Lancer po raz siódmy

Tadeusz Wyspiański
Najnowsze wcielenie lancera.
Najnowsze wcielenie lancera.
Ten samochód jest doskonale znaną, także w Polsce, maszyną rajdową. Przed kilkoma dniami w Warszawie odbyła się uroczysta prezentacja siódmego wcielenia tego modelu.

Lancer na pewno nie nadaje się do jazdy po zakupy ani podróżowania w miejskich korkach. Jego przeznaczeniem jest wyłącznie sportowa rywalizacja. Ten wyczynowy sedan bazuje na lancerze cedii, zaprezentowanym już w maju ubiegłego roku, i ma być kontynuatorem bogatych rajdowych tradycji wozów od evo do evo VI. Potężna moc jednostki napędowej z turbosprężarką i intercoolerem przenoszona jest poprzez zaawansowany układ napędowy na 4 koła.
Dynamiczna linia nadwozia zapewnia jednocześnie niski opór aerodynamiczny, a także intensywne chłodzenie silnika. Zaawansowany układ aktywnego centralnego mechanizmu różnicowego ACD poprawił sterowność i osiągi evolution VII, w czasie pokonywania zakrętów kierowca wspomagany jest układem AYC, a hamulcowe wyposażono w system antyblokujący firmy Brembo.

LANCERY W RAJDACH
34 wygrane w eliminacjach mistrzostw świata, cztery tytuły mistrza świata (Tommi Makinen), zwycięstwo w klasyfikacji producentów w 1998
W grupie N (aut produkcyjnych) 28 wygranych w ostatnich 29 eliminacjach MŚ. Tytuły mistrzowskie zdobywali Rui Madeira (1995), Gustavo Trelles (1996-1999), Manfred Stohl (2000), Gabriello Pozzo (2001)
W mistrzostwach Polski w grupie N siedem pierwszych pozycji zajęły lancery.

DANE LANCERA EVO VII
Silnik CT9A o poj. 1997 ccm i mocy 280 KM przy 6500 obr./min, przeniesienie napędu stałe 4WD, skrzynia 5-biegowa, zawieszenie - McPherson z amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia z przodu i wielowahaczowe ze stabilizatorem z tyłu, prędkość maks. - 253 km/godz., przyspieszenie 0-100 km/godz - 4,8 sek., długość 4455 mm, szerokość 1770 mm, wysokość 1450 mm, masa własna 1380 kg.

Znany z poprzedniego modelu silnik znacznie zmodyfikowano. Przekonstruowana została turbosprężarka, powiększona chłodnica powietrza (intercooler) oraz aż o kilkadziesiąt procent zmniejszone zostały opory ssania w kolektorze ssącym (nowy kształt). Dzięki temu uzyskany został rewelacyjny moment obrotowy, wynoszący aż 383 Nm/3500 obrotów na min. Aktywny centralny mechanizm różnicowy (Active Center Differencial) posiada elektronicznie sterowane wielopłytkowe sprzęgło hydrauliczne umożliwiające pracę układu od swobodnej do w pełni zablokowanej. Siła napędowa jest przekazywana na przednie i tylne koła odpowiednio do panujących warunków drogowych.

Kierowca może wybierać między trzema typami nawierzchni - asfaltem, szutrem lub pokrytą śniegiem. Active Yaw Control kontroluje siły znoszenia auta na zakrętach. Mechanizm tylnej osi wyrównuje rozdział siły napędowej na oba koła, w efekcie czego pewniej i szybciej można pokonywać zakręty. ACD i AYC sterowane są komputerem stworzonym specjalnie dla tego modelu samochodu.
Auto jeździ na nowych oponach 235/45ZR17. W układzie hamulcowym zastosowano ogromne 17-calowe wentylowane tarcze z czterema tłoczkami z przodu i 16-calowe z dwoma tłoczkami na tylnych kołach. ABS uwzględnia informacje o prędkości obrotowej każdego z kół, ruchu przedniej i tylnej części auta oraz czujnika położenia kierownicy. To pozwala poprawić sterowność wozu w czasie hamowania na zakręcie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska