Targi nto - nowe

Letnie prace domowe nie odpowiadają uczniom i rodzicom

Magdalena Ignaciuk
Trzy czwarte uczniów sprzeciwia się letnim pracom domowym.
Trzy czwarte uczniów sprzeciwia się letnim pracom domowym. freepik.com
Włoscy uczniowie szkół wszystkich szczebli narzekają, że są przeciążeni pracami domowymi, zadawanymi co roku na wakacje z kilku przedmiotów. O nadmiarze pracy mówią też ich rodzice – wynika z sondażu, opublikowanego pod koniec wakacji, trwających trzy miesiące. Trzy czwarte uczniów sprzeciwia się obecnej formie zadań.

Spis treści

Inny model edukacji

Również wśród ekspertów nie brak opinii, że wakacyjnych prac domowych powinno być niewiele.

Zarówno uczniowie szkół podstawowych, jak i gimnazjów oraz liceów i techników, dostają na lato listę prac domowych z kilku przedmiotów, w tym z włoskiego, języków obcych, matematyki oraz zestaw lektur.

Trzy czwarte uczniów sprzeciwia się letnim pracom domowym.
Trzy czwarte uczniów sprzeciwia się letnim pracom domowym. freepik.com

Od lat we Włoszech trwa dyskusja na temat tej praktyki. Jej zwolennicy mówią, że dzięki temu uczniowie nie wybijają się z rytmu nauki na cały kwartał i nie zapominają tego, czego się nauczyli. Przeciwnicy zwracają uwagę na konieczność odpoczynku od szkolnego rytmu.

Przeczytaj też: „Przygotowujemy społeczeństwo nieobowiązkowe”. Nauczyciele o dwóch miesiącach bez prac domowych. Likwidacja prac domowych nie pomogła?

Letnie prace domowe mają wielu przeciwników

W sondażu portalu Skuola.net, którego wyniki przytoczyła agencja Ansa, 25 procent uczniów absolutnie sprzeciwiło się zadawaniu prac na lato, a 49 procent przyznało, że zaakceptuje je tylko wtedy, jeśli będzie ich mało lub będą się różnic od obecnych zadań.

38 procent dzieci i nastolatków najbardziej narzeka na zadania z matematyki, a prawie jedna czwarta na wypracowania i lektury z języka włoskiego. Licealiści nie są też zadowoleni z zadań z łaciny i greki.

– Uważam, że prac na lato powinno być mało. Musi być też czas na leniuchowanie – powiedział profesor pedagogiki Raffaele Mantegazza z uniwersytetu Bicocca w Mediolanie.

Jego zdaniem należy zmienić koncepcję takich zadań.

– One muszą pasjonować uczniów, mieć sens dla ich życia, bo w przeciwnym razie stają się tylko udręką – dodał.

Podobnego zdania jest profesor Pier Cesare Rivoltella – wykładowca dydaktyki z uniwersytetu w Bolonii.

Jak zaznaczył, niezbędne jest to, by prace na lato były zadawane w sposób zrównoważony i by uczeń nie zostawał z nimi sam i miał zagwarantowane wsparcie ze strony nauczycieli.

70 procent włoskich uczniów wyraziło nadzieję, że do powrotu do szkoły we wrześniu ukończą całość albo większość prac domowych.

Ale, jak się zauważa w komentarzach, w dniach poprzedzających powrót do szkoły w wielu rodzinach trwa mobilizacja. Uczniom w odrabianiu lekcji pomagają rodzice i dziadkowie.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Mount Everest cały czas rośnie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska