Korona i jazz. Wideoklip i premiera w Filharmonii Częstochowskiej. W roli głównej Korneliusz Wiatr [wideo, zdjęcia]

Mirosław Dragon
Mirosław Dragon
„KORONA-19 - szkic na orkiestrę, chór i taśmę" - sesja nagraniowa w studiu i koncerty w Filharmonii Częstochowskiej. fot. Agnieszka Małasiewicz/ Filharmonia Częstochowska
Najpierw powstała kilkunastominutowa kompozycja, potem ją nagrano razem z teledyskiem, a prawykonanie zorganizowano w filharmonii. A wszystko to w ramach podziękowania medykom i służbom, które stoją na pierwsze linii w walce z koronawirusem.

„KORONA-19 – szkic na orkiestrę, chór i taśmę" - tak nazywa się kompozycja, napisana przez Korneliusza Wiatra z Olesna. Utwór powstał w ramach stypendium twórczego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Korneliusz Wiatr znany jest przede wszystkim ze szkoły muzycznej w Oleśnie, gdzie założył młodzieżowy big band Wind Band i gdzie organizuje festiwal Jazzobranie. Aktualnie jest także p.o. dyrektora Miejskiego Domu Kultury w Oleśnie.

Oprócz tego dr Korneliusz Wiatr jest także wykładowcą w instytucie muzyki na wydziale sztuki Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego w Częstochowie. Właśnie dlatego prawykonanie „KORONY-19" zorganizowano 12 marca w Filharmonii Częstochowskiej.

Na scenie wystąpili soliści na czele z kompozytorem i pianistą Korneliuszem Wiatrem, orkiestrą symfoniczną oraz chórem uniwersyteckim. Wykonana została rozbudowana wersja koncertowa utworu z dodatkowymi solówkami i improwizacjami.

Wcześniej utwór zarejestrowano w studiu nagraniowym razem z wideoklipem.

Co ciekawe, pierwsze cztery dźwięki utworu, grane przez trębacza Piotra Schmidta, to SARS, czyli nazwa koronawirusa (dokładnie SARS-CoV-2).

„KORONA-19 - szkic na orkiestrę, chór i taśmę" - sesja nagraniowa w studiu i koncerty w Filharmonii Częstochowskiej.
„KORONA-19 - szkic na orkiestrę, chór i taśmę" - sesja nagraniowa w studiu i koncerty w Filharmonii Częstochowskiej. fot. Korneliusz Wiatr

- Ten motyw stanowi wyjściowy materiał melodyczny dla całego utworu. Te cztery dźwięki przewijają się przez cały utwór - mówi Korneliusz Wiatr.

„KORONA-19 - szkic na orkiestrę, chór i taśmę" to kompozycja awangardowa z elementami free jazzu. Utwór ma prawie 15 minut. Wiodącymi motywami w kompozycji są po kolei: improwizowana partia trąbki, gitary elektrycznej, gitary basowej, perkusji oraz partie chóralne.

W nagraniu utworu wzięli udział:

  • Piotr Schmidt (trąbka), Roman Odoj (gitara), Korneliusz Wiatr (fortepian), Arkadiusz Suchara (bas), Michał Maliński (perkusja).
  • I skrzypce: Daria Pacuda, Julia Iskrzycka, Mateusz Kolasiński
  • II skrzypce: Andżelika Chorzempa, Zosia Hutnik, Miłosz Kosmal
  • Altówki: Martyna Susek, Olimpia Wiśniewska
  • Wiolonczela: Marta Kotaszewska
  • Kontrabas: Filip Celiński
  • Chór kameralny Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie pod kierownictwem dra hab. Przemysława Jeziorowskiego w składzie: Klaudia Szczepanik, Patrycja Piątek, Anna Chybalska, Karolina Mrugalska, Martyna Modlińska-Młynarska, Katarzyna Słowińska, Łukasz Grzomba, Daniel Misiak, Przemysław Jeziorowski, Mateusz Lisiński.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie