Celem projektów ma być poprawienie jakości powietrza na terenie aglomeracji przez wsparcie komunikacji publicznej. We wnioskach trzeba więc wykazać m.in. szacowany roczny spadek emisji gazów cieplarnianych czy liczbę samochodów korzystających z miejsc postojowych w wybudowanych obiektach „parkuj i jedź”. Te dość popularne – szczególnie na zachodzie Europy – rozwiązania w Polsce spotykane są jeszcze rzadko. Założenie ich jest takie, że podróżujący własnymi autami dojeżdżają do obrzeży miast, gdzie zostawiają auto na parkingu i przesiadają się do komunikacji miejskiej. W dużych aglomeracjach składają się na nią: metro, tramwaje, kolej, autobusy i rowery.
W ramach projektów dofinansowanych z tego działania na terenie Aglomeracji Opolskiej możliwa jest budowa obiektów „parkuj i jedź”, dróg rowerowych, parkingów rowerowych, dróg dla pieszych, budowa i przebudowa infrastruktury w miastach w celu ograniczenia ruchu samochodów osobowych, a z drugiej strony –budowa zatok autobusowych i buspasów dla rozwoju komunikacji miejskiej. Dofinansowanie można uzyskać także na tworzenie i rozwój interaktywnej obsługi pasażerów.
O dofinansowanie w ramach tego konkursu mogą się ubiegać samorządy, ich związki, porozumienia i stowarzyszenia i ich jednostki organizacyjne posiadające osobowość prawną, a także przedsiębiorstwa (w tym spółki prawa handlowego) wykonujące usługi publiczne, w których większość udziałów lub akcji posiada województwo opolskie, powiat, gmina, miasto, związek międzygminny lub Skarb Państwa.
Wnioski mogą także składać podmioty wybrane przez samorządy, wykonujące usługi publiczne w obszarze objętym unijnym wsparciem (również na zasadach partnerstwa publiczno-prywatnego) lub podmioty wybrane zgodnie z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym.
Maksymalne dofinansowanie tego typu projektów wynosi 85proc. Wsparciem mogą zostać objęte wyłącznie podmioty realizujące projekt na obszarze Aglomeracji Opolskiej.
Ekspert o konkursie
PIOTR DANCEWICZ, DYREKTOR BIURA AGLOMERACJI OPOLSKIEJ:
Na wsparcie strategii niskoemisyjnych w latach 2014–2020 r. dysponujemy kwotą ponad 40 mln euro. W pierwszym naborze, ogłoszonym wiosną, mieliśmy do podziału ponad 65 mln zł. Wpłynęły na niego trzy wnioski złożone przez miasto Opole, gminę Gogolin i powiat opolski w partnerstwie z województwem opolskim i gminami Popielów i Dobrzeń Wielki. Wszystkie zostały wysoko ocenione, ale wnioskowana wartość dofinansowania (ponad 78 mln zł) przekraczała przygotowaną pulę, więc zwróciliśmy się do urzędu marszałkowskiego o jej zwiększenie. Te projekty mają zielone światło do realizacji. Miasto Opole zaplanowało m.in. budowę mostu z kładką pieszo-rowerową wzdłuż ulicy Niemodlińskiej, zatoki autobusowe, ścieżki rowerowe i oświetlenie. Gogolin będzie budował centrum przesiadkowe, z którego mają korzystać także mieszkańcy ościennych gmin. Na terenie powiatu opolskiego powstaną ścieżki pieszo-rowerowe i parkingi rowerowe przy stacjach kolejowych.
W drugim naborze spodziewamy się dużego zainteresowania. Warunkiem koniecznym do złożenia wniosku jest posiadanie planu gospodarki niskoemisyjnej zaopiniowanego pozytywnie przez ekspertów WFOŚiGW lub NFOŚiGW, w którym planowane inwestycje zostały zawarte. Część gmin nie posiadała wcześniej takich planów, szykowały się więc z wnioskami na kolejny nabór.
Trzeba też pamiętać, że aby uzyskać dofinansowanie na budowę ścieżek rowerowych, muszą one służyć poprawie komunikacji, a nie rekreacji.
Więcej o Regionalnym Programie Województwa Opolskiego:
rpo.opolskie.pl
Więcej o funduszach:
**
**
Główny Punkt Informacyjny: Opole – tel.: 77 440 47 20,
e-mail: [email protected]
Projekt jest współfinansowany ze środków Funduszu Spójności Unii Europejskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?