Klienci i pracownicy chcą ekologicznych rozwiązań. Jak reagują na to firmy? Biznes stawia na eko przekazy, ale co to właściwie znaczy?

OPRAC.:
Justyna Madan
Justyna Madan
Firmy coraz częściej stawiają na ekologię. Dlaczego? Wymagają tego klienci, zwłaszcza młodsze pokolenia są coraz bardziej świadome zmian klimatycznych i wybierają te firmy, którym również zależy na ochronie środowiska
Firmy coraz częściej stawiają na ekologię. Dlaczego? Wymagają tego klienci, zwłaszcza młodsze pokolenia są coraz bardziej świadome zmian klimatycznych i wybierają te firmy, którym również zależy na ochronie środowiska unsplash.com
Millenialsi i Pokolenie Z są zdania, że to ostatni moment na walkę ze zmianami klimatu. Co piąta osoba w tym przedziale wiekowym uważa, że firmy podejmują zbyt mało ekologicznych działań. Preferencje klientów mają jednak znaczenie, ponieważ coraz więcej firm wdraża ekologiczne aspekty. Marka ma być ekologiczna, działać w obszarach CSR i produkować zgodnie z poszanowaniem środowiska naturalnego.

Spis treści

Młode pokolenie inwestuje swoje środki finansowe w marki, które działają na rzecz zrównoważonego rozwoju. Dziś – zarówno Millenialsi, jak i Pokolenie Z – oczekują od pracodawców czegoś więcej niż dobrego produktu. Chcą kupować od firm, które podejmują realne działania na rzecz szeroko pojętej ekologii. Inwestycja w ekologiczny wizerunek przynosi zwrot w postaci większej lojalności klientów i pozytywnego odbioru usług. Jakie działania strategiczne są podejmowane przez marki?

Ekologiczne rozwiązania - drugie życie przedmiotów

Coraz więcej firm opiera swoją działalność na gospodarce o obiegu zamkniętym, czyli tzw. filozofii circural economy. Do swojej strategii wdrażają działania mające na celu promowanie odpowiednich zachowań wśród klientów.

– Gospodarka obiegu zamkniętego jest coraz popularniejsza. My prezentujemy konsumentom produkty, które mają zachęcić do nadawania tkaninom nowego życia. Istotne jest odpowiednie dobranie strategii w taki sposób, aby zachęcić do kupowania idei, a nie samych produktów. Widzimy ogromne zapotrzebowanie na działania eko – wyjaśnia Kamil Maślanka z firmy Rekol.

Trend potwierdzają również inni biznesowi przedstawiciele. Widać coraz większe zapotrzebowanie na budowanie ekologicznej świadomości, ma to związek nie tylko z dbaniem o środowisko samym w sobie, ale również z podążaniem za światowymi trendami. Tutaj dużo do powiedzenia ma młode pokolenie, które chce nabywać idee i rozwiązania, które pomagają w walce ze zmianami klimatu i nadmiernym konsumpcjonizmem.

– Dziś największe firmy posiadają w swojej strategii elementy ekologiczne. Tworzone są obszerne taktyki działań w obszarach CSR, mających na celu wspieranie wybranych grup społecznych czy działań – mówi Sebastian Kopiej z Commplace.

Z roku na rok spada zaufanie Pokolenia Z i Millenialsów do biznesu – mniej niż połowa badanych przez Deloitte osób jest zdania, że przedsiębiorcy mają pozytywny wpływ na społeczeństwo. To wyraźny sygnał dla firm, by coś zmienić.

Dążenie do niezależności energetycznej

Kolejnym przykładem działań ekologicznych jest inwestowanie w panele fotowoltaiczne. Te umożliwiają samodzielne wytwarzanie energii i sprawiają, że dana jednostka (firma czy osoba indywidualna) staje się niezależna energetycznie. Promocja odpowiedniego podejścia wśród konsumentów to misja marek.

– Chcemy promować efektywność i bezpieczeństwo. Odnawialne źródła energii są popularne za granicą i cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród Polaków. Dają nam niezależność energetyczną i umożliwiają oszczędności na wysokim poziomie – wyjaśnia Szymon Osłowski, właściciel firmy Kobo Energy.

Kto promuje ekologiczne rozwiązania?

Coraz więcej słyszy się o ekologicznych rozwiązaniach i społecznych akcjach, za którymi stoją duże marki. Być może jest to tylko dobrze przemyślanie działania PR-owe, ale z pewnością korzysta na tym również nasze środowisko.

Na takie działania zdecydowały się niektóre firmy:

  • Lidl w swojej strategii CSR na lata 2020-25 umieścił łąki kwietne jako element działania w zakresie wsparcia bioróżnorodności, ochrony klimatu i zasobów naturalnych. - Od 2014 roku tworzymy łąki kwietne, zamieniamy trawniki na pożyteczne kwiaty. Komponujemy autorskie mieszanki nasion. Zakładając łąkę kwietną, nie tylko realnie oszczędzamy pieniądze, ale i przyczyniamy się do wspierania tak bardzo potrzebnej nam bioróżnorodności, a także przeciwdziałamy negatywnym skutkom zmian klimatu. Działania te są szczególnie ważne na terenach inwestycyjnych i w przestrzeni publicznej – informuje firma.
  • Z myślą o środowisku naturalnym, MODIVO SA wprowadziło do obiegu ekologiczne opakowania – tzw. Papieropaki, które są w 100% biodegradowalne i podlegają recyklingowi. - Wprowadzane przez nas modyfikacje są analizowane nie tylko pod kątem wygody klientów, ale także ich wpływu na środowisko. Dlatego udostępniliśmy Papieropaki, które pozwalają nam zarówno ograniczyć zużycie plastiku, jak i zredukować emisję CO2 - mówi Bartłomiej Wnęk, Chief Operating Officer w MODIVO SA.
  • Do końca 2025 roku Biedronka chce ograniczyć pobór energii pochodzącej ze źródeł konwencjonalnych i wyposażyć kolejne, 2 tysiące sklepów we własne instalacje fotowoltaiczne. - Dzięki nim zużycie „czarnej energii” w sieci Biedronka spadnie o około 15% rocznie dla każdego sklepu objętego projektem – informuje sieć.
  • Ikea to chyba najbardziej zaangażowana marka w kwestii ochrony klimatu i akcji społecznych, które wspiera. Firma regularnie organizuje otwarte panele dyskusyjne na temat kryzysu klimatycznego i innowacyjnych rozwiązań, która miałyby mu zapobiec.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rolnicy zapowiadają kolejne protesty, w nowej formie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Klienci i pracownicy chcą ekologicznych rozwiązań. Jak reagują na to firmy? Biznes stawia na eko przekazy, ale co to właściwie znaczy? - Strefa Agro

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska