Konkurs Języka Niemieckiego 2021. Wysoki poziom

Krzysztof Ogiolda
Krzysztof Ogiolda
Pisemna część finału odbyła się w sali wykładowej UO. TSKN
Aż 37 uczestników finału (na 44 startujących) Wojewódzkiego Konkursu Języka Niemieckiego dla uczniów szkół podstawowych w województwie opolskim zdobyło 85 procent możliwych do uzyskania punktów i zostało laureatami.

Zarówno eliminacje gminne, jak i finał odbywały się „w realu”. Finaliści pisali w dużej sali wykładowej UO, zachowując dystans. Także ustnie uczniowie odpowiadali co 10 minut w czterech osobnych pomieszczeniach by zapewnić możliwość wietrzenia sal.
W części pisemnej finaliści wykazywali się rozumieniem tekstu ze słuchu, odpowiadali na pytania i rozwiązywali tekst gramatyczno-słownikowy.

- Do finału zakwalifikowały się 43 osoby – mówi Zuzanna Donath-Kasiura, przewodnicząca komisji. – Wystartowało 41 uczniów, a aż 37 zostało laureatami.- Mamy się czym pochwalić. Młodzież porozumiewa się po niemiecku perfekcyjnie i bez kompleksów. Oni są żywym dowodem na prawdziwą – choć nie całkiem powszechną – dwujęzyczność regionu. Są też dowodem, że wielojęzyczność jest możliwa.

Zwycięzca Samuel Król z klasy VII PSP w Popielowie zdobył 118 punktów, czyli 98,33 proc. Drugim miejscem podzieliło się sześcioro uczniów. Wszyscy uzyskali 117 punktów (97,5 proc.): Sonia Kociok, PSP Chróścice, Emily Przybyła, PSP nr Dobrzeń Wielki, Magdalena Buczek, PSP Ligota Turawska, Viktoria Luszczyk, ZSP Moszczanka, Emma Kaniak, PSP nr 1 Olesno i Simon Kluczny, PSP nr 28 Opole. Pierwszą dziesiątkę laureatów dopełniają: Magdalena Kowolik (PSP nr 3 Gogolin (116,5, pkt) oraz Kevin Pikos, PSP Dylaki i Anastazja Kurcz PSP nr 10 Kędzierzyn Koźle (116 pkt.).

Przewodnicząca konkursowego jury nie ukrywa, że o ile poziom finału bardzo cieszy, to martwi mniejsza o połowę w stosunku do lat ubiegłych liczba uczestników na etapie gminnym. W kilku gminach mniejszościowych konkursu w ogóle nie było.
Jednym z powodów zniechęcenia części uczniów i nauczycieli może być pandemia. Nie da się też wykluczyć, że dał się odczuć pierwszy efekt zmniejszenia się liczby lekcji niemieckiego w klasach VII-VIII. Uczniowie mniej pewni swoich umiejętności mniej chętnie rywalizują.

Pani Karina Filusz uczy w PSP nr 3 w Zdzieszowicach. Jej uczennica, Julia Noglik, jest jedną z laureatek.
- Julia w IV klasie przyjechała z Niemiec i zna język bardzo dobrze. Nacisk kładliśmy przede wszystkim na realioznawstwo i usystematyzowanie gramatyki. Starałam się ją też mobilizować, żeby się na ustnej części konkursu dobrze pokazała, przełamując nieśmiałość.

Pani Karina podkreśla związek między dobrym poziomem niemieckiego uczniów a aktywnością struktur MN.
- Mniejszość pomaga, przecież dzieci od 3. roku życia mają możliwość uczenia się niemieckiego – podkreśla. – Swoje znaczenie mają Kursy Sobotnie. Ale także to, że od 4-5 lat przyciągamy do koła DFK jak najmłodsze dzieci. Chodzą do nas i język poznają na co dzień.

Będą zmiany zasad w noszeniu maseczek?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie