświadczenie ?

3 grudnia, 21:07, Gość:

Tak, nie każdy, są też piekarze, lekarze, nauczyciele, rolnicy...

Politycy to też nie złodzieje - oni zabierają bez ukrywania się z tym, jawnie i wprost

Obajtek juz zalożył firmę budowlaną, ale to przypadek, pewnie chce nasadzenia zrobić u mamy w ogrodku.

t
translator
A dyć Richat je w porzondku chop. Bazmajś nawet cigaretów nie kurzy
G
Gość
Polacy za granicą nie chcą swoich dzieci uczyć języka polskiego , dlaczego ?
G
Gość
Mejzy, Misiewicze, Jausze, i inni . GRATULACJE!!!!!!!!!.
G
Gość
4 grudnia, 9:46, Darek:

Popieram Pana Kowalskiego. Nie widzę żadnego uzasadnienia dla takich przywilejów, jakimi w Polsce cieszy się MN.

Widzisz te przywileje dla mniejszości polskiej na Litwie ? Natychmiast odebrać przywileje Polaków na Litwie , Białorusi czy Ukrainie !!!!!!!!!!

p
piswonzpolski.
3 grudnia, 16:52, Wielkość Polska:

Od kilku lat obserwuję głosowania pana Galli i zawsze jest zgodnie z linią PO.Chcę zaznaczyć , że nawet głosowanie odbudowy Pałacu Saskiego było nie po myśli Pana Galli.Paranoja. Nie ma też żadnego uzasadnienia żeby co kadencję PO otrzymywała bez wyborów dodatkowy głos przydzielony ponoć Mniejszości Niemieckiej, W Niemczech do tej pory od wojny mniejszość polska nie może odzyskać nieruchomości należących do Polaków i nie ma tam też żadnych dotacji ani przywilejów choćby na naukę języka polskiego. Jakie jest uzasadnienie , że ten głos ma mieć mniejszość niemiecka , a nie na przykład białoruska czy ukraińska. Nie ma żadnego normalnego uzasadnienia przywilejów dla Mniejszości Niemieckiej.

3 grudnia, 18:53, Wujek Zdzisiu:

To rozsądny człowiek, kulturalny i wykształcony. Dlaczego miałby głosować po linii PiS? Ma honor i dobro Polski leży mu na sercu.

3 grudnia, 19:13, Większość Polska:

Niemcy do ostatniej cegły zburzyli Pałac Saski , a Galla głosował przeciw odbudowie , bo ma honor i kocha Polskę ?

3 grudnia, 19:33, Gość:

Tu nie chodzi o odbudowę pałacu, tylko o to kto ma na tym zarobić, podobnie jak na płocie

3 grudnia, 20:17, Bożena:

żeby coś wybudować - trzeba wydać na to pieniądze. To samo z murem . Wy z tym złodziejstwem to macie już jakąś paranoję. Nikt tych rzeczy nie zrobi za darmo. Współczuję wykonawcom , którzy się za to wezmą, gdyż czekają ich setki kontroli i oskarżeń. Niektórym w głowach się po prostu nie mieści , że można nie kraść. Po prostu jest cena materiału i jest robocizna. Zatrudnienie tysięcy osób , które chcą dostać wypłaty na utrzymanie swoich rodzin za wykonaną pracę. Opanujcie się z tymi podejrzeniami.Z ostatnich doniesień okazuje się , że wykonawcy tych prac w żadnym razie nie mogą być w jakikolwiek powiązani z PIS . Jak z PO - to luzik.

3 grudnia, 20:32, Jolka:

Niektórym w głowach się po prostu nie mieści , że można nie kraść.

Piękna i mądra Bożeno , mam jedno pytanko : Czy na te budowy będzie organizowany oficjalny przetarg czy robotę dostaną firmy Sasina ?

Pytanie retoryczne.

3 grudnia, 20:53, Bożena:

Uważam , że dostaną robotę firmy , które sa w stanie wykonać te pracę . Co mają do rzeczy poglądy ? Na mózg wam już poszło z tymi podejrzeniami . Nie ma firm Sasina, Tuska, Pawlaka. Są firmy , w których pracują ludzie . Naprawdę uwierz mi , nie każdy chce nakraść. Są też tacy w Polsce,. którzy chcą zabezpieczyć naszą granicę i to jest główny cel - nie kradzież.

Obudź się, plot na granicy, bez przetargu, będą budować firmy, związane z ludźmi z pibolszewii. Wszędzie o tym głośno, a ty głucha jak pień.

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska
Dodaj ogłoszenie