Jest zielone światło dla nowej obwodnicy w Opolu

Redakcja
Fragment obwodnicy, który powstanie jako pierwszy.
Fragment obwodnicy, który powstanie jako pierwszy.
Sąd nie uznał argumentów ekologów. Budowa obwodnicy piastowskiej może ruszyć za rok, o ile znajdą się na nią pieniądze.

Sporem o budowę obwodnicy piastowskiej zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.

Sędziowie musieli zbadać skargę ekologów na decyzję Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, która dała zgodę na budowę nowej drogi. Zarzutów ekologów było sporo. Miejski Zarząd Dróg został m.in. oskarżony o manipulowanie danymi, aby w ten sposób wykazać, że wariant drogi forsowany przez drogowców jest najkorzystniejszy.

Z kolei Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska miała odrzucić wnioski dowodowe ekologów, choć wskazywali oni, że doszło do naruszenia procedury przy wydawaniu decyzji środowiskowej dla obwodnicy.

WSA odrzucił jednak w całości skargę Stowarzyszenia Technologii Ekologicznych Silesia, a drogowcy mogli odetchnąć.

- Gdyby decyzja sądu była inna, to budowa znów przesunęłaby się w czasie - przyznaje Arkadiusz Karbowiak, dyrektor MZD w Opolu.

Przypomnijmy, że drogowcy aż dwa lata starali się o uzyskanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy, a rzeczywistą kością niezgody był przebieg nowej drogi w śladzie ulicy Zbożowej, a także możliwa kolizja z cmentarzem na Półwsi. Drogowcy przekonują jednak, że obwodnica będzie zwężona w okolicach nekropolii i do kolizji nie dojdzie.

- Droga nie jest potrzebna nam, ale miastu, aby mogło się lepiej rozwijać oraz mieszkańcom ulic Domańskiego czy Partyzanckiej, po których teraz jeżdżą ciężarówki - podkreśla Piotr Rybczyński, wicedyrektor MZD.

Choć docelowo nowa droga ma połączyć obwodnicę północną z ulicą Krapkowicką, to wiadomo, że ze względu na koszty powstawać będzie etapami. Na początek drogowcy chcą zbudować odcinek pomiędzy obwodnicą północną a ulicą Wrocławską, który ma mieć 1,3 km długości, następny w kolejce jest fragment od Wrocławskiej do ul. Niemodlińskiej o długości 2,6 km.

Budowa obwodnicy piastowskiej jest zapisana jako projekt kluczowy w Regionalnym Programie Operacyjnym na lata 2014-2020, którym zarządza urząd marszałkowski. Na razie wsparcie wynosi 12,8 milionów euro czyli ponad 50 mln zł.

To sporo, ale wciąż za mało, aby ruszać z budową pierwszego odcinka obwodnicy już w przyszłym roku. Teraz wiele zależy od tego, ile wyniesie szacunkowy koszt inwestycji i na jaki wariant zdecyduje się miasto.

- Projekt obwodnicy wraz z kosztorysem mamy mieć w listopadzie i wówczas poznamy ostateczny kosztorys. Zakładamy, że budowa może ruszyć w przyszłym roku, ale musimy mieć na nią pieniądze - zastrzega Karbowiak.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska