Kanał Gliwicki będzie pogłębiony. Barki ze Śląska popłyną Odrą do Szczecina

Tomasz Kapica
Tomasz Kapica
Barki mają wrócić na Kanał Gliwicki już za dwa lata. Sprawę pilotuje resort żeglugi śródlądowej.
Barki mają wrócić na Kanał Gliwicki już za dwa lata. Sprawę pilotuje resort żeglugi śródlądowej. Archiwum
Za pół roku pogłębiarki mają się pojawić na Kanale Gliwickim. Udrożnienie tej drogi wodnej będzie kosztowało około miliarda złotych.

Idea jest taka, by w przyszłości węgiel i inne towary ze Śląska były transportowane drogą wodną, nawet do Szczecina. Ale na razie „czarne złoto” ma być wożone barkami przynajmniej do Opola, a konkretnie do elektrowni.

Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie-Koźlu przeprowadził niedawno inspekcję Kanału Gliwickiego, a wnioski wynikające z przeprowadzonej kontroli przekazano oficjalnie do Ministerstwa Środowiska i Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej. Na odcinkach Port Kędzierzyn-Koźle – Kłodnica, Kłodnica – Nowa Wieś i Rudziniec – Dzierżno głębokości tranzytowe wynoszą już powyżej 180 cm. Na kanale potrzebne są jednak prace pogłębieniowe.

Szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk poinformował, że takie prace powinny ruszyć w ciągu pół roku. Potrzeba na to około miliarda złotych. Za dwa lata kanał ma być już pogłębiony i węgiel będzie mógł być transportowany barkami. Trwają także remonty śluz na kanale.

- Przypomnijmy: w październiku 2016 roku podpisano list intencyjny w sprawie współpracy na rzecz stworzenia warunków racjonalnego i efektywnego wykorzystania możliwości żeglugowych Odrzańską Drogą Wodną do transportu węgla z kopalń śląskich do Elektrowni Opole - mówi Piotr Jasina, rzecznik ministerstwa żeglugi.

Inicjatorem listu był wojewoda opolski we współpracy z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. List został podpisany przez wicepremiera Mateusza Morawieckiego.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 20

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

v
voss
W dniu 19.02.2017 o 12:27, władek napisał:

To sa rojenia chorego mózgu. owszem regulacja Odry jest otrzebna. Wiec utrzymanie sluz czy zalewów buforowych jest potrzebne. Pogłebianie Odry jest potrzebne bo sie wypłyca. Czyli czynności przeciw powodziowe. Ale co z transportem? Co wozić w którą stronę? Jesli o wozenie wegla do elektrowni Opole to przeciez lepiej zmodernizować linie klejową Kopalnia- Elektrownia  wówczas nie będzie dodatokego kosztu przeładunku w kopalni na  barke i z barki do elektrowni.A co wozić w drugą stronę?A wiec strukture hydrotechniczna należy utrzymywać,ale o transporcie zapomnieć. Porownywanie do Renu ma sie jak pięść do nosa.  Bo to Szwajcaria napedza caly ruch  Szwakcaria to jeden z najbardziej uprzemyslowionych krajów / z czego wiekszośc nie zdaje sobie sprawy /  nie majacy dostepu do morza wieć dla nich Ren to okno na świat

no porównanie Odry do Renu   naprawdę nie mam sensu.

Ale z ta Szwajcaria to przesadzasz, Szwajcaria to nawet nie 15%  transportu na Renie, a Odrę to bym do Main  porównał. Zobacz  ile tam się barkami wozi  mimo ze  kanał  Main - Dunaj w przewozie towarowym nie odgrywa już większej roli ( a szkoda ).

 

voss       

J
Janusz

Otwarcie kanału Gliwickiego dla żeglugi jest bardzo ważny dla mieszkańców Kędzierzyna-Koźla i jego środowiska. Malkontenci i sceptycy - uwierzcie !!! W połączeniu z uruchomieniem pracy Portu, udostępnienie kanału do żeglugi ożywi znacznie to miasto (sam jestem mieszkańcem Jaworzna) ale da też pracę wielu obywatelom tego miasta, które bardzo lubię. Z radością obserwuję zmiany jakie mają miejsce w Porcie czyli związane z ulicą Chełmońskiego, wyasfaltowana, oświetlona rzędem latarni, coś pięknego. Z ociepleniem wrócą drogowcy i dokończą swoją pracę a wtedy szczęki opadną z wrażenia tym, którzy byli na ulicy Chełmońskiego kiedyś tam i zobaczą jakie pozytywne zmiany nastąpiły. Jeżeli chodzi o transport kolejowy to podobno w Porcie ma zacząć również funkcjonować więc sceptycy - głowa do góry. Tym, którym na tym nie zależy hwd (przepraszam za tę odrobinę wulgaryzmu).

J
Janusz

Otwarcie kanału Gliwickiego dla żeglugi jest bardzo ważny dla mieszkańców Kędzierzyna-Koźla i jego środowiska. Malkontenci i sceptycy - uwierzcie !!! W połączeniu z uruchomieniem pracy Portu, udostępnienie kanału do żeglugi ożywi znacznie to miasto (sam jestem mieszkańcem Jaworzna) ale da też pracę wielu obywatelom tego miasta, które bardzo lubię. Z radością obserwuję zmiany jakie mają miejsce w Porcie czyli związane z ulicą Chełmońskiego, wyasfaltowana, oświetlona rzędem latarni, coś pięknego. Z ociepleniem wrócą drogowcy i dokończą swoją pracę a wtedy szczęki opadną z wrażenia tym, którzy byli na ulicy Chełmońskiego kiedyś tam i zobaczą jakie pozytywne zmiany nastąpiły. Jeżeli chodzi o transport kolejowy to podobno w Porcie ma zacząć również funkcjonować więc sceptycy - głowa do góry. Tym, którym na tym nie zależy hwd (przepraszam za tę odrobinę wulgaryzmu).

J
Janusz

Otwarcie kanału Gliwickiego dla żeglugi jest bardzo ważny dla mieszkańców Kędzierzyna-Koźla i jego środowiska. Malkontenci i sceptycy - uwierzcie !!! W połączeniu z uruchomieniem pracy Portu, udostępnienie kanału do żeglugi ożywi znacznie to miasto (sam jestem mieszkańcem Jaworzna) ale da też pracę wielu obywatelom tego miasta, które bardzo lubię. Z radością obserwuję zmiany jakie mają miejsce w Porcie czyli związane z ulicą Chełmońskiego, wyasfaltowana, oświetlona rzędem latarni, coś pięknego. Z ociepleniem wrócą drogowcy i dokończą swoją pracę a wtedy szczęki opadną z wrażenia tym, którzy byli na ulicy Chełmońskiego kiedyś tam i zobaczą jakie pozytywne zmiany nastąpiły. Jeżeli chodzi o transport kolejowy to podobno w Porcie ma zacząć również funkcjonować więc sceptycy - głowa do góry. Tym, którym na tym nie zależy hwd (przepraszam za tę odrobinę wulgaryzmu).

J
Janusz

Otwarcie kanału Gliwickiego dla żeglugi jest bardzo ważny dla mieszkańców Kędzierzyna-Koźla i jego środowiska. Malkontenci i sceptycy - uwierzcie !!! W połączeniu z uruchomieniem pracy Portu, udostępnienie kanału do żeglugi ożywi znacznie to miasto (sam jestem mieszkańcem Jaworzna) ale da też pracę wielu obywatelom tego miasta, które bardzo lubię. Z radością obserwuję zmiany jakie mają miejsce w Porcie czyli związane z ulicą Chełmońskiego, wyasfaltowana, oświetlona rzędem latarni, coś pięknego. Z ociepleniem wrócą drogowcy i dokończą swoją pracę a wtedy szczęki opadną z wrażenia tym, którzy byli na ulicy Chełmońskiego kiedyś tam i zobaczą jakie pozytywne zmiany nastąpiły. Jeżeli chodzi o transport kolejowy to podobno w Porcie ma zacząć również funkcjonować więc sceptycy - głowa do góry. Tym, którym na tym nie zależy hwd (przepraszam za tę odrobinę wulgaryzmu).

J
Janusz

Kanał Gliwicki

X
X
W dniu 19.02.2017 o 13:41, patriota napisał:

My Polacy zrobimy to poprawimy to co poprzednicy spieprzyli przed wojną a to dobrze wiecie kim byli tamci osadnicy.Nasza myśl wyprzedza tamte czasy i będzie dobrze.Zresztą wszystko co Niemcy tu zrobili albo się wali albo nie funkcjonuje tak jak powinno .Więć nie martwcie się za wczasu

Do "patrioty".Jestes nawieduonym IDIOTA.

b
bol

Do Elektrowni Opole obecnie wozi sieę3 mln ton węgla rocznie plus 4 mln ton dla 5 i 6 bloku - po uruchomieniu

g
gość

he he kolejna zapowiedź zapowiedzi, :lol: :lol: :lol: nie ma żadnych podstaw aby w to uwierzyć , powinny interesować nas rzeczy dokonane , na razie poza pincet to cieniutko. To będzie taka inwestycja jak przekopanie mierzei albo zakup helikopterów - z cyklu zapowiedzi w formie niedokonanej.

g
goscinnie
W dniu 19.02.2017 o 11:29, lk napisał:

Transport kolejowy przynajmniej nie dymi, nie zatruwa powietrza, a te barki - owszem; po co nam dodatkowy dym, spaliny z kominów, jak i tak powietrze mamy niezbyt czyste.

 

Ponieważ transport kolejowy to wylewanie tysięcy litrow toksycznej chemii w celu utrzymania pasa torowiska i uciązliwe drgania gruntu. Energia elektryczna ktora zasila kolej tez musi zostać wyprodyukowana w elektrowniach...kłania się podstawowka zanim sie wypowiesz o transporcie statkami

p
patriota
W dniu 19.02.2017 o 12:14, janek2 napisał:

Tez miałem o tym pisać....Kanał Gliwicki był wykopany "na sucho" , jego koryto wyłożono nieprzepuszczalną gliną i barki kotwiczą się do słupków , tak aby nie doprowadzić do uszkodzenia dna. Jakie więc pogłębianie?

My Polacy zrobimy to poprawimy to co poprzednicy spieprzyli przed wojną a to dobrze wiecie kim byli tamci osadnicy.Nasza myśl wyprzedza tamte czasy i będzie dobrze.Zresztą wszystko co Niemcy tu zrobili albo się wali albo nie funkcjonuje tak jak powinno .Więć nie martwcie się za wczasu

w
władek

To sa rojenia chorego mózgu. owszem regulacja Odry jest otrzebna. Wiec utrzymanie sluz czy zalewów buforowych jest potrzebne. Pogłebianie Odry jest potrzebne bo sie wypłyca. Czyli czynności przeciw powodziowe. Ale co z transportem? Co wozić w którą stronę? Jesli o wozenie wegla do elektrowni Opole to przeciez lepiej zmodernizować linie klejową Kopalnia- Elektrownia  wówczas nie będzie dodatokego kosztu przeładunku w kopalni na  barke i z barki do elektrowni.

A co wozić w drugą stronę?A wiec strukture hydrotechniczna należy utrzymywać,ale o transporcie zapomnieć. Porownywanie do Renu ma sie jak pięść do nosa.  Bo to Szwajcaria napedza caly ruch  Szwakcaria to jeden z najbardziej uprzemyslowionych krajów / z czego wiekszośc nie zdaje sobie sprawy /  nie majacy dostepu do morza wieć dla nich Ren to okno na świat

 

a
ar

Brawo. Nareszcie Odra będzie wykrzystana tak jakpowinna być. Mamy darmowy szlak wodny z którego nie potrafimy korzystać. Warto spojrzeć na Ren- barka płynie za statkiem a za barką kolena i kolejna. Żuki, żaby i inne płazy niestety muszą się dostosować lub przenieść - jak im nie będzie pasowało.

j
janek2
W dniu 19.02.2017 o 09:06, sgfsdfg napisał:

Z pogłębianiem kanału Gliwickiego trzeba bardzo uważać ponieważ dno kanału jest wyłożone nieprzepuszczalną warstwą ziemi aby woda nie uciekała - jak się ją uszkodzi woda zacznie wypływać z kanału...Po drugie jaki transport wodny węgla do Elektrowni Opole ? Elektrownia nie ma możliwości odbioru węgla z wody bo nie ma przystani ani infrastruktury do rozładunku, tak samo nie ma miejsca na składowanie węgla przywiezionego wodą bo przecież transport wodny nie działa cały rok i trzeba zgromadzić ogromne zapasy węgla na hałdach. Kompletna mrzonka.Nawet elektrociepłownia Wrocław która może odbierać węgiel TYLKO z wody nie transportuje już węgla wodą tylko wagonami dowozi do portu Wrocław i tam przeładowuje na barki z które rozładowują obok w elektrociepłowni (wiem że bez sensu). 

Też miałem o tym pisać....Kanał Gliwicki był wykopany "na sucho" , jego koryto wyłożono nieprzepuszczalną gliną i barki kotwiczą się do słupków , tak aby nie doprowadzić do uszkodzenia dna. Jakie więc pogłębianie?

l
lk

Transport kolejowy przynajmniej nie dymi, nie zatruwa powietrza, a te barki - owszem; po co nam dodatkowy dym, spaliny z kominów, jak i tak powietrze mamy niezbyt czyste.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3