Kolejne przeładowane ciężarówki na drogach Opolszczyzny. Wiozły drewno oraz gruz

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Na 11 zatrzymanych do kontroli pojazdów z drewnem cztery wymagały przeładunku z uwagi na zbyt dużą wagę. Z kolei patrol inspektorów ITD w nieoznakowanym radiowozie zatrzymał wywrotkę z gruzem, której dopuszczalna masa całkowita została przekroczona o ponad 4 tony.

Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zmniejszenie liczby przeładowanych pojazdów na drogach województwa opolskiego to efekt akcyjnych kontroli przewozu drewna, które w październiku i listopadzie wspólnie przeprowadzili funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego, Straży Leśnej oraz policji.

Taki wniosek taki nasuwa się po kolejnej naszej akcji - informuje Krzysztof Chmiel, opolski wojewódzki inspektor transportu drogowego.

Na 11 zatrzymanych do kontroli pojazdów cztery wymagały przeładunku z uwagi na zbyt dużą wagę, a wobec jednego przewoźnika wszczęto postępowania administracyjne zagrożone karą pieniężną w wysokości 7 tys. złotych.

Dodatkowo na kierowców nałożonych zostało 6 mandatów karnych w łącznej wysokości 1200 złotych.

Czytaj także

W ciągu dwóch miesięcy (październik, listopad) skontrolowanych zostało 41 pojazdów przewożących drewno. W 28 przypadkach wydano zakaz dalszej jazdy do czasu usunięcia nadmiarowego ładunku a wobec 16 przewoźników wszczęte zostały postępowania administracyjne w sprawach o nałożenie kary pieniężnej.

Ponadto, przeprowadzone kontrole wykazały również inne nieprawidłowości z zakresu obsługi tachografów i czasu pracy kierowców. W jednym przypadku stwierdzono fatalny stan techniczny pojazdu, co skutkowało zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego i zakazem dalszej jazdy.

Natomiast podczas działań prowadzonych na terenie Opola patrol inspektorów w nieoznakowanym radiowozie zatrzymał samochód ciężarowy przewożący gruz budowlany.

Ciężarówka została skierowana na punkt kontrolny, a po jej zważeniu okazało się, że dopuszczalna masa całkowita została przekroczona o ponad 4 tony.

Ponadto kontrola wykazała również inne nieprawidłowości z zakresu obsługi tachografu. W efekcie kierowca dostał 400 zł mandatu a przewoźnikowi grozi kara w wysokości 5,2 tys. złotych.

Flesz - posypały się mandaty, czy też popełniasz ten błąd?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 10

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

l
llll
11 grudnia, 11:09, Gość:

Zlikwidować ITD bo to tylko darmozjady żerują na kierowcach czepiają się jak rzep psiego ogona szukają dziury w całym i hamują rozwój gospodarczy kraju.

To tiry by te nasze drogi już dawno rozwaliły,jak byś ładował zgodnie z przepisami to ITD by mogło nie być.Ale dla was się liczy tylko tono-kilometr bo to kasa.

G
Gość

Zlikwidować ITD bo to tylko darmozjady żerują na kierowcach czepiają się jak rzep psiego ogona szukają dziury w całym i hamują rozwój gospodarczy kraju.

G
Gość

41 skontrolowanych 28 nadwagi?

Tu są pieniądze dla budżetu!

Kontrolować 1000 pojazdów dziennie, w ciągu roku będzie z miliard złotych z mandatów!

G
Gość

To są kpiny przez dwa miesiące skontrolowano 41 pojazdów. Załóżmy że robiono to tylko w dni robocze to wychodzi niecały samochód na dzień, a resztę czasu to co ci panowie z ITD robili?.Przymykali oczy!.

r
rew

Śmieszne te kary. 400zł? Parę kursów przeładowanym autem i można zarobić znacznie więcej.

Do tych kar dopisać co najmniej jedno zero.

G
Gość

Sprawdzić należy ciężarówki wożące ''kamień wapienny'' z kopalni obok Szymiszowa/Strzelce Op./ widać,słychać i czuć!!!

G
Gość

Wagi preselekcyjne

Dzisiaj inspektorzy korzystają z kilkudziesięciu wag preselekcyjnych wbudowanych w nawierzchnię dróg krajowych. Ten system rejestruje informacje o przybliżonym nacisku na każdą oś ciężarówki, o jej masie całkowitej, wysokości, długości i szerokości. Jednocześnie umieszczona nad jezdnią kamera fotografuje pojazd wraz z tablicą rejestracyjną, a informacje o przekroczeniu norm otrzymuje ITD.

Po zarejestrowaniu przekroczenia przez wagę selekcyjną pojazd jest zatrzymywany na punkcie kontrolnym i poddawany ważeniu za pomocą legalizowanych wag przenośnych lub wag stacjonarnych. Dopiero kiedy pomiar potwierdzi wynik ważenia preselekcyjnego, na podmiot świadczący przewóz drogowy nakładana jest kara administracyjna (dodatkowo na kierowcę może zostać nałożony mandat karny w postępowaniu wykroczeniowym).

G
Gość
10 grudnia, 16:09, zenek:

To nie ma być akcja.!!! To ma być stałe kontrolowanie pojazdów.

aby wreszxcie poprzez mandaty przewoznicy cos zrozumieli

Wagi na drogach z rejestracją samochodu tak jak na Sobieskiego we Wrocławiu - koło Psiego Pola

G
Gość

40 tonowy TIR tyle co 160000 sam. osobowych

Ocena wpływu poruszania się pojazdów przekraczających dopuszczalne w Polsce naciski na oś na degradację sieci drogowej, opis systemu udzielania zezwoleń i pobierania opłat za przejazd po niedostosowanych odcinkach dróg oraz mapy obrazujące polską sieć drogową, na którą w latach 2004-2010 dopuszczone zostały pojazdy o maksymalnym nacisku 11,5 tony/oś, z zaznaczeniem odcinków niedostosowanych, na przejazd którymi niezbędne będzie uzyskanie zezwolenia i uiszczenie dodatkowej opłaty Ocena degradacyjnego wpływu pojazdów przekraczających dopuszczalne obciążenie na oś na polską sieć drogową Podczas eksploatacji nawierzchnia drogowa ulega zużyciu i zniszczeniu, na co wpływają dwa podstawowe czynniki: ruch pojazdów i klimat, z czego główną przyczynę zniszczeń stanowi pierwszy z nich.

Im większa masa (ciężar) pojazdu, tym większe oddziaływanie niszczące na nawierzchnię. Liczy się zatem nie tylko natężenie (liczba pojazdów w jednostce czasu), lecz także, a kiedy przede wszystkim, ich ciężar wyrażany obciążeniem osi. W Polsce dopuszczalne obciążenie osi wynosi 100 kN (10 T).Każde zwiększenie obciążenia pojazdu ponad dopuszczalny prawem limit przynosi wymierną stratę w postaci zwiększonych i narastających uszkodzeń nawierzchni drogowej. Jeśli stan nawierzchni sieci drogowej jest dobry, to zwiększenie zniszczeń wskutek przeciążenia pojazdów jest mniejsze niż wtedy, gdy nawierzchnia jest nierówna i charakteryzuje się złym stanem technicznym. W tym wypadku dochodzi bowiem zwiększenie agresywności obciążenia pojazdem wskutek efektu oddziaływania dynamicznego. Wziąwszy pod uwagę stan dróg w Polsce trzeba wyraźnie stwierdzić, że pojazdy o ponadnormatywnym obciążeniu przynoszą znacznie większe szkody niż w krajach Europy Zachodniej.

Efektem jest dalsze pogarszanie stanu nawierzchni. W rezultacie dopuszczenie większego limitu obciążenia, które miało przynieść pożytek przewoźnikowi, działa przeciwko niemu, przyczyniając się do pogorszenia stanu nawierzchni, który staje się rzeczywistym zagrożeniem bezpieczeństwa ruchu.

Nawierzchnia drogowa nie jest niszczona przez samochody osobowe z obciążeniem osi rzędu 5 kN (0,5 T), lecz przez samochody ciężarowe.

Niszczące działanie pojazdu na nawierzchnię rośnie w funkcji potęgowej obciążenia. Z powszechnie przyjmowanego prawa czwartej potęgi wynika, że przejazd jednego samochodu ciężarowego normatywnego 100 kN/oś wywiera taki wpływ na nawierzchnię, jak przejazd 160 tys. samochodów osobowych. Natomiast pojazd ciężarowy o nacisku dwukrotnie większym – 200 kN/oś – powoduje 16-krotnie większe zniszczenie nawierzchni.

z
zenek

To nie ma być akcja.!!! To ma być stałe kontrolowanie pojazdów.

aby wreszxcie poprzez mandaty przewoznicy cos zrozumieli

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3