Kaucja to ostateczność?

Joanna Jakubowska
Tysiąc złotych kaucji za nową komórkę będą żądali od klientów operatorzy sieci komórkowych. Kaucja ma być formą zabezpieczenia przed niepłaceniem rachunków przez nieuczciwych klientów.

Według operatorów, część osób korzystająca z ich usług z premedytacją nie płaci za przeprowadzone rozmowy. Co więcej, niektórzy, czując się całkowicie bezkarnie, kupują w promocjach telefon za złotówkę, wydzwonią ile się da, a potem przenoszą się do innej firmy i powtarzają to samo. Naraża to telefonie cyfrowe na wielomilionowe straty. Operatorzy twierdzą, że około 10 procent klientów kupuje telefon z zamiarem niepłacenia rachunków.

Klientów oburza jednak to, że firmy stosują odpowiedzialność zbiorową, to znaczy karzą wszystkich za nieuczciwość innych. To nie fair, uważają użytkownicy cyfrowych telefonów.
Na obawy te odpowiada Anna Wołek, dyrektor biura prasowego operatora sieci Era:
- Informacje, podane przez dziennik "Życie" nie do końca pokrywają się z rzeczywistością - wyjaśnia. - Po pierwsze kaucja nie będzie pobierana od każdego nowego klienta. Ażeby tak się stało, klient musiałby odrzucić kilka innych form sprawdzenia jego wiarygodności, takich jak: przedstawienie zaświadczenia od pracodawcy o możliwościach płatniczych klienta, zgodę na pobieranie należności z rachunku bankowego abonenta, zgodę na sprawdzenie, czy nie zalega on z opłatami u innych operatorów. Jest jeszcze jedno wyjście - klient może skorzystać z systemu TAK-TAK, w którym nie wymaga się podawania żadnych danych.

Nieprawdziwa jest też - według Anny Wołek - wysokość kaucji, o której poinformowały media. Operatorzy podali wcześniej, że kaucja nie przekroczy tysiąca złotych, co znaczy, że może być znacznie niższa. Informacje te są niesprecyzowane dlatego, bo - jak podkreśla dyrektor biura prasowego Ery - szczegóły procedury pobierania kaucji będą jeszcze konsultowane z różnymi urzędami, w tym - ochrony konsumenta. Klient płacący rachunki regularnie otrzyma zwrot kaucji po trzech miesiącach.

Operatorzy zastrzegają się, że ich celem nie jest szykanowanie klientów, lecz wyeliminowanie oszustów. Operator Ery wysyła miesięcznie od 5 do 7 tysięcy pozwów do sądu i kilkaset do prokuratury z tytułu niepłacenia rachunków. Straty Ery, Plusa i Idei z tego powodu wynoszą około 20 milionów zł.
- Sprawdzanie wiarygodności finansowej i pobieranie kaucji jest to nasza jedyna broń w walce z nieuczciwymi osobami - mówi Anna Wołek.

Pobierałeś zasiłki w czasie epidemii? To musisz wiedzieć

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3