Kryzys w Europie. Konsumenci oczekują obniżek i promocji

oprac. Dorota Richter [email protected]
W czasie kryzysu konsumenci liczą na obniżki cen i wyprzedaże. (fot. archiwum)
W czasie kryzysu konsumenci liczą na obniżki cen i wyprzedaże. (fot. archiwum)
Staliśmy się bardziej ostrożni i mniej impulsywnie wydajemy pieniądze. Mamy większe oczekiwania wobec sprzedawców. Oczekujemy obniżek i promocji - wynika z badania przeprowadzonego przez eBay.pl.

Kryzys, który dotknął całą światową gospodarkę, wpłynął znacząco na zachowania konsumentów. Zmieniły się ich nawyki zakupowe. Będąc pod presją ekonomiczną wywołaną obniżką płac, konsumenci zrezygnowali z zakupu luksusowych towarów.

Zobacz: Wymuszone wyprzedaże w opolskich sklepach

Natomiast zakupy towarów codziennego użytku poprzedzają dokładnym rozpoznaniem rynku i poszukiwaniem jak najniższej ceny.

Konsumenci są gotowi na poświęcenie czasu na znalezienie satysfakcjonującej ich oferty, wyczekiwanie na spadek ceny lub pojawienie się promocji, deklarują też częstsze zaglądanie do sklepów oferujących najniższe ceny.

Wyniki badań nad zachowaniami konsumentów w czasie kryzysu wskazują, że konsumenci we wszystkich krajach oczekują od sprzedawców dostosowania się do sytuacji i obniżenia cen.

Czytaj dalej: Wydajemy mniej?

Kto i na czym oszczędza

Najbardziej swoje nawyki zakupowe pod wpływem kryzysu zmienili Irlandczycy i Włosi. Choć prawie we wszystkich krajach odsetek respondentów, którzy twierdzą, że kupują mniej ubrań i elektroniki jest bliska 50%. Na tym tle widocznie odstaje Polska.

Potwierdza to tezę, że polscy konsumenci nie odczuli spowolnienia gospodarczego tak mocno jak zachodnioeuropejscy sąsiedzi. Jakie to może mieć konsekwencje?

Sprzedawcy w krajach europy zachodniej są zmuszeni do obniżania ceny i stosowania promocji by utrzymać obroty. Dodatkowo skłonność konsumentów do oszczędzania i wydawania mniej, idzie w parze z chęcią do wyszukiwania jak najtańszych ofert.

Konkurencja między sprzedawcami wzrasta, starają się przyciągną jak największą liczbę kupujących poprzez atrakcyjne promocje. Wskazuje to, że opłacalne są zakupy w krajach gdzie konsumenci wywierają największą presję na producentów, a ci są z kolej zmuszeni do obniżania cen. 

Czytaj dalej: Kiedy kryzys minie

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska