Kierowco! Cofaj bezpiecznie

fot. Sławomir Draguła
Dzięki czujnikom nie zrobimy krzywdy dziecku bawiącemu się za samochodem.
Dzięki czujnikom nie zrobimy krzywdy dziecku bawiącemu się za samochodem. fot. Sławomir Draguła
Czujniki parkowania uchronią cię przed nieszczęściem.

Czujniki informujące o zbliżaniu się do przeszkody są jednym z najpożyteczniejszych wynalazków ostatnich lat w przemyśle motoryzacyjnym. Przydatne są prawie zawsze, kiedy parkujemy tyłem, bo informują nas, kiedy zbliżamy się do przeszkody. Dzięki temu uchronią nas przed kosztownymi wizytami w warsztatach blacharskich.

- Dbają one też o bezpieczeństwo pieszych - wyjaśnia Kamil Mitręga, mechanik z nyskiego warsztatu zajmującego się montażem takich czujników. - Jeśli podczas cofania nie zauważymy schowanego za autem dziecka, uchronią je przed śmiercią lub kalectwem.

Coraz więcej samochodów fabrycznie wyposażonych jest w takie czujniki. Jeśli twoje auto nie jest, możesz zamontować je sam. Koszt zestawu wynosi około 130 złotych. W zależności od potrzeb instaluje się od dwóch do czterech czujników. My polecamy tę ostatnią wersję.
- Najpierw trzeba zdemontować zderzak, a potem wywiercić w nim otwory na czujniki - dodaje Kamil Mitręga.

Do każdego zestawu, który można kupić w większości sklepów, dodawane jest wiertło, które robi dziury o takiej samej średnicy jak czujnik. Jeśli otwór już mamy, wsadzamy w niego czujnik i przyklejamy do wewnętrznej strony zderzaka. Przewody czujników podłącza się do centralki, a ją z kolei do instalacji lamp cofania. Uwaga! Czujniki działają tylko wtedy, kiedy włączony jest wsteczny bieg. Bardziej skomplikowana jest wersja z wyświetlaczem LCD, na którym w kabinie możemy zobaczyć, co znajduje się za samochodem. W takim przypadku przewody musimy przeprowadzić przez całą kabinę aż do kokpitu.

Pod lupą

Czujniki parkowania wykrywają obiekty znajdujące się w zasięgu ich działania. Nadajnik wysyła wiązkę ultradźwięków, które odbijają się od przeszkody i wracają do odbiornika. Odległość od niej obliczana jest na podstawie analizy czasu powrotu odbitej fali. W przypadku przekroczenia ustalonej wartości emitowany jest sygnał alarmowy. Czujniki najczęściej mają trzy poziomy działania. Dają znać powolnym "pipkaniem" o przeszkodzie, kiedy ta jest metr od samochodu, nasila się ono, kiedy dystans zmniejszy się do pół metra, a sygnał ciągły usłyszymy, kiedy będziemy 40 cm od przeszkody.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska