Jedyny opolski projekt do programu Kolej Plus. Nawet pół miliarda na odbudowę linii. Samorządy są za

Krzysztof Strauchmann
Krzysztof Strauchmann
Linia z Racławic do Głunczyc została zamknieta w 2000 roku. Obecnie jest zdewastowana i częsciowo rozebrana. Z niewielkich odcinków kprzystają miłośnicy drezyn.
Linia z Racławic do Głunczyc została zamknieta w 2000 roku. Obecnie jest zdewastowana i częsciowo rozebrana. Z niewielkich odcinków kprzystają miłośnicy drezyn. Archiwum/Krzysztof Strauchmann
Reaktywacja linii kolejowej Racławice Śląskie – Głubczyce – Racibórz. Samorządy są za, ale nie mają pieniędzy, a trzeba zapłacić za projekt.

W marcu tego roku zarząd województwa opolskiego powinien podpisać umowę z PKP Polskie Linie Kolejowe o modernizacji dwóch linii kolejowych: z Racławic Śląskich do Głubczyc z Głubczyc do Raciborza. Prace mają być w 85 procentach dofinansowane z rządowego programu Kolej Plus. Najpierw jednak trzeba mieć gwarancję, że ktoś wyłoży brakujące 15 procent, w pierwszym etapie tylko na opracowanie dokumentacji technicznej. Chodzi jednak o niebagatelną kwotę 20 mln złotych, co daje ok. 3 milionów partycypacji. Szymon Ogłaza z zarządu województwa spotkał się ostatnio z przedstawicielami 3 powiatów i 5 gmin, uczestniczących w tym projekcie i zapytał ich, czy są skłonni ponieść ten wydatek. Rozłożony na 3 – 4 lata, bo tyle będzie trwało przygotowanie dokumentacji.

- Cały ten projekt od początku był oparty o założenie, że samorządy gminne i powiatowe nie będą przekazywać pieniędzy na wkład własny – mówi NTO Szymon Ogłaza. – W pierwszych spotkaniach uczestniczyło dwóch posłów. Oni obiecywali, że załatwią te środki z innych źródeł. Do teraz jednak pieniędzy nie ma.

Urząd marszałkowski przedstawił 3 gminom i 5 powiatom sposób podziału brakującej kwoty, proporcjonalnie do liczby mieszkańców, posiadanego budżetu i długości linii na ich terenie.

- W przypadku powiatu prudnickiego chodzi o kwotę łącznie 140 tysięcy złotych – mówi wicestarosta Janusz Siano. – Po konsultacjach zadeklarowaliśmy, że jesteśmy w stanie tyle zapłacić, ale to wszystko, co możemy przekazać. Nawet jeśli program Kolej Plus nie wypali, to jestem przekonany, że pojawią się unijne programy wsparcia dla transportu zbiorowego. Nie chcemy tego blokować. Warto mieć taką dokumentację.

Urząd marszałkowski jeszcze czeka na odpowiedź wszystkich, ale już wiadomo, że część samorządowców nie zadeklaruje wpłaty. Brak solidarności może spowodować, że wycofają się kolejni i ostatecznie do umowy z PLK na wykonanie projektu nie dojdzie.

Sama modernizacja linii Racibórz – Głubczyce – Racławice ma kosztować około pół miliarda złotych. Poza tym przewozy pasażerskie na tej trasie będą musiały korzystać z dotacji marszałka, którą obecnie szacuje się na 4 mln zł. rocznie. Są natomiast firmy, zainteresowanie korzystaniem z trasy do przewozów towarowych.

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska