Kolejarze wyłączyli dziś ostatnią ręczną nastawnię na węźle w Brzegu

fot. Tomasz Dragan
Piotr Krywult pokazuje, jak działały drążki i korbki na linę.
Piotr Krywult pokazuje, jak działały drążki i korbki na linę. fot. Tomasz Dragan
Zabytkowe urządzenie było ostatnim takim mechanizmem również na całej trasie Opole - Brzeg.

- Niektóre z tych urządzeń pamiętają początki minionego stulecia - Piotr Krywult, wicedyrektor w opolskim zakładzie linii kolejowych PKP pokazywał, jak działały drążki i korbki na linę, którymi kolejarze sterowali torami. - Teraz dyżurni nadzorują, by to komputery właściwie kierowały ruchem pociągów i automatycznie przestawiały tory, sygnalizatory itp.

- Modernizacja torowiska w Brzegu jest ostatnim elementem przebudowy trasy Wrocław - Opole - podkreśla Mirosław Siemieniec, rzecznik dolnośląskiej PKP. - Pod koniec tego roku prace mają zostać sfinalizowane.

Kolej inwestuje w Brzegu ponad 150 mln. zł. Poza modernizacją torowiska PKP remontuje i przebudowie pięć wiaduktów, perony, wiaty. W planach jest założenie też wiat dźwiękochłonnych.

Jednak pierwsze zmiany poróżni z Opolszczyzny odczują dopiero pod koniec roku, kiedy to w nowym rozkładzie jazdy mają pojawić się pociągi kursujące pomiędzy Opolem a Wrocławiem z prędkością sięgającą nawet do 160 km na godzinę.

- Zobaczymy, czy tak będzie. Oby tylko pociągi przyjeżdżały punktualnie. Przez te całe roboty pociągi są często opóźnione nawet po kilkadziesiąt minut - dodaje Sebastian Karbowicz, podróżny z Brzegu.

Czytaj e-wydanie NTO - > Kup online

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

~Wojtas~
Szkoda tej nastawni

Może by tam zrobić muzeum w Brzegu ??
I
ISDR
Może kiedyś było 160km/h do Berlina.
z
zzzzzz
Co z tego że torowisko pozwoli na 160 km/h jeśli nie będzie ani jednego pociągu zdolnego osiągnąć tą prędkość ???
Wspomnianych wyżej lokomotyw EP09 które jako jedyne w Polsce osiągają 160km/h nie wystarcza nawet na pociągi IC na CMK z Katowic do Warszawy więc skąd wezmą się na trasie Wrocław - Opole ? Lokomotywy Huzarz które zakupiono dobre kilka miesięcy temu nadal jeżdżą w rejsowych pociągach, zresztą nie dostarczono jeszcze wszystkich 10 sztuk.
Zmienią rozkład na 160km/h a później puszczą stare lokomotywy i wszystkie pociągi będą planowo opóźnione 30-60 minut tak jak jest obecnie na trasie do Warszawy.
No cóż - tory remontuje jedna firma a pociągami jeździ inna - jedyna nadzieja w otwarciu rynku na zachodnich przewoźników.
P
Pan Cogito
160 km/h na godzinę może nam się nie wydawać zabójczą prędkością, ale aby zwiększyć Vmax na szlaku ze 100/120 na 160 potrzeba dosłownie rewolucji, chociaż taką prędkość na tych torach osiągano już w okresie międzywojennym - kursował tzw. latający Ślązak z Vmaxem 160 km/h, ale jeżeli stan torowiska będzie pozwalał na całej trasie osiągać wspomnianą prędkość będzie to odczuwalne skrócenie czasu podróży, normalna prędkość szlakowa jak wzrośnie ze 100 na 160 będzie to duże osiągnięcie, współczesne EZT produkowane w Polsce (PESA) może bez problemu osiągać 160, także nieco leciwe EP09 mogą latać z taką prędkością, nie wspomnę już o Husarzach (Siemens Taurus). Reasumując dobrze się dzieję, i jest to bardzo dobre tempo prac, ogromne pieniądze PKP inwestuje ostatnie w modernizację, chociaż ciężko nam to dzisiaj odczuć, już za parę lat PKP nie będzie się miało czego wstydzić (poza oczywiście tym że nie będziemy mieli jeszcze długo prawdziwych kolei wysokich prędkości jak TGV, ICE, Pendolino - co np. w Czechach dało się zrobić)
x
xxx
te zabytki maja 160km/h jezdzic? ledwo 100 wyciagaja xD
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska
Dodaj ogłoszenie