Klasa patronacka Capgemini

red
- Chcieliśmy pokazać, że kompetencje językowe i informatyczne, które mogą przydać się w konkretnej firmie można zacząć kształtować już w liceum, a następnie rozwijać podczas studiów - wyjaśnia ideę powołania klasy patronackiej  dyrektor szkoły, Zofia Godlewska.
- Chcieliśmy pokazać, że kompetencje językowe i informatyczne, które mogą przydać się w konkretnej firmie można zacząć kształtować już w liceum, a następnie rozwijać podczas studiów - wyjaśnia ideę powołania klasy patronackiej dyrektor szkoły, Zofia Godlewska. Fot. I LO
Klasa pod patronatem tej znanej firmy działa w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr I od września.

W październiku 2015 roku z inicjatywy władz miasta, Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr I, firma Capgemini Polska Sp. z. o. o. z siedzibą w Opolu oraz Miasto Opole zawarły umowę o współpracy. Na jej mocy w roku szkolnym 2016/17 została utworzona klasa pod patronatem firmy, w której priorytetem jest dążenie do poszerzenia kwalifikacji uczniów, głównie w ramach języka niemieckiego - tzw. języka niemieckiego zawodowego, informatyki zawodowej oraz języka angielskiego.

Ponadto strony zobowiązały się wspierać u licealistów procesy budowy kompetencji praktycznych, komunikacyjnych i przedsiębiorczych tak bardzo cenionych obecnie na rynku pracy, a także wspólnie zorganizować i przeprowadzić warsztaty dla uczniów w szkole, dni otwarte w siedzibie firmy oraz wykłady dotyczące dynamicznie rozwijającego się sektora usług wspólnych, oferującego obecnie coraz więcej miejsc pracy.

- Kiedy mówimy „klasa patronacka” najczęściej pierwsze skojarzenie związane jest ze szkołami zawodowymi, dla których takie klasy są rzeczywistością edukacyjną od wielu lat. W przypadku liceów ogólnokształcących klasa patronacka pracuje pod patronatem szkoły wyższej. W przypadku I LO, działającego w ZSO nr I założenie było odmienne - podkreśla Zofia Godlewska, dyrektor ZSO nr I. - Patronat nad klasą objęła firma Capgemini, świadcząca zintegrowane usługi w zakresie: konsultingu, technologii informatycznych i outsourcingu. Wśród młodzieży podejmującej naukę w liceum ogólnokształcącym jest grupa młodych ludzi nie do końca zdecydowanych, co do dalszego kształcenia i przyszłości. Nasza oferta to nawiązanie do zmieniającego się nieustannie rynku pracy.

Chcieliśmy pokazać, że kompetencje językowe i informatyczne, które mogą przydać się w konkretnej firmie można zacząć kształtować już w liceum, a następnie rozwijać podczas studiów np. na Uniwersytecie Opolskim, z którym nasza szkoła ma podpisane porozumienie o współpracy, a uniwersytet niedawno przedłużył też umowę o współpracy z Capgemini. Dajemy więc naszym uczniom bardzo konkretny instrument w zakresie planowania swojej kariery zawodowej -mówi Zofia Godlewska.

Uruchomienie klasy poprzedziły m.in. trzy próbne spotkania warsztatowe z trenerkami firmy. Młodzież dowiedziała się czym charakteryzuje się korespondencja biznesowa, czy jak radzić sobie z tzw. „trudnym” klientem w rozmowach telefonicznych.
Kolejnym krokiem było wsparcie przez Capgemini - materiałami informacyjnymi o firmie i reklamowymi upominkami - akcji promocyjnej w ramach Dni Otwartych szkoły, co przełożyło się na wyniki rekrutacji.

Już we wrześniu uczniowie klasy 1f z wychowawcami, odwiedzili siedzibę Capgemini przy CH „Karolinka”, by zobaczyć, jak pracuje się w opolskim oddziale firmy. Młodzież podglądała obsługę konsultingowąj klientów niemieckojęzycznych, zobaczyła jak wygląda miejsce pracy konsultanta i co należy do jego obowiązków. Podczas kolejnej wizyty uczniowie ,l dzięki prezentacji multimedialnej „poznali” firmę patronacką z perspektywy jednej z osób zarządzających. Licealiści dowiedzieli się m. in. co to takiego service desk i na czym polega praca na tzw. „pierwszej linii” w firmie outsourcingowej.

“Was mache ich in meiner Arbeit? - Co robię w pracy? - brzmiał temat przewodni trzecich zajęć warsztatowych, w czasie których uczniowie dowiedzieli się czym zajmuje się opolski oddział firmy, na jakich stanowiskach można tu pracować, co należy do obowiązków: asystenta do spraw wsparcia klientów, Quality Managera, Team Managera, czy Problem Managera. Pierwszoklasiści gromadzili i tłumaczyli słownictwo związane z pracą i zawodem oraz przygotowali charakterystyczne rozmowy w urzędzie pracy pomiędzy urzędnikiem, a osobą poszukującą pracy – całość w języku niemieckim oczywiście!

Poszukując dalszych możliwości uatrakcyjnienia procesu dydaktycznego szkoła zacieśniła kontakty z Uniwersytetem Opolskim. Opolska uczelnia, podobnie jak I LO, kształci potencjalnych pracowników firmy. Stąd pomysł, aby pierwszoklasiści, już na etapie szkoły średniej, poszerzali kompetencje językowe oraz zawodowe właśnie w murach UO oraz zapoznali się z rzeczywistością akademicką. Studenci w ciekawy sposób podjęli zagadnienia z zakresu biznesu. Prócz zadań leksykalno – gramatycznych uczniowie pisali życiorysy, przygotowywali i prowadzili rozmowy kwalifikacyjne oraz redagowali teksty reklamacji. Poznali też tajniki spotkań biznesowych.

Puentą tego, co do tej pory udało się w ramach współpracy osiągnąć mogą być słowa Gandhiego, umieszczone na kartce świątecznej, zredagowanej przez uczniów klasy patronackiej dla całego zespołu Capgemini: „Die Zukunft hängt davon ab, was wir heute tun.” – „Przyszłość zależy od tego, co dzisiaj robimy.” Te słowa motywują ich do działania i utwierdzają w przekonaniu, że tego typu przedsięwzięcia mają sens.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska