Karta Opolka. W połowie grudnia w Opolu ma ruszyć system biletomatów oraz elektronicznych kart autobusowych

Piotr Guzik
Piotr Guzik
Karta Opolka - prezentacja
Karta Opolka - prezentacja Piotr Guzik
Karta Opolka zastąpić ma tradycyjne bilety okresowe, umożliwi też zakup biletów jednorazowych bez konieczności korzystania z gotówki. Od środy można składać wnioski o wydanie karty. Natomiast 16 grudnia wystartować ma system ich obsługi. Będzie to połączone z uruchomieniem biletomatów.

- Do tej pory w ostatnich latach Opole zakupiło 61 nowoczesnych autobusów, odmładzając tabor Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego. W Opolu pojawiły się też tablice informujące o w czasie rzeczywistym o tym kiedy dany autobus pojawi się na przystanku. Wprowadzenie karty Opolka to kolejny element usprawniania transportu publicznego w mieście – mówi Małgorzata Stelnicka, wiceprezydent Opola.

Karta Opolka – skrót nazwy Opolska Karta Autobusowa – występować będzie w dwóch formach: imiennej, ze zdjęciem, a także na okaziciela. W tym pierwszym przypadku taką kartę można otrzymać bezpłatnie. Te drugie objęte są kaucją 10 zł. Tyle samo trzeba będzie zapłacić za wtórniki bezpłatnych kart w razie ich zgubienia bądź zniszczenia.

Wnioski o wydanie kart można składać od środy 4 grudnia. Jest to możliwe przez Internet – poprzez stronę ebilet.mzkopole.pl – jak i w Punktach Obsługi Klienta przewoźnika. Potem taką kartę trzeba odebrać w POK.

- Karta Opolka ma dwie funkcjonalności: służyć może za bilet okresowy, a także jako e-portmonetka do zakupu biletów jednorazowych. Zarówno bilety okresowe, jak i doładowania będzie możną realizować zdalnie, bez wychodzenia z domu, za pośrednictwem specjalnego portalu, w punktach obsługi MZK, jak i uruchomionych wkrótce kilkudziesięciu punktach sprzedaży – wskazuje Tomasz Zawadzki, naczelnik wydziału transportu w ratuszu.

- W tym drugim przypadku możemy zasilić kartę kwotą maksymalnie 200 zł. Z tej puli możemy kupować bilety jednorazowe na przykład w sytuacji, gdy wsiadamy do autobusu linii, na którą nie mamy wykupionego biletu okresowego. Wystarczy przyłożyć kartę do czytnika. Natomiast wsiadając do autobusu, na który mamy bilet okresowy, nie musimy przykładać karty do czytnika. Będzie ją tylko trzeba okazać i przyłożyć do specjalnego urządzenia w razie kontroli – opowiada Tomasz Zawadzki.

Naczelnik wydziału transportu podkreśla, że nowa karta oznacza szereg udogodnień. – Nie trzeba nosić ze sobą gotówki, na jednej karcie mamy bilety okresowe oraz jednorazowe, urządzenia automatycznie przyznają ulgi, a zakup biletów odbywa się szybciej – wylicza.

Wprowadzenie karty będzie oznaczało, że kierowcy nie będą sprzedawali biletów. – Po to w autobusach zamontowano blisko 100 mobilnych biletomatów. W nich pasażerowie będą kupowali bilety jednorazowe – wskazuje Tomasz Zawadzki.
Naczelnik wydziału transportu dodaje, że w biletomatach będzie można tylko zapłacić kartą. Natomiast gotówkę oraz płatności kartą przyjmować będą biletomaty stacjonarne, rozstawione w następujących punktach:

  • 1 Maja – Dworzec Główny (kierunek ul. Reymonta)
  • Ozimska - Dubois (kier. ul. Plebiscytowa)
  • Plac Kopernika - Pętla (kier. ul. Sienkiewicza)
  • Sosnkowskiego – Politechnika (kier. ul. Okulickiego)
  • Złota-pętla (kier. ul. Oświęcimska)
  • Prószkowska – Politechnika (kier. centrum)
  • Książąt Opolskich - Rondo (kier. ul. Nysy Łużyckiej)
  • Sosnkowskiego – Wiejska (kier. ul. Horoszkiewicza)
  • Dambonia - Pętla (kier. centrum)
  • Niemodlińska – Koszyka (kier. centrum)
  • Piastowska (kier. ul. Spychalskiego)

- Co ważne, bilety wydrukowane w każdym z tych urządzeń trzeba potem skasować w kasownikach w autobusach – zaznacza Tomasz Zawadzki.

Biletomaty mają być uruchomione 16 grudnia. Wtedy też zacznie działać cały system biletów elektronicznych. Miasto podkreśla, że cały system nie będzie gromadził danych na temat poszczególnych użytkowników – jakimi liniami jeżdżą oraz w jakich porach.

- Wraz z tym systemem zyskujemy szereg funkcjonalności. Dyspozytor będzie mógł na bieżąco korygować przebieg linii autobusowych w przypadku zdarzeń losowych uniemożliwiających przejazd nominalną trasą. Będzie też miał zdalny podgląd tego, co dzieje się w autobusie – mówi Tadeusz Stadnicki, prezes MZK.

Cały system – biletomaty, karty Opolka, tablice świetlne, serwery oraz dedykowany portal – kosztuje ponad 14 mln zł.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska