Król Golf VI

fot. Volkswagen
Z przodu mogą się podobać przetłoczenia na masce, wąski grill i agresywny kształt reflektorów.
Z przodu mogą się podobać przetłoczenia na masce, wąski grill i agresywny kształt reflektorów. fot. Volkswagen
Volkswagen golf to najchętniej kupowany samochód osobowy w Europie. Nazywany jest też królem kompaktów. Od rozpoczęcia produkcji w 1974 roku na całym świecie wyprodukowano w sumie 26 milionów golfów, z czego rodzimą fabrykę w Wolfsburgu opuściło ponad 15 milionów egzemplarzy.

To niewiarygodne, ale najnowszy kompaktowy volkswagen jest tańszy od swojego poprzednika. Za wersję podstawową trzeba zapłacić 51 890 zł.

Od pięciu miesięcy produkowana jest już szósta generacja tego kompaktu. Na pierwszy rzut oka golf niewiele się zmienił. Jednak to tylko pozory. Wszystkie kluczowe elementy karoserii zostały ponownie zaprojektowane.

Stylistyka nowego modelu jest bardziej ostra. Posiada wyraźniej zdefiniowane linie oraz krawędzie. Z przodu mogą podobać się przetłoczenia na masce, wąski grill i agresywny kształt reflektorów. Natomiast ostre linie boczne optycznie wydłużają sylwetkę samochodu. Z kolei szeroki tył z dużymi lampami sprawia że "szóstka" wygląda bardzo atrakcyjnie.
Nowy golf charakteryzuje się fantastycznymi właściwościami akustycznymi. Specjalna powłoka przedniej szyby redukująca hałas podczas jazdy, nowe uszczelnienia drzwi, boczne lusterka o lepszych własnościach aerodynamicznych oraz modyfikacje izolacji silnika to tylko część zmian, dzięki którym w kabinie nawet przy dużych prędkościach jest cicho.

Ciekawostką jest to, że nowy golf jest tańszy od poprzednika i to niezależnie od wersji silnikowej. Najtańsza wersja Trendline z silnikiem benzynowym 1,4 i mocy 80 KM kosztuje 51 890 zł. Najtańszy diesel o pojemności dwóch litrów to koszt 67 390 zł. Natomiast najdroższa "szóstka" z napędem na cztery koła kosztuje 86 590 zł.

Nowy golf posiada też bogatsze wyposażenie standardowe niż poprzednik, a dodatkowe opcje są tańsze.

Testowany przez nas samochód napędzany był silnikiem 2,0 TDI o mocy 110 KM (to słabsza jednostka napędowa. Mocniejsza ma moc 140 KM). Z takim silnikiem golf przyśpiesza dość żwawo. Według producenta setkę osiąga po 10,7 sekundy.
Prędkość maksymalna wynosi natomiast 193 km/h.
Nam na autostradzie udało się rozpędzić (ze względu na bezpieczeństwo) testowanego golfa do 140 km/h. Nawet przy tej prędkości samochód prowadził się pewnie, a w środku było bardzo cicho. Jak na nowoczesnego diesla przystało, jest on bardzo oszczędny. Poza miastem samochód zadowala się 4 litrami na 100 km, a w mieście 6,4 litra.

Teraz kilka słów o wnętrzu. Użyte do jego wykończenia materiały można docenić zarówno wizualnie, jak i poprzez dotyk. Wygląd i wzór elementów, takich jak na przykład szczotkowane aluminium czy nowe zegary, przeniesione zostały bezpośrednio z passata CC. Dzięki temu kierowca ma wrażenie, że znajduje się w samochodzie z wyższego segmentu.

Ciekawostką jest to, że w szóstej generacji golfa zrezygnowano z niebieskiego koloru podświetlania zegarów na rzecz białego. Poprawiona została również ergonomia wnętrza. Wszystkie przyciski i pokrętła sterujące automatyczną klimatyzacją, zaprezentowaną po raz pierwszy w passacie CC, są łatwiejsze w użyciu.

Przyciski do ustawień szyb bocznych zostały przesunięte do przodu, dzięki czemu dostęp do nich jest łatwiejszy. W bagażniku natomiast zamontowano cztery praktyczne haki, gwarantujące, że po zakończonych zakupach zawartość siatek na pewno nie będzie się przesuwała.

Pojemność bagażnika wynosi 304 litry (z pełnowymiarowym kołem zapasowym) oraz 350 z dojazdówką. Przy projektowaniu auta postawiono na komfort. Samochód może być wyposażony m.in. w takie systemy wspomagające kierowcę jak: asystent parkowania, system nawigacji satelitarnej czy aktywny tempomat. Oprócz tego auto może mieć klimatyzację (manualną lub elektroniczną), panoramiczny dach z automatycznie otwieraną roletą.

Auto jest też bezpieczne. Na wyposażeniu są poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki, kurtyny oraz kolanowa poduszka dla kierowcy. "Szóstka" wyposażona jest też w ABS, EBV (elektroniczny rozdział siły hamowania), ASR (system przeciwdziałający ślizganiu się kół napędowych podczas przyśpieszania) czy system MSR (zapobiegający blokowaniu się kół napędowych podczas hamowania silnikiem).

Na koniec kilka słów o silnikach napędzających golfa. Nowy volkswagen napędzany jest czterema silnikami benzynowymi, które są bardziej ekonomiczne niż w poprzednich generacjach. Na przykład wersja 80-konna zużywa tylko 6,4 litra paliwa na 100 kilometrów (o 0,5 litra mniej niż w przypadku poprzednika). Pozostałe silniki TSI także są świetnym przykładem efektywności. Jednostka 1.4 TSI o mocy 122 KM zużywa tylko 6,2 l/100 km. Golfa można też kupić z dwoma dieslami 2.0 TDI. Każdy z silników będzie posiadał filtr cząstek stałych (DPF).

Nowością będzie wersja fabrycznie przystosowana do zasilania gazem LPG (z silnikiem 1,6 l/102 KM).
Nowy golf dostępny jest z pięcio- i sześciobiegową manualną skrzynia biegów oraz siedmiostopniową automatyczną DSG.

Dane Techniczne

Wymiary
Długość: 4199, szerokość: 1786, wysokość: 1479 mm.

Osiągi

Silnik 1,4 benzyna
Moc 80 KM, moment obrotowy 132/3800, przyśpieszenie 13,9 s, prędkość 172 km/h, średnie spalanie 6,4 litra/100 km.
Silnik 1,6 benzyna
Moc 102 KM, moment obrotowy 148/3800, przyśpieszenie 11,3 s, prędkość 188 km/h, średnie spalanie 7,1 litra/100 km.
Silnik 1,4 TSI
Moc 160 KM, moment obrotowy 240/2000, przyśpieszenie 8,0 s, prędkość 220 km/h, średnie spalanie 6,0 litra /100 km.
Silnik 2,0 TDI
Moc 110 KM, moment obrotowy 250/1750, przyśpieszenie 10,7 s, prędkość 194 km/h, średnie spalanie 4,5 litra/100 km.
Silnik 2,0 TDI
Moc 140 KM, moment obrotowy 320/1750, przyśpieszenie 9,3 s, prędkość 209 km/h, średnie spalanie 4,9 litra/100 km.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska