Kolej pamięta o niepełnosprawnych

Redakcja
Każde miejsce przeznaczone dla osób niepełnosprawnych jest dobrze oznaczone. Pasażerowie w pełni sprawni muszą je w razie potrzeby zwolnić. (fot. Sławomir Mielnik)
Każde miejsce przeznaczone dla osób niepełnosprawnych jest dobrze oznaczone. Pasażerowie w pełni sprawni muszą je w razie potrzeby zwolnić. (fot. Sławomir Mielnik)
Jesteś niepełnosprawny? W pociągu masz specjalne prawa. Drużyna konduktorska pomoże ci dotrzeć na peron i wsiąść do pociągu.

Osoby niepełnosprawne mogą liczyć na pełną pomoc oraz wsparcie pracowników Przewozów Regionalnych podczas podróży pociągiem. Przygotowaliśmy całą listę udogodnień, które osobom niepełnosprawnym oraz o ograniczonej sprawności ruchowej mogą ułatwić podróż - mówi Wioleta Jakiemczuk z Działu Sprzedaży i Marketingu Opolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych.

Zobacz: Opolszczyzna. Jaki los czeka Przewozy Regionalne?

Co ważne, do grupy osób, które objęte są opieką zalicza się nie tylko pasażerów poruszających się na wózkach inwalidzkich czy np. niedowidzących.

- Mało kto o tym wie, ale ta grupa jest o wiele większa. Na naszą pomoc mogą liczyć także wszyscy pasażerowie mający problem z chodzeniem, podróżni z dziećmi czy w starszym wieku - mówi Wioleta Jakiemczuk.

Do grona osób uprzywilejowanych zalicza się także, tych którzy mają rękę lub nogę w gipsie, panie w ciąży, osoby niskiego wzrostu, obcokrajowców oraz wszystkie osoby które mają problem z komunikacją.

- Pasażerowie, którzy spełniają powyższe kryteria nie muszą zgłaszać obsłudze pociągu braku ważnego biletu na przejazd, a przy odprawie w pociągu od wymienionych osób nie pobiera się opłaty za wydanie biletu - mówi Wioleta Jakiemczuk.

W każdym pociągu znajdują się specjalnie wytypowane miejsca dla osób niepełnosprawnych oraz o ograniczonej sprawności ruchowej, oznaczone piktogramem. W sytuacji kiedy miejsce to będzie zajęte przez osobę, która nie spełnia powyższych kryteriów, ma ona obowiązek zwolnić je osobie uprzywilejowanej - mówi Wioleta Jakiemczuk.

Osoby mające problemy w korzystaniu z pociągów i związanej z nią infrastruktury mogą liczyć również na pomoc w dotarciu na peron, z którego odjeżdżać będzie pociąg.

- Przy wejściu na dworzec PKP w Opolu, po lewej stronie znajduje się dzwonek. Może z niego skorzystać każdy, kto ma problemy z dotarciem na peron. Pracownicy kolei doprowadzą do pociągu omijając schody na terenie dworca- mówi Wioleta Jakiemczuk.

Każdy niepełnosprawny pasażer ma także możliwość skorzystania z pomocy drużyny konduktorskiej podczas wsiadania oraz wysiadania do i z pociągu .

- Ważną kwestią jest zgłoszenie chęci odbycia podróży na 48 godzin przed planowanym odjazdem pociągu. W takim przypadku mamy możliwość zwiększenia drużyny konduktorskiej lub dostosowanie taboru do potrzeb naszych klientów. Aby nas o tym powiadomić wystarczy zadzwonić na numer 665 916 090 - mówi Wiloleta Jakiemczuk.

Ponadto na wszystkich stacjach oraz przystankach osobowych znajdują się tabliczki z najważniejszymi informacjami. Warto również zajrzeć na stronę www.przewozyregionalne.pl, gdzie po lewej stronie znajduje się zakładka „informacja dla osób niepełnosprawnych”, dzięki której dowiemy się, jakie ulgi nam przysługują, gdzie można uzyskać pomoc przy organizacji przewozu oraz poznać charakterystykę peronów i dworców pod kątem dostępności dla osób niepełnosprawnych oraz o ograniczonej sprawności ruchowej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska