Konferencja "Bridge" w Opolu. Połączy Polskę i Niemcy

Anna Grudzka
Anna Grudzka
W Parku Naukowo-Technologicznym w Chemnitz działa nowoczesna hala, w której wytwarzane są lekkie konstrukcje dla przemysłu. Przedstawiciele politechniki, Urzędu Miasta Opola i miejskiego PNT odwiedzili ją w zeszłym tygodniu.
W Parku Naukowo-Technologicznym w Chemnitz działa nowoczesna hala, w której wytwarzane są lekkie konstrukcje dla przemysłu. Przedstawiciele politechniki, Urzędu Miasta Opola i miejskiego PNT odwiedzili ją w zeszłym tygodniu. Fot. Anna Grudzka
Naukowcy z działającego w Chemnitz klastra Merge zaprosili do współpracy opolan. Pierwszym wspólnym przedsięwzięciem będzie konferencja łącząca biznes i naukę.

Politechnika Opolska, razem z Parkiem Naukowo-Technologicznym w Opolu oraz Chemnitz University of Technology organizuje w Opolu pierwszą polsko-niemiecką konferencję „Bridge”. Jej główny cel to zacieśnianie międzynarodowej współpracy badawczo-rozwojowej firm wykorzystujących nowoczesne technologie w Polsce i Republice Federalnej Niemiec.

Pochodzący z Opolszczyzny prof. Lothar Kroll z Uniwersytetu Technicznego w Chemnitz tłumaczy, że konferencja ma być pomostem pomiędzy nauką i biznesem, ale też platformą do współpracy między Saksonią, Dolnym Śląskiem i Opolszczyzną oraz działającymi na ich terenie firmami. Chodzi o to, by połączyć siły polskich i niemieckich naukowców w badaniach nad lekkimi konstrukcjami. W Chemnitz od lat zajmuje się nimi działający przy tamtejszym uniwersytecie technicznym klaster Merge.

- Do współpracy przy kolejnym grancie zaprosiliśmy naukowców z Opola - mówi prof. Kroll.

Klaster specjalizuje się w lekkich konstrukcjach, materiałach i komponentach hybrydowych, technologii drukowania w 3D oraz tzw. produkcji efektywnie korzystającej z zasobów. W praktyce naukowcy zajmują się obniżeniem masy samochodów, produkując z nowoczesnych polimerów czy włókna węglowego elementy konstrukcyjne dla takich koncernów jak BMW czy Volkswagen.
- Tego typu technologie są już stosowane w boeingach, chcemy przenieść je do branży motoryzacyjnej. Trzeba powiedzieć, że obniżenie masy samochodu wiąże się z mniejszym spalaniem i emisją dwutlenku węgla - mówi prof. Kroll.

Dodaje też, że wystarczy „odchudzić” samochód o 100 kg, by zmniejszyć o 10 proc. spalanie benzyny. Podobnie jest z emisją CO2.

- Gdyby tak zmniejszyć wagę wszystkich samochodów na świecie, nie trzeba by się przejmować problemami związanymi np. z przemysłem węglowym - dodaje naukowiec.

Zaplanowana w Opolu pierwsza konferencja „Bridge” ma się odbyć dopiero w kwietniu, ale organizatorzy opowiedzieli o jej założeniach podczas wizyty delegacji z urzędu miasta, politechniki oraz PNT w Chemnitz.

- Będzie ona stanowiła pomost pomiędzy nauką i biznesem w kontekście innowacyjnych procesów - podkreśla Tomasz Załężny z Parku Naukowo-Technologicznego w Opolu.

Prelegenci, którzy wystąpią podczas konferencji „Bridge”, to powszechnie szanowani przedstawiciele takich firm jak Airbus Deutschland GmbH, Solaris Bus and Coach SA, Volkswagen Sachsen GmbH czy rektorzy uczelni wyższych, a także premier Saksonii Stanislaw Tillich, będący jednocześnie przewodniczącym izby wyższej Parlamentu Republiki Federalnej Niemiec.

Rejestracja i informacje na temat konferencji pod numerem tel. 77 443 89 13.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska