Kupuj świadomie przez internet

oprac. Dorota Richter [email protected]
Prawo dotyczące zakupów w sieci jest zbieżne w stosunku do tego, dotyczącego zakupów w sklepach tradycyjnych. (fot. sxc)
Prawo dotyczące zakupów w sieci jest zbieżne w stosunku do tego, dotyczącego zakupów w sklepach tradycyjnych. (fot. sxc)
Internet wydaje się rajem dla konsumentów. Dzięki niemu bez wychodzenia z domu można kupić niemal wszystko. Jednak, aby zakupy on-line były udane trzeba pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

O bezpiecznych zakupach w internecie mówi Arkadiusz Dydo z porównywarki cen Kupujemy.pl

Nie wybierajmy najtańszej oferty

Aby dokonać jak najbardziej korzystnego zakupu sprzętu w sieci, warto porównać oferty poszczególnych sklepów on-line. Korzystając z porównywarki cenowej warto pamiętać o tym, aby przy wyborze sklepu nie kierować się wyłącznie ceną produktu. Należy również wziąć pod uwagę opinie wystawione przez klientów, markę sklepu, koszty wysyłki oraz dostępność towaru.

Zobacz: Bezpieczne zakupy w sieci

Wprawdzie porównywarki cen dokonują wstępnej weryfikacji sprzedawców, sprawdzając poprawność dokumentów rejestrowych, ale to nie gwarantuje 100% zabezpieczenia przed nieuczciwymi sprzedawcami, którzy na przykład oferując tani towar nie są w stanie zrealizować zamówienia, ponieważ nie osiągają przychodów pokrywających koszty.

Czytajmy opinie o sklepie

Na ogół warto zapłacić nieco więcej, ale upragniony przez nas produkt kupić w sklepie, który zgromadził dużą ilość pozytywnych opinii internautów.

Jako przykład niech posłużą dwa przypadki głośnych upadków sklepów z minionego roku: hoopla.pl, czy ulubiony.pl – śledząc opinie wystawiane tym sklepom przez klientów można było wcześniej zauważyć większą ilość opinii negatywnych.

Zobacz: eBay wprowadza pełną ochronę kupujących

W opiniach warto zwracać uwagę na formę kontaktu z obsługą sklepu oraz na komentarze dotyczące terminowego dostarczania przesyłek do klientów.

Przed zakupem zainicjujmy kontakt

Obowiązkowo przed zakupem u nieznajomego sprzedawcy inicjujemy kontakt e-mailowy lub telefoniczny. Głuchy telefon lub brak odpowiedzi na e-maile powinny wzbudzić nasze podejrzenia.

Jako konsument mam swoje prawa

Pamiętajmy, że w terminie 10 dni od otrzymania przesyłki z towarem przysługuje nam prawo do odstąpienia od umowy bez podania przyczyn. Wyjątki w tym zakresie dotyczą m.in. żywności, płyt z muzyką, filmem czy programem komputerowym, jeżeli usunęliśmy z tych produktów oryginalne opakowanie. Problem ten nie dotyczy jednak sprzętu elektronicznego.

Prawo dotyczące zakupów w sieci jest zbieżne w stosunku do tego, dotyczącego zakupów w sklepach tradycyjnych. Kupującym przysługuje m.in. prawo do kwestionowania zgodności towaru z umową w ciągu 2 lat od zakupu. Istotne jest jednak, abyśmy zachowali potwierdzenie nabycia towaru oraz wszelkie inne dokumenty, które otrzymaliśmy podczas zakupu sprzętu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska