Kolej odbudowała tory między Jełową a Murowem. Niestety, nadal nie jeżdżą po nich składy z drewnem

Sławomir Draguła
2017 rok. Odbudowa linii kolejowej Murów-Jełowa.
2017 rok. Odbudowa linii kolejowej Murów-Jełowa. Sławomir Mielnik
PKP Polskie Linie Kolejowe w 2017 roku odbudowały tory między Jełową a Murowem. Do tej pory nie pojechał po nich żaden pociąg, a ciężarówki nadal rozjeżdżają lokalne drogi.

- Tyle mówiło się o linii kolejowej, ale do tej pory nic po niej nie jeździ - napisał do nas mieszkaniec Murowa. - Zaczynam obawiać się, czy inwestowane miliony miały sens.

PKP Polskie Linie Kolejowe odbudowały dziesięciokilometrowy odcinek linii kolejowej nr 301 pomiędzy Jełową a Murowem. To pierwsza tego typu inwestycja na Opolszczyźnie od lat. Ruch pociągów został tam zawieszony 25 lat temu. Od tego czasu linia systematycznie popadała w ruinę. Złomiarze rozkradli infrastrukturę kolejową, kilkusetmetrowe odcinki zostały ogołocone z szyn. PKP Polskie Linie Kolejowe zainwestowały w ten odcinek sześć milionów złotych.

W ubiegłym roku robotnicy odbudowali torowisko, naprawili 19 przepustów, odnowili nawierzchnię na ośmiu przejazdach, przeprowadzili wycinkę drzew, które porastały szlak, a przy okazji wyremontowany został most w pobliżu Laskowic Oleskich, na linii do Kluczborka. Dzięki temu przeprawą będą mogły jeździć cięższe składy towarowe. Prace zakończyły się w listopadzie, linia przeszła też wszystkie odbiory. Przywrócenie kursowania składów do Murowa planowane było od nowego rocznego rozkładu jazdy, czyli od połowy grudnia 2017 roku.

Chodzi o około 50 pociągów miesięcznie. Po nowych torach odbywać ma się ruch towarowy. Transportowane mają być materiały do tartaku Stora Enso w Murowie i wywożone z niego gotowe wyroby. Mimo zapowiedzi, pociągi po trasie nie jeżdżą.

Mirosław Siemieniec z PKP Polskie Linie Kolejowe zapewnia, że pieniądze nie zostały wyrzucone w błoto.

- Firma Stora Enso na swoim terenie wykonuje jeszcze roboty związane z budową bocznicy kolejowej i dlatego nie ma prowadzonego ruchu kolejowego - wyjaśnia.

Siemieniec dodaje, że PKP PLK zawarły umowę ze Stora Enso na wykorzystywanie wyremontowanej trasy.

- W sytuacji rezygnacji z przewozów, przewidziano odpowiednie pokrycie kosztów robót - informuje Mirosław Siemieniec.

Przypomnijmy. Walka o odbudowę torów zaczęła się ponad pięć lat temu. W ten sposób władze gminy Murów chciały chronić lokalne drogi.

- Ciężarówki przyjeżdżające do naszego tartaku rozjeżdżają nasze drogi, które nie są przystosowane do takiego ciężaru - tłumaczył wówczas wójt Murowa Andrzej Puławski. - Kolej jest dla nich jedyną alternatywą.

DO zobaczenia - nowe seriale zagraniczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska