Jedziemy skodami za miasto

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Dla tych wszystkich, którzy poszukują dodatkowych wrażeń, czeski koncern przygotował uterenowione wersje popularnych modeli.

Dla osób lubiących jazdę poza miastem, po nieutwardzonych duktach Skoda przygotowała uterenowione wersje swoich najpopularniejszych modeli. Linia Scout dostępna jest dla: Octavii, Fabii i Roomstera. Wyróżnikiem linii Scout jest offroadowy styl. Duże panele ochronne i szczegóły typowe dla aut z segmentu SUV zapewniają modelom tej serii niecodzienny charakter. Także wnętrze wzbogacone specjalnymi, dyskretnymi emblematami Scout, potwierdza przynależność do tej serii. Dodatkowo samochody odróżniają się od swoich "zwykłych" wersji tym, że mają specjalnie zaprojektowane felgi.

Najbardziej uterenowionym z trzech modeli skody jest Octavia. I to jej przyjrzymy się bliżej. Samochód wyposażony jest w mechanizmy ułatwiające jazdę w trudniejszym terenie. Octavia w wersji Scout ma m.in. zwiększony o 39 mm prześwit. Dzięki temu jazda na przykład po lesie jest o wiele łatwiejsza niż "cywilną" wersją. Terenowe właściwości jezdne w octavii scout poprawia też napęd 4x4 i sprzęgło Haldex czwartej generacji.

Decyduje ono, kiedy i jaka ilość momentu obrotowego trafi na przednią lub tylną oś. Podczas jazdy po asfalcie w normalnych drogowych warunkach 96 procent momentu obrotowego silnika trafia na koła przednie. W sytuacji, gdy koła tracą przyczepność, automatycznie napęd rozkłada się na wszystkie cztery koła. Podczas jazdy w górzystym terenie niezastąpiony jest natomiast system HHC, czyli Hill Hold Control, który wspomaga ruszanie pod wzniesienia. Układ hamulcowy samoczynnie utrzymuje ciśnienie w układzie hamulcowym do momentu, gdy kierowca naciśnie pedał gazu. Dzięki temu przez około 3 sekund auto nie zjeżdża nawet z najbardziej stromych wzniesień.

Octavię scout napędza jeden z dwóch silników. Benzynowy o pojemności 1,8 litra ma 160 KM. Auto z takim motorem rozpędza skodę do 211 km/h, a pierwszą setkę octavia osiąga po 8,1 s. Zużycie paliwa wynosi 10,3 litra na 100 km w mieście, 6,2 w trasie, a średnie 7,7. Natomiast octavia z dwulitrowym turbodieslem ma 140 KM, co pozwala na rozpędzenie auta do 197 km/h. Pierwszą setkę osiąga po 9,9 s. Jeśli chodzi o spalanie, to w mieście auto zadowala się 8 litrami na 100 km, poza nim 5,4, a średnie zużycie to 6,4 litra na 100 km.

Generalnie octavia scout oraz fabia i roomster w tej wersji to nie są samochody typowo terenowe. W prawdziwych wyprawach offroadowych nie dadzą sobie rady. To jednak dobre propozycje dla mieszkańców górzystych terenów, ludzi lubiących na przykład weekendowe wypady za miasto czy tych osób, które mieszkają z dala od miasta, w miejscach gdzie nie ma asfaltowego dojazdu.

Na koniec o cenach. Octavia z silnikiem 1,8 TSI o mocy 160 KM kosztuje 103 400 zł, natomiast z dwulitrowym turbodieslem o mocy 140 KM - 112 600 zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska