Kierowcy bez OC zapłacą wyższe kary

Redakcja
Rocznie kierowcy bez OC powodują w całym kraju około 5,5 tysiąca wypadków, co kosztuje innych właścicieli samochodów około 50 milionów złotych.
Rocznie kierowcy bez OC powodują w całym kraju około 5,5 tysiąca wypadków, co kosztuje innych właścicieli samochodów około 50 milionów złotych. Sławomir Mielnik
Nawet 3360 złotych będzie musiał wyłożyć od nowego roku właściciel samochodu, który bez ważnego ubezpieczenia jeździ dłużej niż dwa tygodnie.

Kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC ustalane są na podstawie minimalnego wynagrodzenia w kraju.

- Na 2014 rząd ustalił je na wysokości 1680 zł, w tym roku wynosi ono 1600 zł, stąd i podwyżki kar za brak polisy, przeciętnie o 5 procent - wyjaśnia Aleksandra Biały z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, który zajmuje się wypłacaniem odszkodowań ofiarom wypadków spowodowanych przez kierowców bez ważnego OC.

- Podstawowa kara dla właściciela auta osobowego to dwukrotność minimalnego wynagrodzenia, a dla ciężarówek - trzykrotność.

W przypadku braku polisy tylko przez kilka dni właściciel samochodu zapłaci część kary. Gdy przerwa nie przekracza 3 dni - 20 proc., a do dwóch tygodni - 50 proc. stawki podstawowej (patrz infografika).

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny szacuje, że po polskich drogach jeździ około dwustu tysięcy nieubezpieczonych pojazdów. Jednym z województw, gdzie jest ich najwięcej jest Opolszczyzna. Dlaczego?

Według UFG wielu Opolan sprowadza auta z Niemiec, nie zawsze od razu rejestruje je w Polsce, a co za tym idzie - nie wykupuje ubezpieczenia. Tylko w tym roku fundusz wezwał ponad 1000 Opolan do zapłacenia kary.

Rocznie kierowcy bez OC powodują w całym kraju około 5,5 tysiąca wypadków, co kosztuje innych właścicieli samochodów około 50 milionów złotych. Wypłaty z UFG są bowiem finansowane przez firmy ubezpieczeniowe ze składek wszystkich ubezpieczonych kierowców. Fundusz stara się jednak odzyskiwać pieniądze od sprawców wypadków, którzy nie posiadali OC.

Na koniec trzeciego kwartału 2013 roku prowadził 17,2 tysiąca postępowań o zwrot wypłaconych odszkodowań (16,5 tysiąca przed rokiem). Wartość prowadzonych postępowań windykacyjnych przekracza 155 mln złotych (o ponad 10 proc. więcej niż przed rokiem).

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny sam weryfikuje, czy zarejestrowany pojazd ma OC. Sprawdzają to też policjanci podczas kontroli drogowej.

- Za brak dowodu zawarcia polisy OC i opłacenia składek grozi 50 zł mandatu - przypomina młodszy inspektor Dariusz Bernacki, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu. - Zawsze powiadamiamy też Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

Obowiązek wykupienia polisy OC ciąży na właścicielach wszystkich samochodów, motorowerów, motocykli, ciągników rolniczych, przyczep, pojazdów wolnobieżnych, bez względu na ich stan techniczny i to, jak często wyjeżdżają na drogi.

- Niezależnie od tego, czy auto stoi w warsztacie, w garażu, nie ma kół czy jest unieruchomione z innego powodu. Jeżeli samochód jest zarejestrowany, musi być wykupione ubezpieczenie OC - ostrzega Aleksandra Biały.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska