Kolej na Opolszczyźnie. Tak w latach 70., 80. i 90. wyglądały dworce, stacje, pociągi czy parowozy [ZDJĘCIA]

Mir
28.03.1962 r. Skład piętrowy na opolskich torach.
28.03.1962 r. Skład piętrowy na opolskich torach. Jerzy Grzegorzewicz
Udostępnij:
Kolej na Opolszczyznę dotarła 15 sierpnia 1842 roku. Wówczas przejechał pierwszy pociąg z Wrocławia do Brzegu. Co ciekawe, trasa ta jest fragmentem najstarszej na obecnych ziemiach polskich linii kolejowej. Wcześniej, bo 22 maja 1842 roku pociąg pojechał z Wrocławia do Oławy. W 1843 roku kolej żelazna tarła do Opola, a dwa lata później do ówczesnego Kędzierzyna i dalej do Gliwic. W następnych latach nastąpił prawdziwy boom na drogi żelazne, powstawały kolejne linie, dworce i stacje...

Na zdjęciach pochodzących z archiwum Nowej Trybuny Opolskiej można m.in. zobaczyć pociągi i kolejową infrastrukturę na linii E30 łączącej Niemcy, Polskę i Ukrainę.

Polski odcinek tej trasy ma długość 677 kilometrów. Obecnie w generalnej przebudowie jest odcinek od Opola do Kędzierzyna-Koźla.

- Pomiędzy Opolem Głównym a Kędzierzynem-Koźlem ruch odbywa się już w obu kierunkach po nowych torach, wymieniona jest sieć trakcyjna i cała infrastruktura, wyremontowana większość stacji - mówi Mirosław Siemieniec z PKP Polskie Linie Kolejowe. - A w Gogolinie trwa m.in. budowa podziemnego tunelu ułatwiającego komunikację pomiędzy peronami.

Po zakończeniu inwestycji pociągi pomiędzy tymi miastami pojadą z prędkością do 160 km/h, a czas przejazdu skróci się z 50 do nawet 25 minut.

Koszt robót, które zakończą się w 2021 roku to 815,7 mln złotych, Unia Europejska dała na nią nieco ponad 397 mln zł.

Na fotografiach można zobaczyć również m.in. stację w Prudniku na linii 137, czyli Magistrali Podsudeckiej, wykolejony skład w Komprachcicach a także pracę dyżurnych ruchu na opolskim węźle kolejowym.

Zachęcamy do obejrzenia galerii zdjęć kolejowych z lat 70., 80. i 90.

Tak było

Kolej na Opolszczyznę dotarła 15 sierpnia 1842 roku. Wówczas przejechał pierwszy pociąg z Wrocławia do Brzegu.

Co ciekawe, trasa ta jest fragmentem najstarszej na obecnych ziemiach polskich linii kolejowej. Wcześniej, bo 22 maja 1842 roku pociąg pojechał z Wrocławia do Oławy.

W 1843 roku kolej żelazna tarła do Opola, a dwa lata później do ówczesnego Kędzierzyna i dalej do Gliwic.

W kolejnych latach nastąpił prawdziwy boom na drogi żelazne, powstawały kolejne linie, dworce i stacje...

Senior w sieci - Internet nie tylko dla młodych KOMENTARZ

Wideo

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
Sloń
Kolej lat 80. była magiczna, magiczne sa tez te zdjęcia.
O
Olo
Podsudecka to najpiekniwjsza linia w Polsce, ale ta od Kedzierzyna do Swidnicy.
G
Gosc
Pamietam tamte czasy......
K
Kolejarz
Taki parowóz to potrafil wysmuchac w atmosfere CO2. Ale mi to nie przeszkadzalo.
B
Bipa
Parowóz wjezdzajacy do Opola meeegaaaa fota.
G
Gość
Parowozy ciagnely wagony 50 lat temu z takimi samymi predkosciami jak dzisiejsze pociagi. Fajne foty.
B
Banan
Piętrusy to były składy. Za dzieciaka zawsze leciałem pierwszy na górę, zająć miejsce. Szkoda, ze dziś już tych wagonów u nas nie ma.
e
eliasz
Git foty. Kolej to nie tylko przeszłość, ale przede wszystkim przyszłość. Tiry na tory!!!
G
Gość
Ech, łezka w oku się kręci. Szkoda, że dziś nie ma już parowozów na regularnych liniach.
e
emil
Kapitalne zdjęcia. Pamiętam, jak jeździłem z rodzicami pociągami ciągniętymi przez parowozy z Opola do Zgorzelca do dziadków.
Dodaj ogłoszenie