Kryzys, który dotknął całą światową gospodarkę, wpłynął znacząco na zachowania konsumentów. Zmieniły się ich nawyki zakupowe. Będąc pod presją ekonomiczną wywołaną obniżką płac, konsumenci zrezygnowali z zakupu luksusowych towarów.
Zobacz: Wymuszone wyprzedaże w opolskich sklepach
Natomiast zakupy towarów codziennego użytku poprzedzają dokładnym rozpoznaniem rynku i poszukiwaniem jak najniższej ceny.
Konsumenci są gotowi na poświęcenie czasu na znalezienie satysfakcjonującej ich oferty, wyczekiwanie na spadek ceny lub pojawienie się promocji, deklarują też częstsze zaglądanie do sklepów oferujących najniższe ceny.
Wyniki badań nad zachowaniami konsumentów w czasie kryzysu wskazują, że konsumenci we wszystkich krajach oczekują od sprzedawców dostosowania się do sytuacji i obniżenia cen.
Czytaj dalej: Wydajemy mniej?
Kto i na czym oszczędza
Najbardziej swoje nawyki zakupowe pod wpływem kryzysu zmienili Irlandczycy i Włosi. Choć prawie we wszystkich krajach odsetek respondentów, którzy twierdzą, że kupują mniej ubrań i elektroniki jest bliska 50%. Na tym tle widocznie odstaje Polska.
Potwierdza to tezę, że polscy konsumenci nie odczuli spowolnienia gospodarczego tak mocno jak zachodnioeuropejscy sąsiedzi. Jakie to może mieć konsekwencje?
Sprzedawcy w krajach europy zachodniej są zmuszeni do obniżania ceny i stosowania promocji by utrzymać obroty. Dodatkowo skłonność konsumentów do oszczędzania i wydawania mniej, idzie w parze z chęcią do wyszukiwania jak najtańszych ofert.
Konkurencja między sprzedawcami wzrasta, starają się przyciągną jak największą liczbę kupujących poprzez atrakcyjne promocje. Wskazuje to, że opłacalne są zakupy w krajach gdzie konsumenci wywierają największą presję na producentów, a ci są z kolej zmuszeni do obniżania cen.
Czytaj dalej: Kiedy kryzys minie
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?