Kierowco, przygotuj samochód do zimy

Premio/Mir
Dzięki odpowiedniemu przeglądowi naszego auta możemy przez ten trudny sezon przejechać dużo łatwiej, spokojniej i bezpieczniej.

ważne

ważne

Tak powinien wyglądać przegląd:

Kontrola stanu ogumienia.
Sprawdzenie układu hamulcowego (płyn, klocki i tarcze).
Kontrola stanu naładowania i ładowanie akumulatora oraz stan paska alternatora.
Kontrola układu wydechowego.
Sprawdzenie poziomu oleju silnikowego.
Sprawdzenie temperatury zamarzania płynu chłodzącego.
Ocena wycieraczek oraz szyb samochodowych.
Sprawdzenie zawieszenia, przede wszystkim amortyzatorów.
Sprawdzenie filtrów kabinowych i powietrza.
Kontrola sprawności i ustawienie świateł.
Zabezpieczenie uszczelek przed przymarzaniem do drzwi.

Zima to trudny czas zarówno dla kierowców, jak i ich samochodów. Zwłaszcza w Polsce, gdzie co chwila kierowcy muszą zmagać się ze zmianami pogody, śniegiem, błotem, lodem lub złym stanem nawierzchni. Jednak dzięki odpowiedniemu przygotowaniu naszego auta możemy przez ten trudny sezon przejechać dużo łatwiej, spokojniej i bezpieczniej.

Na początku o oponach. Kiedy średnia temperatura spada do 7 stopni Celsjusza, wymieniamy je na zimowe. - Zimówki wykonane są ze specjalnej mieszanki, która nie twardnieje w niskich temperaturach i przez to lepiej trzyma się drogi - wyjaśnia Jacek Mazur, z zakładu oponiarskiego Oponyopole.

Wielu kierowców nie pamięta o sprawdzeniu i konserwacji układu hamulcowego. Często przyzwyczajają się do mniejszej skuteczności działania hamulców i nie zwracają na to uwagi. Do tego dochodzi jeszcze trudny do wyłapania w normalnym użytkowaniu, nierównomierny rozkład siły hamowania pomiędzy lewą a prawą stroną auta. - Tymczasem zimą nierównomierna siła hamowania może łatwo doprowadzić do poślizgu - wyjaśnia Krzysztof Kijanka z sieci warsztatów Premio.

Inne błędy często popełniane przez kierujących to nieprawidłowo ustawione reflektory i niekompletne oświetlenie, co przy krótkich zimowych dniach ma duży wpływ na widoczność, zarówno dla kierowcy niesprawnego auta, jak i dla innych uczestników ruchu. Kierowcy zapominają też o terminowej wymianie filtrów: paliwa, odpowiadającego za usunięcie wody z benzyny, oraz kabinowego, który chroni nasz samochód przed uciążliwym zimą parowaniem szyb. Zdarza się, że kierowcy latem dolewają zamiast płynu chłodzącego wodę. W takim przypadku przed mrozami należy taki płyn wymienić. Tyczy to się też spryskiwaczy.

Często się okazuje, że przy pierwszych przymrozkach w wielu autach szwankuje ładowanie akumulatora. Winny może w tym przypadku być nie tylko sam akumulator, ale także np. pęknięty pasek alternatora. O to także warto zadbać wcześniej. Kierowcy powinni przyjrzeć się też przednim i tylnym światłom, a przede wszystkim ich odbłyśnikom. Jeżeli są uszkodzone lub skorodowane, należy je wymienić. Wymiany wymagają też wszelkie uszkodzone żarówki. Nie ma natomiast potrzeby wymiany świeżego oleju silnikowego na zimowy, ponieważ niemal wszystkie produkowane oleje (zwłaszcza półsyntetyczne i syntetyczne) są całosezonowe.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska