Komisja Europejska: Granice krajów są przeszkodą dla zakupów w sieci

Dorota Richter [email protected]
W opublikowanym komunikacie przedstawiono szereg środków, jakie należy podjąć w celu uproszczenia otoczenia regulacyjnego zakupy online. (fot. sxc)
W opublikowanym komunikacie przedstawiono szereg środków, jakie należy podjąć w celu uproszczenia otoczenia regulacyjnego zakupy online. (fot. sxc)
Jak wynika ze sprawozdania Komisji Europejskiej, konsumenci chcący zrobić zakupy online w innym państwie członkowskim, często napotykają się na powszechny problem odmowy realizacji zamówienia.

Komisja Europejska zleciła przeprowadzenie akcji, w której grupa anonimowych kupujących usiłowała dokonać zakupu 100 popularnych produktów (aparaty fotograficzne, płyty CD, czy ubrania) u zagranicznego sprzedawcy. Złożono przy tym ponad 11 tys. zamówień testowych.

Zobacz: Kupuj świadomie przez internet

Z badania wynika, że 60 proc. transgranicznych transakcji nie mogło zostać zrealizowanych przez konsumentów, ponieważ sprzedawca nie prowadził wysyłki produktu do ich kraju lub nie oferował odpowiednich możliwości dokonania płatności.

Największe problemy z transgranicznymi zakupami napotykają konsumenci pochodzący z Łotwy, Belgii, Rumunii i Bułgarii (pełen wykaz krajów UE-27 można znaleźć w MEMO/09/475). Jedynie w dwóch spośród wszystkich krajów prawdopodobieństwo pomyślnego dokonania transgranicznego zakupu jest wyższe niż 50 proc.

Korzyści, jakie omijają obywateli, są również oczywiste

W ponad połowie państw członkowskich co najmniej połowa produktów oferowanych na stronach internetowych sprzedawców z innego kraju była o 10 proc. tańsza (włączając koszty transportu). Z kolei połowy poszukiwanych produktów nie udało się znaleźć na stronach krajowych. Były oferowane wyłącznie przez podmiot z innego państwa członkowskiego.

W opublikowanym komunikacie przedstawiono szereg środków, jakie należy podjąć w celu uproszczenia otoczenia regulacyjnego. Obecnie są one zniechęcające dla usługodawców.

Ponadto w celu zwiększenia zaufania do handlu przez internet, w ramach forum zainteresowanych stron zostaną przeanalizowane kwestie związane z gromadzeniem danych handlowych i ich wykorzystywaniem w celu określenia profilu konsumentów i prowadzenia marketingu bezpośredniego.

- Wyniki badania są bardzo wyraziste. Mamy konkretne fakty i dane liczbowe, które pokazują, w jak dużym zakresie europejski jednolity rynek nie sprawdza się w przypadku sprzedaży detalicznej przez internet - mówi Komisarz Kunewa. - Lepsze oferty i większy wybór produktów dla konsumentów na naszym ogromnym europejskim rynku mogły by stać się dostępne na kliknięcie myszki.

Jak dodaje, w rzeczywistości granice krajów są jednak w dalszym ciągu przeszkodą dla kupujących przez internet. - Europejscy konsumenci, choć na to zasługują, nie mają dostępu do większego wyboru i korzystniejszych cenowo ofert - dodaje. - Musimy uprościć labirynt prawny zniechęcający podmioty sprzedające przez internet do oferowania swoich towarów w pozostałych krajach.

- Urzeczywistnienie jednolitego rynku cyfrowego jest najważniejszym priorytetem dla Europy - stwierdziła Viviane Reding, komisarz UE ds. społeczeństwa informacyjnego i mediów. - Prawdziwa gospodarka cyfrowa nie zaistnieje, zanim nie usuniemy wszystkich przeszkód dla transakcji internetowych, także tych dotyczących konsumenta końcowego. Kwestia ta musi znaleźć się na początku listy wszystkich inicjatyw politycznych mających nadać nowy impuls procesowi tworzenia jednolitego rynku.

Czytaj dalej: Rynek elektronicznego handlu

Czytaj dalej: Bariery w elektronicznym handlu

 

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska