MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kupiłeś węgiel i i teraz czekasz? Tak wygląda odprawa celna węgla. Od tego zależy, czy węgiel szybko dotrze

Mikołaj Wójtowicz
Opracowanie:
W związku z wojną na Ukrainie w Polsce wprowadzono embargo na rosyjski węgiel.
W związku z wojną na Ukrainie w Polsce wprowadzono embargo na rosyjski węgiel. Karolina Misztal / Dziennik Bałtycki / Polska Press
Polska importuje węgiel z zagranicy. To dlatego, że w związku z wojną na Ukrainie w Polsce wprowadzono embargo na rosyjski węgiel. Towar, który wpływa do Polski, musi przejść jeszcze odprawę celną oraz dopuszczenie do obrotu na terenie Unii Europejskiej. Dopiero wtedy może on trafić do dystrybucji.

Spis treści

Skąd Polska importuje węgiel?

Do Polski węgiel jest sprowadzany z takich krajów, jak:

  • Kolumbia,
  • RPA,
  • Indonezja,
  • Stany Zjednoczone,
  • Australia,
  • Kazachstan.

Dwie państwowe spółki - PGE Paliwa i Węglokoks - do końca 2022 r. mają sprowadzić 11,2 mln ton węgla, a do końca sezonu grzewczego (czyli w zależności od pogody do końca marca lub kwietnia) – łącznie 17 mln ton.

Dlaczego są problemy z dystrybucją węgla w Polsce?

Najważniejszą kwestią pozostaje dostarczenie węgla do jego odbiorców.

- W dalszym ciągu największym wyzwaniem dla firm spedycyjno-transportowych pozostaje logistyka wywozu towaru z portu, gdzie ograniczenia wynikają z dostępnej infrastruktury, chociażby z ilości placów składowych czy wag. Opóźnienia wynikają z przepustowości portów, ale też nieprzestrzegania terminów. Dla przykładu, jeśli wagony nie zostaną podstawione w odpowiednim czasie, znacząco wpływa to na zakładany harmonogram prac terminalu oraz jego dobową zdolność załadunkową - dodaje Andrzej Grubalski, reprezentujący gdyńską spółkę Speed.

Jakie są procedury w imporcie węgla oraz dokumenty do odprawy?

To, czy węgiel szybko trafi do odbiorcy, który postanowił go kupić, w dużej mierze zależny od tego, czy firma spedycyjna zna wymagane procedury i wiedzie, jakie dokumenty są do tego konieczne.

– Podmiot musi być zarejestrowany w PUESC, czyli na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych i posiadać numer EORI EU (Economic Operators' Registration and Identification). Służy on do identyfikacji przedsiębiorstwa w kontaktach z organami celnymi na terytorium całej Unii Europejskiej. Przyznaje się go jednorazowo i jest niepowtarzalny dla całej EU – wyjaśnia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Importer, który zajmuje się handlem węglem, jako towarem akcyzowym, podlega rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych i zostaje umieszczony na liście pośredniczących podmiotów węglowych. Musi mieć siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności, polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych.

– Agencja celna, aby zrobić odprawę importową węgla, musi otrzymać od przedsiębiorstwa upoważnienie do reprezentowania go przed organami celno-skarbowymi w dwóch oryginałach. Może być ono tymczasowe, bądź stałe. Ponadto firma importująca węgiel musi posiadać oryginał świadectwa pochodzenia towaru, który trzeba dostarczyć do agencji przed datą odprawy. Ma to na celu ewentualne przedstawienie go podczas kontroli dokumentów przez oddział celny. To standardowy proces podczas odprawy tego typu ładunku – wyjaśnia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Posiadanie odpowiednio skompletowanych dokumentów to dopiero punkt wyjścia do dalszych działań. Te mogą być wystawione nieprawidłowo. Z tego powodu za każdym razem agent celny musi sprawdzić dane zawarte w dokumentacji. O tym, czy dokument jest ważny, może zadecydować fakt, czy został on wystawiony przed, czy po dacie załadunku na środek transportu.

W następnej kolejności trzeba zająć się Safety Data Sheet (SDS). To karta charakterystyki substancji niebezpiecznej.

Informuje ona o potencjalnych zagrożeniach związanych z daną substancją, metodach ich zapobiegania i procedurach, jakie należy wdrożyć w razie wystąpienia skażenia opisywaną substancją.

Inne ważne dokumenty to konosament morski, czyli morski list przewozowy, który potwierdza przyjęcie towaru na statek lub list przewozowy, jeśli transport odbywa się drogą lądową. W przypadku transportu morskiego równie ważny jest tzw. manifest ładunkowy (Cargo manifest).

Opisuje on wszystkie partie ładunków, które znajdują się na statku, wraz z informacjami, które pozwalają na ich zidentyfikowanie.

- My, jako agencja celna, odprawiamy towar na podstawie dostarczanych nam dokumentów. Poza naszą kompetencją i możliwościami jest kontrola jakości węgla. Otrzymujemy certyfikaty analiz węgla, których wiarygodność oczywiście sprawdzamy. Weryfikujemy je pod względem autentyczności i zakresu badań laboratoryjnych towaru, ale nie jesteśmy w stanie każdorazowo stwierdzić, czy próby węgla zostały przeprowadzone prawidłowo - tłumaczy Joanna Porath z agencji celnej AC Porath.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Coraz więcej osób chętnych do zmiany pracy

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska