Koniec aut z kratką. Ostatnia szansa na pełne odliczenie VAT

fot. Skoda Auto Poland
Skoda octavia to najpopularniejszy samochód z kratką w naszym kraju.
Skoda octavia to najpopularniejszy samochód z kratką w naszym kraju. fot. Skoda Auto Poland
Prawo do pełnego odliczenia VAT od samochodów z kratką znika za niecałe dwa miesiące. Chętni powinni się więc pospieszyć z ich zakupem.

Najpopularniejsze auta z kratką

Najpopularniejsze auta z kratką

Przez pierwszych dziewięć miesięcy 2010 r. w Polsce zarejestrowano ponad 54 tys. samochodów z kratką (w tym samym okresie ubiegłego roku - niecałe 20 tys.). Jak podaje instytut Samar, najpopularniejsze modele to Skody - Octavia i Fabia, Ford Focus, Citroen Berlingo i Kia Cee'd. Na dalszych miejscach znalazły się Opel Astra, Ford Mondeo, Opel Insignia, Peugeot Partner i Mitsubishi Outlander.

Popyt na kompakty, luksusowe kombi i suvy z homologacją ciężarową nakręcają przedsiębiorcy, chcący zdążyć z ich zakupem przed końcem roku. Spieszą się, bo od 1 stycznia 2011 r. firmy nie będą mogły odzyskać całego podatku VAT zawartego w cenie samochodów z kratką i paliwie do nich.

Auta te - mimo że formalnie to ciężarówki - będą przez fiskusa traktowane jak zwykłe osobówki. Przedsiębiorcy będą mogli odliczyć tylko 60 proc. podatku, nie więcej jednak niż 6 tys. zł. VAT od paliwa do takiego samochodu w ogóle nie będzie można odpisać.

Zmiany w przepisach nie obejmą samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Jeśli chodzi o mniejsze auta, to pełne odliczenie będzie możliwe tylko w niektórych przypadkach: pojazdy z jednym rzędem siedzeń i trwałą przegrodą oddzielającą część pasażerską od ładunkowej a także samochody, którymi może podróżować 10 osób wraz z kierowcą oraz pikapy.

Prawdopodobnie to właśnie te ostatnie znów staną się popularne. Liczba chętnych do ich zakupu spadła na początku ubiegłego roku, gdy na rynku znów zaczęły się pojawiać auta z kratką. Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku co czwarta nowa osobówka zarejestrowana w Polsce miała homologację ciężarową.
Wśród aut wybieranych przez firmy królują kompaktowe modele Skody, Forda, Kii czy Opla (patrz ramka). Ale przedsiębiorcy chętnie kupują także znacznie droższe samochody - szczególnie luksusowe suvy z potężnymi silnikami w rodzaju Audi Q5 i Q7, Infiniti FX czy Porsche Cayenne. To właśnie w przypadku takich samochodów dzięki odpisom podatkowym można zaoszczędzić kilkadziesiąt tysięcy złotych.

W przypadku tańszych aut jest to znacznie mniej, a główną korzyścią jest możliwość odliczania VAT od paliwa. Tylko że od przyszłego roku już jej nie będzie.

- Dlatego w obecnej sytuacji nie opłaca się kupować wielu popularnych samochodów z kratką - podkreśla Wojciech Drzewiecki, prezes instytutu Samar.

Po pierwsze, za montaż kratki trzeba dopłacić - najczęściej 2-3 tys. zł. Po drugie jej obecność obniża funkcjonalność auta. Czasem - szczególnie w przypadku małych samochodów i kompaktów - homologacja ciężarowa powoduje, że zamiast pięciu mogą one pomieścić tylko cztery osoby. Wszystko to sprawia, że auta z kratką szybciej tracą na wartości i są trudniejsze do odsprzedaży.

Z zakupem samochodu osobowego z homologacją ciężarową jest jeszcze jeden problem. Trwający od kilku miesięcy boom na te auta (wrzesień był rekordowy) sprawił, że część importerów nie przyjmuje już zamówień na najpopularniejsze z nich. Samochodów nie ma bowiem na placach, a na to, żeby je sprowadzić, jest zbyt mało czasu.
- Cykl produkcyjny samochodu trwa dwa, trzy miesiące, czasem dłużej - zaznacza Drzewiecki.
Tymczasem przepisy podatkowe mają się zmienić na początku stycznia. W tej sytuacji klientom pozostaje szukać okazji u dilerów. Wielu z nich ma jeszcze w swoich salonach samochody z homologacją ciężarową - ale nie ma możliwości zmiany ich konfiguracji. Problem dotyczy nie tylko kompaktów, ale też luksusowych modeli.
- Oferta większości producentów jest praktycznie wyprzedana, znalezienie odpowiedniego modelu wymaga intensywnych poszukiwań - dodaje prezes instytutu Samar.
Zastanawiając się nad zakupem samochodu z kratką, warto pamiętać, że Komisja Europejska zgodziła się tylko na czasowe zawieszenie prawa do pełnego odliczenia VAT. Zmienione przepisy mają obowiązywać do końca 2012 r. Ich przedłużenia nie można jednak wykluczyć.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska