Są przedsiębiorstwa, które postrzegają kryzys jako okazję do przeprowadzenia niezbędnych zmian w firmie, na które nie było wcześniej zgody i chęci. Takie wnioski płyną z raportu “Strategie firm w kryzysie” firmy 4 Results, przygotowanego przez Praktycy.com.
Zobacz: Sieć sklepów Żabka musi zapłacić 1,5 mln złotych kary
Firmy odczuwające negatywne skutki kryzysu są zmuszone do obniżenia marży firmy (58 proc. odpowiedzi) i renegocjacji kontraktów (39 proc.). Przekłada się to na spadek zamówień. A co za tym idzie? Zmniejszenie przychodów. Odczuwa to sześć na dziesięć badanych przedsiębiorstw.
- Kryzys postrzegany jest jednak przez połowę przedsiębiorstw jako szansa. Przede wszystkim jest to okazja do modyfikacji i racjonalizacji strategii zarządzania firmą – mówi Ireneusz Biliński, członek zarządu 4 Results. - Co piąta firma skupia się na rozwijaniu nowych form działalności, a 13 proc. badanych przyznaje, że zwiększa zakres prowadzonej działalności o nowe geograficzne rynki.
Spadek cen
Spadek cen może być rozpatrywany jako spadek przychodów. Z drugiej strony jest idealną okazją na outsourcing niektórych działów (marketing, Public Relations) do wyspecjalizowanych agencji, czy też większej konkurencyjności cenowej przedsiębiorstw na rynku.
Zobacz: Kędzierzyn-Koźle> PKP szuka chętnych do wynajęcia pomieszczeń
16 proc. badanych firm deklaruje zwiększenie sprzedaży i przychodów w tym roku. Pozytywnie postrzegane przez silne przedsiębiorstwa jest również zmniejszenie konkurencji na rynku. Zwłaszcza firmy dobrze znoszące kryzys gospodarczy postrzegają
obecną sytuację jako idealną do przejmowania konkurencji (25 proc. odpowiedzi). 3/4 respondentów z tej kategorii koncentruje się obecnie przede wszystkim na zwiększeniu sprzedaży i rozwijaniu nowych form działalności.
Obecna sytuacja gospodarcza odciska swoje piętno na strategiach finansowych realizowanych przez rodzime firmy. Dominującą strategią, występującą we wszystkich grupach przedsiębiorstw, jest obniżanie kosztów funkcjonowania. To ponad połowa odpowiedzi (53 proc.).
Należy je przede wszystkim powiązać ze zwolnieniami pracowników (28 proc.), obniżkami płac (23 proc.), obniżeniem wydatków na marketing i reklamę (34 proc.), szkoleniami (30 proc.), Public Relations (24 proc.).
- Cięcie kosztów można rozpatrywać w dwóch aspektach: rzeczywistego pogorszenia się sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa lub przekształcenia się rynku pracownika w rynek pracodawcy. W trudnej sytuacji ekonomicznej pracownicy wyrażają większe zrozumienie i zaangażowanie w zmiany – komentuje Ireneusz Biliński z 4 Results.
23 proc. firm koncentruje się w tym czasie na podniesieniu przychodów
Jest to strategia wdrażana przede wszystkim przez firmy odczuwające pozytywny wpływ kryzysu (42 proc. odpowiedzi w tej kategorii) oraz, co zaskakujące, przez firmy negatywnie znoszące obecną sytuację gospodarczą (25 proc. odpowiedzi w grupie).
Zobacz: Zbigniew Boniek nie zainwestuje w Kędzierzynie-Koźlu
Chęć podniesienia przychodów w tym roku, może być powiązana ze skutkami spowolnienia gospodarczego owocującymi obniżeniem kosztów działalności poprzez spadek cen na rynku (18 proc.). Daje to realne możliwości na pozostawienie kosztów na obecnym lub niższym poziomie i zwiększenie zysku. Kolejne efekty kryzysu to m.in. zmniejszenie konkurencji na rynku (12 proc.), rozwijanie nowych form działalności (20 proc.), czy bezpośredni wzrost sprzedaży (16 proc.).
- Obecna trudna sytuacja gospodarcza w długoterminowym rozliczeniu może okazać się korzystna dla polskiej przedsiębiorczości. Przedsiębiorstwa wyjdą z niej wzmocnione, z efektywniejszymi procesami i metodami zarządzania oraz urealnionym planami finansowymi – podsumowuje Ireneusz Biliński.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?