reklama

Jazda po Opolszczyźnie staje się koszmarem

Radosław Dimitrow
Radosław Dimitrow
Zaktualizowano 
Korek na DK 94, przebiegającej przez centrum Strzelec Opolskich.
Korek na DK 94, przebiegającej przez centrum Strzelec Opolskich. Radosław Dimitrow
Ruch samochodów w regionie rośnie w lawinowym tempie, ale na remonty i przebudowę dróg każdego roku pieniędzy jest coraz mniej.

Ponad 20 procent dróg krajowych na Opolszczyźnie jest w złym stanie, prawie 19 procent w niezadowalającym, a niespełna 61 procent w stanie dobrym - wynika z raportu o stanie technicznym sieci dróg na koniec 2010 roku przygotowanego przez Generalna Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Ale mimo takiego stanu rzeczy to drogi krajowe należą do najlepszych w Polsce. Wojewódzkie, powiatowe i gminne, są jeszcze w gorszym stanie. Mimo tego, z roku na rok coraz mniej pieniędzy przeznaczanych jest na ich remonty i przebudowy, natomiast ruch samochodów regularnie wzrasta.

- Najbardziej widać to na autostradzie - mówi Michał Wandrasz z opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Według pomiaru ruchu z 2010 r., pomiędzy granicą województw śląskiego i opolskiego a węzłem w Nogowczycach, w ciągu pięciu lat, ruch wzrósł o 82,1 proc. - z 17 482 samochodów na dobę do 31 830! Nie lepiej jest na odcinku pomiędzy Nogowczycami a Olszową. W 2005 r. na dobę przejeżdżało tam średnio 14 628 samochodów, w 2010 już 26 533. To wzrost o 81 procent!

Coraz więcej samochodów zjeżdża też na drogi krajowe. Np. na DK nr 88 pomiędzy Nogowczycami a Strzelcami Opolskimi ruch wzrósł w ciągu pięciu lat o 76 proc. Ale rekordowy wzrost nastąpił na krajowej “czterdziestce", między Głuchołazami a granicą państwa - o 187 proc! (1234 samochody w 2005 - 3548 w 2010 r.). To związane jest z wstąpieniem Polski i Czech do strefy Schengen i otwarciu granic.

Na drogach lokalnych jeszcze gorzej będzie po 1 czerwca. Wtedy zostaną wprowadzone opłaty za przejazd autostradą A4.

- Nie mamy wątpliwości, że część aut zjedzie z A4 i trafi na nasze drogi - mówi Arkadiusz Branicki z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu.

Skąd te problemy - czytaj w poniedziałkowym wydaniu Nowej Trybuny Opolskiej.

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 14

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

b
bolo

PRAWO CO DNIA
Rzeczpospolita 27-28 XI. 1999 ( 277)
REWIZJA NADZWYCZAJNA
Czy zakaz jest dozwolony

Nocne przejazdy tirów przez Sochaczew
Rzecznik praw obywatelskich twierdzi, że Rada Miejska w Socha­czewie miała prawo zakazać prze­jazdów tirów nocami przez miasto. Zaskarżył rewizją nadzwyczajną wyrok Naczelnego Sądu Admini­stracyjnego, który ocenił taki za­kaz jako sprzeczny z prawem. Po­przedziły go głośne protesty miesz­kańców przeciwko masowemu ru­chowi ciężkich pojazdów przez centrum miasta.
Sochaczewianie żądali budowy ob­wodnicy która wyprowadziłaby samo­chody poza miasto, a dopóki jej nie bę­dzie - przynajmniej doraźnego ogra­niczenia ruchu, zwłaszcza tirów jadą­cych tędy tranzytem. W czerwcu 1999 roku Rada Miejska podjęła uchwałę w sprawie ograniczenia w So­chaczewie ruchu pojazdów samocho­dowych o dopuszczalnej masie całko­witej powyżej 10 t w godzinach od 22.00 do 6.00. Miesiąc później uchwałę unieważnił wojewoda skierniewicki, zarzucając, że Radą przekroczyła swoje kompetencje. Należą bowiem do niej jedynie sprawy z zakresu organizacji ruchu na drogach gminnych, podczas gdy drogi, ,tranzytowe przebiegające, przez Sochaczew, są drogami krajowymi i zarządzanie ruchem na nich należy do wojewody.
Burmistrz Sochaczewa zaskarżył to rozstrzygnięcie do NSA. Jednakże w kwietniu tego roku NSA - Ośrodek Zamiejscowy w Łodzi oddalił skargę, gdyż uznał, że wojewoda trafnie ocenił, uchwałę jako sprzeczną z prawem i prawidłowo stwierdził jej nieważność.
Natomiast rzecznik praw obywatelskich dostrzegł w wyroku NSA „rażące naruszenie prawa, skutkujące negatyw­nie w sferze praw i wolności obywatelskich, gwarantowanych w konstytucji" Zgodnie z nią organa samorządu ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze ich działania. Również ustawa o ochronie i kształtowaniu środowiska przewiduje możliwość wprowadzenia na podstawie przepisów gminnych ograniczeń dla środ­ków transportu i komunikacji, jeżeli stwarzają one uciążliwości dla środowiska powodując hałas i wibrację. Zdaniem prof. Adama Zielińskiego uchwała RM w Sochaczewie stanowi właśnie akt prawa miejscowego, a podstawę do jej podjęcia dała konstytucja oraz ustawa o ochronie środowiska. D.FR.

Obwodnica w Sochaczewie została zrealizowana – trasa Poznań - Warszawa

a
autobahn
Proszę przejechać trasą Olesno -Boroszów kierunek Łodź. lub Kluczbork -Gorzów .
Droga w kierunku Gorzowa i Praszki wygląda gorzej niż kartoflisko tam nawet autobusy urywaja koła
a
arek

A na przejściu dla pieszych Zdzisław Maśko demon osiedla....

P
Pisz

Augustowski ruch obywatelski pod nazwa " TIR-y na tory ".

Tutaj godnym polecenia jest artykul w tygodniku "Gosc Niedzielny", numer 38 przez 2010 rok, strona 44.

P
PlayOp

A co ma tak naprawdę natężenie ruchu do stanu dróg?? No chyba że chodzi o szybkość dewastacji nawierzchni bo tak naprawdę ludzie niezależnie od stanu dróg będą jeździć samochodami bo tak wygodniej. remonty dróg bez zmiany ich przepustowości nie mają wpływu na korki. W mieście nie da się przecież zwiększyć ilości pasów ruchu na ulicach. Jedynym rozwiązaniem jest szukanie środków transportu alternatywnych dla samochodów.

G
Gość
dokładnie, drogi w powiecie oleskim to tragedia, są miejsca że zwykłe samochody ( nie sportowe, i na seryjnym zawieszeniu) przycierają spodem o góry kolein, jakaś paranoja

najlepsza jest trasa 901, olesno-gliwice. na odcinku olesno-kocury zwlaszcza kolo wachowic ,zaliczana jest do 1o najgorszych drog w polsce.
K
Krzysiek

dokładnie, drogi w powiecie oleskim to tragedia, są miejsca że zwykłe samochody ( nie sportowe, i na seryjnym zawieszeniu) przycierają spodem o góry kolein, jakaś paranoja

P
P.
No tak. Z badań i pomiarów wychodzi, że ruch jest coraz większy ale Pan Adam i tak wie lepiej. Wydedukował to na podstawie ceny paliwa i tego, że jego szwagier pojechał do Holandii do pracy. a nie tam jakies durne pomiary i badania oparte na danych :-)

Pan Adam wie swoje, bo Jego spostrzezenia sa jak najbardziej trafne
Czasem "zwykli ludzie" widza pewne sprawy lepiej, anizeli rzadowe instytucje, czego przykladem sa dane GUS'u o ilosci pracujacych Polakow.
GUS podal w tym roku, ze pracuje nas 16 mln, a po opracowaniu spisu powszechnego okazalo sie, ze pracuje nas 14 mln. Czyli ogromna intytucja panstwowa, gdzie pracuje tysiace urzednikow "machnela" sie o prawie 2 mln ludzi. I nikt w Rzadzie nie potrafi wytlumaczyc tego fenomenu.
Jesli tak maja liczyc, to lepiej GUS zlikwidowac i zatrudnic Pana Adama, ktorego blad statystyczny pewno wiekszy nie bedzie. A jakie oszczednosci mozna na tym posunieciu zrobic.
Ton wypowiedzi mialem celowo satyryczny, co nie oznacza, ze lekcewaze oficjalne badania i statystyki.
D
Dzejs

Bardzo dobry temat. proponuje cisnąć go w kółko i co tydzień odświeżać i żądać modernizacji infrastruktury drogowej. W końcu w tym drogim paliwie płyną miliony podatku.

Z
Zawieszenie pojazdu

Proszę przejechać trasą Olesno -Boroszów kierunek Łodź. lub Kluczbork -Gorzów .

e
emigrant

Spokojnie.To tylko chwilowe natężenie ruchu.Młodzi, którzy zdecydowali się "tu nie pozostać" przyjeżdżają do domu po resztę rzeczy Będzie dobrze.

m
miki

Rzadzacy musza wrescie zrozumiec ze trzeba modernizowac torowiska i nowy tabor szynowy kupowac aby przerzucic czesc ruchu z drog na tory! to jest jedyna przyszlosc..

G
Grzegorz

No tak. Z badań i pomiarów wychodzi, że ruch jest coraz większy ale Pan Adam i tak wie lepiej. Wydedukował to na podstawie ceny paliwa i tego, że jego szwagier pojechał do Holandii do pracy. a nie tam jakies durne pomiary i badania oparte na danych :-)

A
Adam

Ja bym nie dramatyzował! Coraz więcej ludzi nie stać na jazdę samochodem a do tego emigracja młodych opolan na zachód powoduje że drogi stają i będą stawać się coraz luźniejsze!
Dziekujemy Ci Polsko za życie po '89 !!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3