Kto zapłaci więcej za wodę? Co z przechowywaniem obornika? Zobacz co się zmieniło w Prawie wodnym

(koci)Zaktualizowano 
Bardzo ważnym kierunkiem działań Wód Polskich jest przeciwdziałanie zjawiskom ekstremalnym - do których zalicza się powodzie i susze
Bardzo ważnym kierunkiem działań Wód Polskich jest przeciwdziałanie zjawiskom ekstremalnym - do których zalicza się powodzie i susze Polska Press
Nie wszyscy rolnicy będą więcej płacić za wodę, ale wszyscy będą musieli dłużej przechowywać obornik. Co od początku tego roku zmieniło się w dotychczasowych przepisach ustawy Prawo wodne? O to zapytaliśmy Mirosława Markowskiego, dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Białymstoku.

Jak tłumaczy, Prawo wodne wdraża unijną Dyrektywę Wodną która określa zwrot kosztów usług wodnych. Opłatami za pobór wody są objęci m.in. rolnicy, hodowcy ryb, branża energetyczna i firmy wykorzystujące duże ilości wody do produkcji. Rolnictwo zużywa około 10 procent wody.

– Opłaty za wodę nie będą dotyczyły rolników, którzy korzystają wyłącznie z wody dostarczanej wodociągami i którzy już ponoszą opłaty z tego tytułu – mówi Mirosław Markowski.

I dodaje, że oni już są objęci opłatami z tytułu poboru wody wykorzystywanej do celów rolniczych na potrzeby zaopatrzenia w wodę ludzi i zwierząt gospodarskich w niezbędnym zakresie (zwykłe korzystanie z wód) w wymiarze 0,10 zł za 1 mszesc. wody podziemnej i 0,05 zł za 1 mszesc. wody powierzchniowej. Za pobór wody do celów rolniczych i leśnych na potrzeby nawadniania gruntów i upraw za pomocą urządzeń pompowych, opłata wyniesie 0,15 zł za 1 mszesc. wody podziemnej. Nie będzie pobierana opłata za wodę przy zużyciu poniżej 5000 l/dobę.

Będą pobierane natomiast opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej na skutek wykonania nieruchomości trwale związanej z gruntem o powierzchni powyżej 3500 mkw. i zabudowaniu działki w 70 proc. Dotyczyć to będzie dużych sklepów, magazynów, biurowców a także niektórych spółdzielni mieszkaniowych. Opłaty są zróżnicowane w zależności od pojemności urządzeń retencjonowania wody w stosunku do odpływu rocznego z powierzchni uszczelnionych.

W Prawie wodnym znajdują się także regulacje wynikające z dyrektywy azotanowej, która ma na celu ograniczenie dostawania się azotanów do rzek. W celu zmniejszenia zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobiegania dalszemu zanieczyszczeniu, opracowuje się program działań oraz zbiór zaleceń dobrej praktyki rolniczej, zawierającej wskazówki dotyczące:

  • okresów w których stosowanie nawozów jest niewłaściwe;
  • stosowania nawozów w terenie o dużym nachyleniu;
  • stosowania nawozów na gruntach zamarzniętych, zalanych wodą, przykrytych śniegiem;
  • stosowania nawozów w pobliżu cieków, zbiorników wodnych, kanałów i rowów;
  • pojemności i konstrukcji miejsc przechowywania odchodów zwierzęcych oraz kiszonek;
  • procedur stosowania dawek i rozprowadzenia nawozów, które zapewniają przedostawanie się zanieczyszczeń na dopuszczalnym poziomie

Przechowywanie obornika w gospodarstwie powinno być możliwe w okresie czterech miesięcy w przeważającej części kraju. Dłuższy okres dotyczył tylko OSN (obszarów szczególnie narażonych na zanieczyszczenia azotu ze źródeł rolniczych).

– Obecnie okres ten jest wydłużony do sześciu miesięcy i dotyczy niemal całego kraju – mówi Mirosław Markowski. – Spełnienie warunku będzie wymagało budowy lub przebudowy płyt obornikowych i zbiorników na gnojowicę.

Tłumaczy, że zadaniem Wód Polskich jest zagwarantowanie obywatelom i gospodarce, trwałego dostępu do wody w potrzebnej ilości oraz właściwej jakości. Woda jest czynnikiem życia i elementem składowym środowiska, mającym wpływ na kształtowanie zrównoważonego rozwoju. Koniecznością jest wypracowywanie rozwiązań służących poprawie ochrony wód pod względem ilościowym i jakościowym, ochronie ekosystemów wodnych oraz zależnych od nich terenów mokradłowych i lądowych. Poza problemem zabezpieczenia ilości i odpowiedniej jakości wody, bardzo ważnym kierunkiem działań Wód Polskich jest przeciwdziałanie zjawiskom ekstremalnym - do których zalicza się powodzie i susze. Efektem tych zjawisk przyrodniczych są duże straty społeczne i gospodarcze. Trzeba więc wypracowań efektywne metody i narzędzia, przeciwdziałania tym niekorzystnym zjawiskom. W tym celu przygotowywany jest „Program Bezpieczeństwa Powodziowego” oraz „Plany przeciwdziałania skutkom suszy na obszarach dorzeczy”.

W ramach „Programu Bezpieczeństwa Powodziowego” opracowywane są operacyjne, średniookresowe narzędzia minimalizowania ryzyka powodziowego. W ramach „programu” dążyć się będzie do podwyższenia skuteczności istniejącej infrastruktury przeciwpowodziowej oraz zintegrowanie działań różnych podmiotów w zarządzaniu powodzią i zjawiskami kryzysowymi. Wobec ponoszonych dużych strat finansowych i społecznych, wzrasta potrzeba podjęcia systemowych działań w sferze profilaktyki powodziowej.

W Polsce północno-wschodniej groźnym zjawiskiem przyrodniczym jest także susza. Przeciwdziałanie temu zjawisku polega na rozpoznaniu zagrożeń i podjęciu odpowiednich działań. W tym celu opracowywany jest „Plan przeciwdziałania skutkom suszy”. Zjawiska ekstremalne pojawiają się coraz częściej i wzrasta ich intensywność – w tym także mieści się zjawisko suszy. Przyczyną jest postępująca zmiana klimatu. Skutecznym narzędziem walki ze zjawiskiem suszy jest zwiększenie retencji obszarowej. Potrzebne jest jednak wypracowanie odpowiednich metod i skutecznych narzędzi, realizacji wypracowanych programów działania.
Wody Polskie podejmują kompleksowe działania zmierzające do określenia ryzyka wystąpienia zjawisk ekstremalnych oraz metod i narzędzi, zmniejszających skutki tych zjawisk w społeczeństwie i gospodarce narodowej.

Przypomnijmy, 1 stycznia 2018 r. zostało utworzone Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie na podstawie ustawy Prawo Wodne z dnia 20 lipca 2017 r. Do głównych zadań PGW Wody Polskie należy realizacja zadań w gospodarowaniu wodami, w szczególności planowania gospodarowania wodami, osiągnięcia dobrego stanu wód, ochrony przez powodzią i suszą, ochrony ilościowej i jakościowej zasobów wodnych oraz udostępniania zasobów wodnych przy pomocy systemu zgód wodno-prawnych, osobom oraz podmiotom zainteresowanym korzystaniem wód.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Materiał oryginalny: Kto zapłaci więcej za wodę? Co z przechowywaniem obornika? Zobacz co się zmieniło w Prawie wodnym - Gazeta Współczesna

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3