Krapkowice nie dla niepełnosprawnych

fot. Beata Szczerbaniewicz
- W większości ośrodków zdrowia gabinety są na piętrze, a nie ma windy - mówi Danuta Zaręba, matka Karoliny.
- W większości ośrodków zdrowia gabinety są na piętrze, a nie ma windy - mówi Danuta Zaręba, matka Karoliny. fot. Beata Szczerbaniewicz
Brak podjazdów, za ciasne windy, wysokie krawężniki, nierówne chodniki - w mieście jest wiele barier, które muszą pokonywać niepełnosprawni.

Likwidacja barier architektonicznych - o tym się mówi od ponad 20 lat. W Krapkowicach wciąż jest ich jednak wiele. Osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich i ich opiekunowie skarżą się, że trudno im poruszać się po ulicach, wejść do sklepu czy kawiarni a nawet dostać się do lekarza.

- W większości ośrodków zdrowia gabinety są na piętrze, a nie ma windy, w przychodni zoz-u na Szkolnej windy są, ale tak wąskie, że wózek tam nie wejdzie - mówi Danuta Zaręba, matka niepełnosprawnej Karoliny. - Córka waży ponad 30 kilogramów, z wózkiem 50, trzeba ją wnosić na rękach. Dobrze jak ktoś pomoże, jak nie - muszę sama.

Problemem są krzywe płytki chodnikowe i wysokie krawężniki. Matka innej niepełnosprawnej dziewczyny opowiada jak przez krzywy chodnik dziecko wypadło jej z wózka na ulicy przy szkole specjalnej.

- Nie tylko, że nie obniża się chodników, to jeszcze buduje się nowe wysokie na 30 centymetrów bez żadnych obniżeń, jak na przykład na ulicy 3 Maja - wymienia Jan Winiarski. - Dlaczego nikt o nas nie pomyśli?

Paradoksów jest więcej. Do przychodni przy ulicy Jagiellońskiej prowadzą wysokie schody. Jest podjazd, ale nie można z niego korzystać, bo po remoncie zamurowano tam drzwi i został zagrodzony. Aby wyjść z osiedla Sady na ulicę 3 maja trzeba pokonać strome metalowe schody albo nadrabiać drogę dalekim objazdem.
Właściciele i administratorzy dróg i budynków najczęściej tłumaczą się brakiem funduszy:

- Najtańszy podjazd to koszt 20 tysięcy złotych, ładny, szeroki - 30 tysięcy - liczy Tomasz Świstuń kierownik przychodni Otmęt przy Jagiellońskiej. - Dla podmiotów prywatnych to duży problem, Unia Europejska nas nie dotuje, do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych złożyłem wniosek o wsparcie w lutym i do dziś nie mam odpowiedzi, nie wiem czy coś dadzą.

Wiceburmistrz Romuald Haraf mówi, że przy robotach prowadzonych przez gminę chodniki są obniżane sukcesywnie:

- Jeśli robi je Zarząd Dróg Wojewódzkich nie mamy na to wpływu - argumentuje Haraf. - Bywa tak, że krawężnik jest kładziony wyżej, bo w przyszłości planujemy położenie obok na jezdni nowej nawierzchni, co ją automatycznie podwyższa. Gdybyśmy tego nie uwzględnili, trzeba by podnosić krawężniki. Inna sprawa, że wszystkiego na raz zrobić się nie da! Z każdym rokiem barier jest mniej!

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

62norbi
To nie jest wytłumaczenie "BRAK FINSÓW" na usuwanie barier architektonicznych, ponieważ już 11 lat istnieje nowe Europejskie Prawo Budowlane, tj. od lipca 1995...
Normy prawa budowlanego zapewniające dostęp osób niepełnosprawnych do budynków użyteczności publicznej i mieszkalnictwa wielorodzinnego

Zgodnie z przepisami prawa budowlanego przy: projektowaniu, budowie, odbudowie, rozbudowie, nadbudowie, przebudowie, modernizacji oraz zmianie sposobu użytkowania budynków, które są obiektami użyteczności publicznej lub mieszkalnictwa wielorodzinnego, winny być uwzględnione niezbędne warunki do korzystania z danego obiektu przez osoby niepełnosprawne, w szczególności przez osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich.

Ustawa prawo budowlane wraz z aktami wykonawczymi precyzyjnie formułuje szereg norm, które muszą być uwzględnione w celu zapewnienia dostępu osobom niepełnosprawnym do obiektu, jego pomieszczeń, urządzeń pomocniczych oraz terenów okalających obiekt.

Normy uwzględniające potrzeby osób niepełnosprawnych zawierają również tak zwane przepisy techniczno-budowlane, stanowiące akty wykonawcze do art. 7 ustawy prawo budowlane, dotyczące: dróg publicznych, dworców kolejowych, autostrad, skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi.

Prawo budowlane dopuszcza odstępstwo od przepisów techniczno - budowlanych (wyłącznie na podstawie wydanego postanowienia o udzieleniu zgody na odstępstwo) jednak nie może ono ograniczyć dostępności osób niepełnosprawnych do: obiektów użyteczności publicznej i mieszkaniowego budownictwa wielorodzinnego.

Organami sprawującymi nadzór budowlany są: powiatowy, wojewódzki i Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego.
Dodaj ogłoszenie