Kozielski port znów zatętni życiem

Tomasz Kapica
Tomasz Kapica
Major Sucharski, jednostka szkoleniowa Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie-Koźlu to jedyny duży statek, jaki w ostatnich latach cumował w kozielskim porcie.
Major Sucharski, jednostka szkoleniowa Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie-Koźlu to jedyny duży statek, jaki w ostatnich latach cumował w kozielskim porcie. Archiwum
Władze Kędzierzyna-Koźla finalizują już rozmowy z przyszłymi inwestorami. Jeden z nich chce przewozić Odrą węgiel ze Śląska do Elektrowni Opole.

Rozmowy z jednym z inwestorów prowadzimy już od dwóch lat, jesteśmy blisko konkretnych ustaleń - mówi Wiesław Skwarko, prezes Kędzierzyńsko-Kozielskiego Parku Przemysłowego, który zarządza kozielskim portem, a dokładniej tym, co z niego zostało po latach dewastacji.

Prezydent miasta Sabina Nowosielska kilka tygodni temu wyznaczyła czas na przygotowanie koncepcji zagospodarowania portu przez inwestorów.

Dokument - jak dowiedziała się nto - jest już gotowy. W marcu władze miasta chcą przedstawić wszystkie szczegóły, niedługo później mają ruszyć przygotowania do inwestycji. Już wiadomo, że na miejscu może powstać centrum logistyczne, w którym byłyby przeładowywane produkty płynne, m.in. chemikalia.

Mają one być transportowane do Szczecina. Odbiorcą części towarów mają być zakłady chemiczne Baltchem. Zainteresowana jest tym grupa inwestycyjna Warsaw Equity.

Jest też inwestor z branży węglowej. Według planów, w Koźlu węgiel będzie przeładowywany z wagonów i transportowany dalej wodą do Elektrowni Opole. Część kosztów inwestycji poniosą firmy, które będą tu prowadzić działalność, część prac ma także wykonać gmina. Jest potrzeba m.in. budowy drogi dojazdowej dla ciężkich pojazdów. Na to planuje się pozyskać pieniądze z funduszu unijnych. Prowadzone są również rozmowy z PKP w sprawie odbudowy linii kolejowej do portu i wpięcia jej w istniejącą sieć kolejową.

Ostatnim dużym przewoźnikiem węgla po Kanale Gliwickim i Odrze była firma OT Logistics. W maju 2013 r. poinformowała jednak, że ogranicza dostawy surowca wodą, rozkładając ich ciężar także na transport kolejowy. Tłumaczyła, że wynika to z chwilowo niedostatecznej głębokości rzeki oraz długich okresów zamykania żeglugi przez administratora szlaku. Ostatecznie z transportu rzecznego zrezygnowano praktycznie całkowicie.

W kozielskim porcie są trzy baseny, a łączna długość nabrzeży przekracza 4 km. Cały kompleks ma powierzchnię ponad 40 hektarów.

Centrum biznesu Jaworzyna Śląska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 17

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
stoik obserwator

3 poprzednie kadencje, czyli kilkanaście lat STRACONE, jedyna nadzieja w obecnych, jak nie ruszą, to proszę Putina o bombkę A

g
gość

PO, po raz kolejny Was wkręciło, a teraz płacz. Od 2007 roku tylko obietnice, zespoły, departamenty wsparcia (byle była praca dla swoich), piękne słówka itd. W tym roku mamy dwie odsłony wyborcze, i miejmy nadzieję, że nikt już się nie da nabrać na te tanie sztuczki.

G
Gość
W dniu 25.03.2015 o 20:01, Gość napisał:

Szykuje się większa sitwa niż była.

Był Bzantyjski Dwór a szykuje się Kreml Putina,gdzie korupcja,nepotyzm i kumoterstwo  to chleb  powszedni, gdzie poprzedniej władzy się nie rozliczy-bo po co ruszać kompanów?

A miało być inaczej!

G
Gość
Szykuje się większa sitwa niż była.
G
Gość

Czy wiadomo już coś nowego w sprawie portu? Od wielu lat się tylko mówi i mówi. Może tym razem będzie inaczej?

a
aloiz wątróbka

Tętniaki są niebezpieczne dla życia.

G
Gość
W dniu 23.02.2015 o 14:05, paweł napisał:

po to matołki, że elektrownia przystosowana jest do odbioru węgla z barek. Więc ten węgiel i tak musiał być przeładowywany z wagonów na barki.

proszę nie obrażać Internautów "matołkowaniem "- "jaśnie oświcony pawle"

 

Nie ma co dzielić skóry na niedźwiedziu... to nie pierwszy inwestor, który chciał tu coś zdziałać, ale miejmy nadzieję że ostatni! :)

Niechaj działa,ale bez publicznych pieniędzy,które od 1998r są jak bankomat :)  dla  sitwy.Miejmy nadzieję,że sam wyłoży 9 milionów aby w przyszłości czerpać zyski.Jak ich nie ma to niech spada i szuka innego  miasta,które mu da pieniądze za friko,po znajomościach i konszachtach.

Od 1998r mamy wiele inwestycji :aptek,sklepów,banków i wszelkiej maści gabinetów lekarskich,hale sportową na Azotach,która była pod :opieką" ludzi z SLD,KKPP dla swojaków jak się okazuje, bo obiecanych  w 2006r 4 tysięcy miejsc pracy   jak nie było tak nie ma,natomiast na koniec kadencji rajcy prezydenta Tomasza Wantuły i kumotrów lekką rączka przekazali aportem działki w Porcie zamiast  bezpośredniej sprzedaży inwestorowi,aby zyski wpłynęły od razu na  konto miasta K-K.

Kto za tym tak chodzi?Kiedy się dowiemy?

 

p
paweł

po to matołki, że elektrownia przystosowana jest do odbioru węgla z barek. Więc ten węgiel i tak musiał być przeładowywany z wagonów na barki.

g
gość

po to żeby węgiel z polskich kopalń był drogi

G
Gość

W KOPALNI ZALADUNEK NA WAGONY...PRZEWOZ OK 50 KM I ROZLADUNEK NA BARKI..NASTEPNIE PRZEWOZ TEZ OK 50 KM NA BARKACH I PONOWNY ROZLADUNEK CHYBA NA SAMOCHODY LUB PONOWNIE NA WAGONY...CZY NIE LEPIEJ TYMI WAGONAMI BYLOBY TANIEJ  PROSTO DO ELEKTROWNI...PO CO DO TEGO JEST POTRZEBNY PORT????????

G
Gość

Nie ma co dzielić skóry na niedźwiedziu... to nie pierwszy inwestor, który chciał tu coś zdziałać, ale miejmy nadzieję że ostatni! :)

p
portowiec

a jednak skłaniam się do wypowiedzi Collonna" ze coś tu nie pasi, bo o opłacalności przewozu na tak krotkim odcinku (Koźle-elektrownia) zakładając dowóz koleją lub samochodem do portu i przeladunek na barki NIE  MA  MOWY.  Spółka Komandytowa COSEL w jakiś dziwny i tajemniczy sposób nie jest nazywana przez lokalne media po imieniu.

Moze chodzi o kolejne składy węgla, czy tak Panie Mareczku Prezesie? "Ale to już było" i oby nie wróciło wiecej...bo śmierdzi jeszcze dziś

C
Ch.. du.. i kamieni kupa
W dniu 22.02.2015 o 14:24, Gość napisał:

Polska język - trudna język! Może jednak koncypowany! 

Ot, purysta językowy się odezwał w temacie tętniący POrt. POdniósł POlący PrOblem.

G
Gość
W dniu 22.02.2015 o 10:31, Collonna napisał:

"Przygotowuje sie"  , "planuje", "koncepcje", no i "znowu zatetni zyciem.....". Moge wszystkich zapewnic-pic na wode ,fotomontaz.Ten port byl koncyptowany dla Odry az do Szczecina, wtedy sieto oplacalo. W tej chwili wegiel jest tam tanszy jak na Slasku.W kozielskim porcie bedzie jeszcze tylko pare przekretow,No i na planowanie pojdzie mase kasy.

Polska język - trudna język! Może jednak koncypowany! 

C
Collonna

"Przygotowuje sie"  , "planuje", "koncepcje", no i "znowu zatetni zyciem.....". Moge wszystkich zapewnic-pic na wode ,fotomontaz.

Ten port byl koncyptowany dla Odry az do Szczecina, wtedy sie

to oplacalo. W tej chwili wegiel jest tam tanszy jak na Slasku.

W kozielskim porcie bedzie jeszcze tylko pare przekretow,

No i na planowanie pojdzie mase kasy.

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska
Dodaj ogłoszenie