Kończy się wielka inwestycja w Miejskim Zakładzie Komunikacyjnym w Opolu. Jak zmieniła się zajezdnia? [WIDEO, ZDJĘCIA]

Piotr Guzik
Piotr Guzik
Modernizacja zajezdni MZK w Opolu na finiszu - na zdjęciu hala ciągu diagnostycznego
Modernizacja zajezdni MZK w Opolu na finiszu - na zdjęciu hala ciągu diagnostycznego Piotr Guzik
Blisko 40 mln zł – to łączny koszt prac prowadzonych na terenie zajezdni Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Opolu. Pojawiła się tam zupełnie nowa hala. Finałem modernizacji będzie zakończenie przebudowy warsztatu.

Prace w pomieszczeniach warsztatowych podzielono na etapy. Konieczne było bowiem utrzymanie działania hali w trakcie przebudowy. Pewnym wyzwaniem był też fakt, że sam obiekt w dotychczasowej formie był w istocie wiatą osłonową przed linią wysokiego napięcia, do której potem dobudowano ściany bez fundamentów. Teraz cała konstrukcja ma być znacznie bardziej solidna.

Pierwotnym terminem zakończenia prac w warsztacie był marzec przyszłego roku. Wszystko wskazuje jednak na to, że uda się je zakończyć przed terminem, bo w styczniu – mówi Tadeusz Stadnicki, prezes MZK.

Do tej pory na terenie zajezdni pojawiły się specjalne instalacje, za pośrednictwem których możliwe jest ładowanie akumulatorów autobusów oraz dostarczanie sprężonego powietrza do układu pneumatycznego.

Pierwszy odcinek obwodnicy piastowskiej Opola jest gotowy. Otwarcie planowane jest na 20 grudnia 2019 roku.

Budowa obwodnicy piastowskiej Opola. Otwarcie trasy planowan...

- Instalacje te umożliwiają też podgrzewanie bloku silnika to temperatury nie niższej niż 40 stopni Celsjusza, dzięki czemu zimą nie trzeba w tym celu specjalnie uruchamiać pojazdu – wskazuje Tadeusz Stadnicki.

W ramach inwestycji zmodernizowano stację paliw na terenie zajezdni oraz powstała sprężarkownia. Najbardziej widoczną zmianą jest hala, do której wjeżdżają autobusy wracające z miasta. Wewnątrz pojazdy przechodzą przeglądy oraz są porządkowane. Tutaj też uzupełniane są ich płyny eksploatacyjne – pod sufitem hali biegną magistrale doprowadzające je do stanowisk.

W hali jest też zautomatyzowana myjnia, która w 2 minuty jest w stanie wyczyścić standardowy, 12-metrowy autobus. W przypadku 18-metrowego przegubowca czas ten wydłuża się do 2,5 minuty.

Zastosowano tu też szereg rozwiązań proekologicznych. Większość wody w myjni pochodzi ze zbiornika, w którym gromadzimy deszczówkę. W hali jest rekuperacja ciepła – wylicza prezes MZK.

Łączny koszt prac w zajezdni MZK to około 38 mln zł. W tym 8 mln zł kosztuje modernizacja warsztatu. Ta część zadania nie jest finansowana ze wsparciem pieniędzy unijnych, tylko z kredytu inwestycyjnego zaciągniętego przez spółkę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska