Wyszukiwarka wyborcza

Wybory Parlamentarne

Sprawdź, gdzie możesz zagłosować

Do wyborów pozostało

  • 01dzień
  • 17godz.
  • 06min.
Odwiedź serwis wyborczy 

Koźle miało być portem wielu mórz

Tomasz Kapica
Tomasz Kapica
Plany budowy kanałów z lat 80. XX wieku.
Plany budowy kanałów z lat 80. XX wieku. Archiwum
Pomysły budowy kanałów do Dunaju i Wisły sięgają lat 70. XIX wieku.

Chodziło o eksport węgla i produktów hutniczych. Przedsiębiorcy z terenu Górnego Śląska już w latach 70. XIX wieku chcieli je transportować do krajów bałkańskich. Wówczas podjęto pierwsze rozmowy z rządem austriackim o możliwości budowy kanału Odra-Dunaj. Jednocześnie szukano możliwości przekopania drogi wodnej od Odry do Wisły w celu poszerzenia możliwości sprzedaży wspomnianych towarów na Wschód.

Zakładano, że swój początek kanały będą miały w okolicach Koźla. Przewidywano, że to miasto będzie gigantycznym portem śródlądowym o zasięgu międzynarodowym mającym połączenia z kilkoma morzami. 11 czerwca 1901 roku parlament Austro-Węgier uchwalił ustawę o budowie dróg wodnych i regulacji rzek w latach 1904-1924. Realizacja tego olbrzymiego i śmiałego planu budowy kanałów łączących Dunaj, Wełtawę, Odrę, Wisłę i Dniestr pozwoliłaby na połączenie środka kontynentu z Morzem Północnym, Bałtyckim i Czarnym. Inna z koncepcji zakładała, że ważny subkontynentalny port rzeczny powstanie nie w Koźlu, ale w Krakowie.

Na początku ostatniej dekady XIX wieku rozpoczęto we wsi Kłodnica budowę pierwszego basenu portowego. W międzyczasie nad brzegiem Odry powstały fabryki celulozy Feldmuhle. Duże potrzeby przeładunkowe i transportowe wymusiły na władzach rozbudowę portu o kolejne baseny. W 1905 roku oddany został do użytku 600-metrowy basen, który obok przeładunku węgla, przystosowany był do załadunku drobnicy i towarów sypkich. Po trzech latach ruszyły także przeładunki w trzecim największym 700-metrowym basenie, który m.in. przystosowany był do załadunku zboża. Zainstalowano tam także żurawie wysięgnikowe o udźwigu 5 i 10 ton.

Przed drugą wojną światową zbudowano kanał Gliwicki, który zastąpił stary Kanał Kłodnicki. Oba łączyły Koźle z Górnym Śląskiem. Kanałów do Dunaju i Wisły nie udało się jednak wybudować.

Udało się zrealizować jedynie budowę niewielkiego Kanału Kędzierzyńskiego, który poprowadzono z Blachowni do portu na terenie zakładów azotowych. Powstał w 1966 roku. Kanał Kędzierzyński według założeń miał się przyczynić do znacznego odciążenia ruchliwej śląskiej magistrali kolejowej i umożliwić dostawę nawozów azotowych do zachodnich i północnych rejonów Polski oraz stworzyć możliwość zaopatrywania kędzierzyńskich „Azotów” drogą wodną w surowce potrzebne do produkcji.

Korzystałem z „Monografii Kędzierzyna-Koźla”.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3