Krajowe drogi najbezpieczniejsze na Opolszczyźnie [raport]

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Z roku na rok spada liczba wypadków na drogach krajowych. W 2007 r. było ich 345, w 2011 już o 100 mniej. To dlatego, że na "krajówki" idzie najwięcej pieniędzy. Są remontowane, lepiej utrzymane, a więc i bezpieczniejsze.

- Dobre drogi przekładają się na bezpieczeństwo, to oczywiste - mówi aspirant sztabowy Dariusz Krzewski, naczelnik wydziału ruchu drogowego Komendy Miejskiej Policji w Opolu. - Im więcej rond, skrzyżowań bezkolizyjnych, szerokich jezdni z poboczami, azylów dla pieszych, lewoskrętów, tym mniej wypadków i ofiar.

W latach 2007 - 2012 opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wydał ponad 1,1 mld zł na remonty dróg, które ma pod swoją pieczą. Dzięki temu udało się przebudować kilkaset kilometrów jezdni wraz z całą infrastrukturą. Inwestycje procentują na opolskich drogach.

Jak wynika z raportu o stanie bezpieczeństwa, który opublikowała właśnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu od 1 stycznia 2007 do 31 grudnia 2011 roku na drogach krajowych województwa opolskiego doszło do 1404 wypadków, w których zginęły 263 osoby, 1859 zostało rannych, w tym 564 ciężko.

- Jednak z roku na rok wypadków było coraz mniej - podkreśla Michał Wandrasz z opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Spadała też liczba ofiar.

W 2007 roku na trasach krajowych Opolszczyzny doszło do 345 wypadków, w 2011 do 245. W tym czasie spadła także liczba ofiar z 72 w 2007 do 48 w ub. r. Mniej było też rannych (patrz infografika).

Pod lupą

Pod lupą

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu na terenie województwa administruje 862,325 km dróg (w tym 94,772 km dwujezdniowych) oraz 266 mostami. Średnie dobowe natężenie ruchu na "krajówkach" wynosi 8684 samochodów. Dla porównania średnia krajowa to 9888 pojazdów na dobę. Największy ruch jest na autostradzie A4. Według pomiaru z 2010 roku pomiędzy granicą województw śląskiego i opolskiego a węzłem w Nogowczycach, w ciągu pięciu lat, ruch wzrósł aż o 82,1 proc. - z 17 482 samochodów na dobę do 31 830!

Niestety, po kilku latach tłustych, teraz w kasie opolskiego oddziału GDDKiA pieniędzy jest coraz mniej. W 2007 roku budżet na budowę i utrzymanie dróg wynosił ponad 205 mln zł, w 2008 - ponad 208, w 2009 - ponad 230 mln zł, w 2010 - ponad 203, a w 2011 - ponad 283 mln zł. Wprawdzie tegoroczny budżet to ponad 366 milionów zł, jednak aż 277 mln to pieniądze na budowę drogi ekspresowej S-8 w województwie wielkopolskim. Inwestycję tę realizuje opolski oddział GDDKiA, stąd fundusze na nią przeznaczone ujęte zostały w jego budżecie.

- Ale nie oznacza to, że pomijamy drogi na Opolszczyźnie - zastrzega Michał Wandrasz.
Na odcinku Namysłów - Kamienna remontowana jest droga krajowa nr 39. Drogowcy budują rondo na skrzyżowaniu z "krajówką" nr 42 w Kamiennej, chodniki, ścieżki rowerowe i lewoskręty na skrzyżowaniach. W Wojciechowie na krajowej “11" powstają chodniki, azyle dla pieszych i wyspy spowalniające ruch samochodów. Z kolei na odcinku drogi krajowej nr 39 między Lubszą a Rogalicami poszerzana jest jezdnia i przebudowywane skrzyżowanie. Na tej samej drodze, ale pomiędzy Nowymi Smarchowicami a Wielkimi Smarchowicami budowane są chodniki, ścieżki rowerowe i lewoskręty.

Kryzys gospodarczy i związane z tym ograniczenia w budżecie państwa sprawią, że i w przyszłym roku funduszy na inwestycje przy drogach krajowych będzie mniej. Już wiadomo, że nie ruszą żadne większe remonty i przebudowy tych dróg.

- Kończymy rozpoczęte już inwestycje i będziemy prowadzili bieżące naprawy nawierzchni - kończy Michał Wandrasz.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska