Lancer po raz siódmy

Tadeusz Wyspiański
Najnowsze wcielenie lancera.
Najnowsze wcielenie lancera.
Ten samochód jest doskonale znaną, także w Polsce, maszyną rajdową. Przed kilkoma dniami w Warszawie odbyła się uroczysta prezentacja siódmego wcielenia tego modelu.

Lancer na pewno nie nadaje się do jazdy po zakupy ani podróżowania w miejskich korkach. Jego przeznaczeniem jest wyłącznie sportowa rywalizacja. Ten wyczynowy sedan bazuje na lancerze cedii, zaprezentowanym już w maju ubiegłego roku, i ma być kontynuatorem bogatych rajdowych tradycji wozów od evo do evo VI. Potężna moc jednostki napędowej z turbosprężarką i intercoolerem przenoszona jest poprzez zaawansowany układ napędowy na 4 koła.
Dynamiczna linia nadwozia zapewnia jednocześnie niski opór aerodynamiczny, a także intensywne chłodzenie silnika. Zaawansowany układ aktywnego centralnego mechanizmu różnicowego ACD poprawił sterowność i osiągi evolution VII, w czasie pokonywania zakrętów kierowca wspomagany jest układem AYC, a hamulcowe wyposażono w system antyblokujący firmy Brembo.

LANCERY W RAJDACH
34 wygrane w eliminacjach mistrzostw świata, cztery tytuły mistrza świata (Tommi Makinen), zwycięstwo w klasyfikacji producentów w 1998
W grupie N (aut produkcyjnych) 28 wygranych w ostatnich 29 eliminacjach MŚ. Tytuły mistrzowskie zdobywali Rui Madeira (1995), Gustavo Trelles (1996-1999), Manfred Stohl (2000), Gabriello Pozzo (2001)
W mistrzostwach Polski w grupie N siedem pierwszych pozycji zajęły lancery.

DANE LANCERA EVO VII
Silnik CT9A o poj. 1997 ccm i mocy 280 KM przy 6500 obr./min, przeniesienie napędu stałe 4WD, skrzynia 5-biegowa, zawieszenie - McPherson z amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia z przodu i wielowahaczowe ze stabilizatorem z tyłu, prędkość maks. - 253 km/godz., przyspieszenie 0-100 km/godz - 4,8 sek., długość 4455 mm, szerokość 1770 mm, wysokość 1450 mm, masa własna 1380 kg.

Znany z poprzedniego modelu silnik znacznie zmodyfikowano. Przekonstruowana została turbosprężarka, powiększona chłodnica powietrza (intercooler) oraz aż o kilkadziesiąt procent zmniejszone zostały opory ssania w kolektorze ssącym (nowy kształt). Dzięki temu uzyskany został rewelacyjny moment obrotowy, wynoszący aż 383 Nm/3500 obrotów na min. Aktywny centralny mechanizm różnicowy (Active Center Differencial) posiada elektronicznie sterowane wielopłytkowe sprzęgło hydrauliczne umożliwiające pracę układu od swobodnej do w pełni zablokowanej. Siła napędowa jest przekazywana na przednie i tylne koła odpowiednio do panujących warunków drogowych.

Kierowca może wybierać między trzema typami nawierzchni - asfaltem, szutrem lub pokrytą śniegiem. Active Yaw Control kontroluje siły znoszenia auta na zakrętach. Mechanizm tylnej osi wyrównuje rozdział siły napędowej na oba koła, w efekcie czego pewniej i szybciej można pokonywać zakręty. ACD i AYC sterowane są komputerem stworzonym specjalnie dla tego modelu samochodu.
Auto jeździ na nowych oponach 235/45ZR17. W układzie hamulcowym zastosowano ogromne 17-calowe wentylowane tarcze z czterema tłoczkami z przodu i 16-calowe z dwoma tłoczkami na tylnych kołach. ABS uwzględnia informacje o prędkości obrotowej każdego z kół, ruchu przedniej i tylnej części auta oraz czujnika położenia kierownicy. To pozwala poprawić sterowność wozu w czasie hamowania na zakręcie.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3