Kodiaq, czyli nowy SUV od Skody – zobacz jak wygląda [ZDJĘCIA]

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Skoda pokazała swoje najnowsze dziecko. To kodiaq, pierwszy duży SUV koncernu samochodowego z Mlada Boleslav.

Skoda kodiaq to wszechstronny samochód:, który nadaje się równie dobrze na auto firmowe jak i na potrzeby rodziny i wypoczynku. Bez problemu dojedzie również tam, gdzie kończy się asfalt.

Z zewnątrz
O gustach się nie dyskutuje, ale nowa skoda może się podobać. Z przodu ładnie wyglądają płaskie reflektory o klinowym kształcie, płynnie nachodzące na atrapę chłodnicy. Z boku wrażenie robi duży rozstaw osi i krótkie zwisy co wskazuje również na przestronne wnętrze. W tylnych lampach, które mają typowy dla Skody układ „C” seryjnie zastosowano technikę LED. Co ważne, dzięki dopracowaniu aerodynamiki duży SUV ma współczynnik oporu powietrza cx wynoszący zaledwie 0,33.

Wymiary
Skoda kodiaq ze swoimi wymiarami plasuje się w segmencie większych kompaktów. Jej długość to 4697 mm, szerokość 1882 mm a wysokość 1676 mm (z relingiem dachowym). Rozstaw osi wynosi 2791 mm. Wymiary zewnętrzne przenoszą się bezpośrednio na te wewnętrzne. Długość wnętrza wynosi 1793 mm, szerokość na wysokości łokci z przodu 1.527 mm a z tyłu 1510 mm. Wysokość przestrzeni w linii głowy z przodu to 1.020 mm, z tyłu 1.014 mm. Miejsce na kolana z tyłu wynosi do 104 mm. Duży SUV z podstawowym silnikiem 1,4 TSI i przednim napędem waży w stanie gotowym do jazdy (bez kierowcy) tylko 1427 kg, z napędem 4×4 - 1.535 kg. Pojemność bagażnika to 720 litrów, po złożeniu siedzeń – 2065 litrów. Gdy samochód jest wyposażony w fotel pasażera ze składanym oparciem, do SUV-a można włożyć przedmioty o długości do 2,80 m. Opcjonalnie dostępna jest elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, którą można otworzyć lub zamknąć ruchem stopy lub przyciskiem w kabinie.

Wewnątrz
W środku panuje pełen komfort. Kokpit jest ładny i wykonany z dobrych materiałów. Duże, okrągłe zegary są precyzyjnie i jasno opisane. Kierownica jest dostępna w wielu konfiguracjach, także z możliwością podgrzewania. Opcjonalna trójstrefowa klimatyzacja Climatronic ma dodatkowy panel obsługowy z tyłu samochodu, co ułatwia życie pasażerom. Elektromechaniczny hamulec postojowy włącza się przyciskiem. Fotele mogą być ogrzewane, wentylowane i elektrycznie ustawiane wraz z funkcją pamięci położenia. Tylna kanapa ma różne możliwości ustawienia: można ją złożyć w stosunku 60:40, przesunąć o 18 cm oraz indywidualnie pochylić każdy segment oparcia. Na życzenie istnieje możliwość montażu trzeciego rzędu siedzeń z tyłu.

Ciekawostki
Skoda kodiaq wyposażona jest w kilka ciekawych rozwiązań. Należy do nich na przykład ochrona krawędzi drzwi przed obiciem. Podczas ich otwierania, wyskakuje listwa ochronna i nie dopuszcza, by twarda metalowa krawędź drzwi uderzyła o ścianę garażu lub w stojące obok auto. Przy zamykaniu drzwi listwa chowa się z powrotem. Na życzenie montowane jest elektryczne zabezpieczenie drzwi z tyłu przed otwarciem przez dzieci oraz zagłówki umożliwiające spanie. Samochód ma też na wyposażeniu wspomaganie manewrowania przyczepą, Trailer Assist pomocne podczas cofania. Nowością jest funkcja obserwowania otoczenia, Area View. Dzięki szerokokątnym obiektywom w kamerach obserwujących otoczenie, które znajdują się z przodu i z tyłu samochodu oraz w lusterkach, kierowca może obserwować na ekranie bezpośrednie otoczenia auta. Dzięki temu łatwiejsza staje się jazda w sytuacjach z ograniczoną widocznością lub w trudnym terenie. Samochód ma też funkcję nadzoru odstępu i awaryjnego hamowania Front Assist. Wykorzystując radar urządzenie, potrafi rozpoznać niebezpieczne sytuacje, które grożą kolizją z przechodniem lub innym samochodem i ostrzec kierowcę, a w razie potrzeby rozpocznie hamowanie. Funkcja awaryjnego hamowania podczas jazdy miejskiej działa do 34 km/h.

Napęd
Na początku paletę silników skody kodiaq tworzy pięć jednostek: trzy silniki TSI i dwa TDI. Zarówno silniki benzynowe jak i wysokoprężne mają bezpośredni wtrysk paliwa, są turbodoładowane i spełniają normę czystości spalin Euro 6. We wszystkich dostępna jest funkcja Start-Stop oraz odzyskiwania energii z hamowania.
Silnik 2.0 TDI występuje w dwóch wersjach mocy. W podstawowej ma 110 kW (150 KM) i moment obrotowy 340 Nm. W wersji mocniejszej 140 kW (190 KM) i 400 Nm. Podstawowy TDI z przednim napędem i ręczną skrzynią biegów zużywa średnio 4,9 litra oleju napędowego na 100 km. Mocniejszy diesel rozpędza auto od zera do 100 km/h w 8,9 sekundy i pozwala osiągnąć prędkość 210 km/h.
Paletę silników benzynowych tworzą dwa motory 1,4 TSI i jeden 2,0 TSI. Kompaktowy czterocylindrowiec w podstawowej wersji rozwija moc 92 kW (125 KM) i moment obrotowy 200 Nm. Jego zużycie paliwa wynosi 6,0 litrów na 100 km. W mocniejszej wersji motor 1,4 TSI osiąga 110 kW (150 KM) i 250 Nm. Co ciekawe silniki te wyposażone są w system Active Cylinder Technology. Przy małym obciążeniu i małej prędkości obrotowej odłącza on drugi i trzeci cylinder. W najmocniejszym silniku benzynowym 2,0 TSI kierowca ma do dyspozycji 132 kW (180 KM) i moment obrotowy 320 Nm. Z silnikami w kodiaqu współpracują dwie skrzynie biegów - sześciostopniowa ręczna oraz sześcio- lub siedmiostopniowa automatyczna DSG.

Ceny
Za najtańszą skodę kodiaq na polskim rynku trzeba zapłacić 89 900 zł. To samochód z napędem na jedną oś i silnikiem 1,4 TSI o mocy 125 KM. Auto z mocniejszą jednostką benzynową o mocy 150 KM i napędem 4x4 kosztuje od 106 400 zł, najtańszy diesel z napędem na jedną oś to koszt 117 400 zł, ten z napędem na cztery koła - 118 400 zł. Za najdroższą skodę kodiaq z silnikiem 2,0 TDI i mocy 190 KM, napędem 4x4, ze skrzynią DSG trzeba zapłacić 149 700 zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska