Kolej zamknie przejazdy na lokalnych drogach?

Damian Kapinos
Przy samej linii nr 288 Nysa - Brzeg trzeba uregulować sprawy dotyczące 18 przejazdów kolejowo-drogowych.
Przy samej linii nr 288 Nysa - Brzeg trzeba uregulować sprawy dotyczące 18 przejazdów kolejowo-drogowych. Damian Kapinos
Kolej chce zlikwidować nieużytkowane przejazdy kolejowo-drogowe, co ma przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa i zwiększenia prędkości pociągów.

Chodzi o przejazdy użytku niepublicznego kategorii - F, które zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury i rozwoju z 20 października 2015 roku powinny być wyposażone w rogatki stale zamknięte (otwierane w razie potrzeby przez użytkowników) lub inne urządzenia zabezpieczające zgodnie z zasadami przyjętymi dla kategorii A lub B. Obecnie te przejazdy są niezabezpieczone, a pociąg musi zwalniać w tych miejscach nawet do 20 km/h.

Dlatego Opolski Zakład Linii Kolejowych wszczął procedurę administracyjną zwracając się do opolskich gmin o zgłoszenie, które przejazdy kat. F będą użytkowane i w jakich miejscach samorządy dokonają zmiany statusu drogi na publiczną.

Takie zawiadomienia otrzymały m.in. gminy Nysa i Grodków, a ogłoszenia pojawiły się także przy znakach drogowych zamontowanych przed poszczególnymi przejazdami. Jeżeli opolski oddział PLK-a do 23 kwietnia nie otrzyma informacji o podjętych działaniach przez samorządy oraz zgłoszeń od osób prywatnych i firm, wówczas przejazdy zostaną zlikwidowane.

- Fizyczna likwidacja przejazdu polega na demontażu płyt przejazdowych i wykonaniu trwałego wygrodzenia przejazdu, uniemożliwiającego wjazd na przejazd. tj. przekopanie z obu stron dojazdu do przejazdu, bądź ustawienie słupków (granitowych, betonowych) lub zamontowanie na stałe. Oczywiście taki finał nastąpi po wyczerpaniu całej formalnej procedury likwidacyjnej – informuje Bohdan Ząbek z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Przy samej linii nr 288 Nysa – Brzeg musimy uregulować sprawy dotyczące 18 przejazdów kolejowo-drogowych.

Nowelizacja rozporządzenia z ubiegłego roku wymusza na zarządcy infrastruktury uporządkowanie sprawy skrzyżowań toru i drogi oraz zapewnienie bezpieczeństwa przez właściwą stronę. Przejazdy, które nie zostaną rozebrane, pozostaną przy tej samej kategorii bądź będą przekwalifikowane.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska