Lidl, Biedronka i Dino kwitną na zakazie handlu. Sieci Handlowe bogacą się, spożywczaki tracą

Agnieszka Domka-Rybka
Od 2019 r. sklepy będą otwarte tylko w jedną niedzielę w miesiącu - ostatnią. Najpewniej duże zakupy zrobimy, jak teraz, przed weekendem w dyskoncie
Od 2019 r. sklepy będą otwarte tylko w jedną niedzielę w miesiącu - ostatnią. Najpewniej duże zakupy zrobimy, jak teraz, przed weekendem w dyskoncie Szymon Starnawski
Od 2019 r. sklepy będą otwarte tylko w jedną niedzielę w miesiącu - ostatnią. Najpewniej duże zakupy zrobimy, jak teraz, przed weekendem w dyskoncie. Sieci zarabiają krocie, spożywczaki padają. Nie taka była idea zakazu. Analizujemy, jak zmiany wpłynęły na rynek.

Nie wiem, czy ten biznes się opłaca, ja w nim jestem bardziej przez zasiedzenie, od ponad 20 lat - mówi nam szczerze właściciel spożywczaka w gminie Śliwice (Bory Tucholskie). - Klienci nie robią u mnie dużych zakupów w niedziele, gdy są zamknięte markety. Przychodzą po tanie piwo, papierosy, latem na lody. No, kokosów to ja na tym nie zbiję. Ale co mogę zaproponować: masło, za które w hurtowni płacę więcej, niż oferuje Biedronka? Zresztą, sam jeżdżę tam czasami na zakupy.

Za to klienci mają na razie powody do zadowolenia, bo do końca grudnia wszystkie sklepy pracują w każdą niedzielę, czyli 16., 23. i 30. Zimny prysznic zaraz po Nowym Roku. Wtedy zakupy zrobimy tylko w jedną niedzielę w miesiącu - ostatnią.

Sklepy zamknięte w niedziele 2018 [KIEDY, DATA, LISTA - 14.12.2018]

Lidl, Biedronka i Dino kwitną na zakazie handlu

Pracownicy cieszą się z wolnego dnia. Klienci nie mieli wyjścia, musieli zmienić nawyki. Małe sklepy upadają, bo nie są w stanie konkurować z dużymi cenami i płacami. Dyskonty zarabiają miliardy - analizujemy mijający rok z ograniczeniem handlu .

Najnowsze badania platformy konsumenckiej TakeTask potwierdzają, że decyzję rządu o zamknięciu sklepów w niektóre niedziele za dobrą dla siebie uznaje aż 71 proc. kasjerów, a tylko 25 proc. jest przeciwnych. Natomiast 76 proc. ankietowanych przyznało, że dzięki temu zyskało dodatkowy czas dla siebie, rodziny i znajomych. Coraz więcej sprzedawców mówi, że ich zarobki wcale nie zmniejszyły się, a wzrosły.

- Część obawiała się obniżki wynagrodzeń, ale z czasem dostrzegła więcej zalet nowego rozwiązania - komentuje w rozmowie z portalem MondayNews Sebastian Starzyński, prezes TakeTask.

Wygląda na to, że również klienci szybko pogodzili się z zakazem. „Niedzielne zakupy” robimy teraz głównie w piątek i w sobotę - wskazuje raport firmy analitycznej IQS „Sunday is coming”. Spadła liczba odwiedzających sklepy na początku tygodnia - w poniedziałki aż o 5 proc. Konsumenci robią zapasy przed niedzielą.

Zakaz handlu w niedzielę. Niektórzy już zacierają ręce - zobacz wideo.

Sieci Handlowe bogacą się, spożywczaki tracą

Najwięcej zyskują Biedronka, Lidl, a także supermarkety z segmentu proximity (po sąsiedzku), do których zalicza się rosnąca w siłę sieć Dino.

I tak: tylko w pierwszym kwartale tego roku (trzy miesiące z nowym prawem), Biedronka osiągnęła rekordową sprzedaż, wynoszącą 2,92 mld euro, czyli ok. 12,3 mld zł. Zapowiada otwieranie kolejnych sklepów.

40 nowych sklepów w 2018 roku - tak z kolei chwali się Lidl. Tylko w jeden dzień - 13 grudnia - otwiera aż trzynaście. Analitycy IGD Retail Analysis szacują, iż przychody Lidla w Polsce, w roku obrotowym 2017/18, wyniosą 3,3 mld euro, co oznacza wzrost o 7 proc.

Tymczasem zysk netto grupy Dino Polska sięgnął w drugim kwartale br. 70,5 mln zł wobec 46,7 mln zł rok wcześniej. Również otwiera nowe sklepy.

Natomiast dane zebrane przez Euromonitor International wskazują, że w 2018 roku można się spodziewać spadku obrotów w tradycyjnych sklepach o 5,1 proc. Najbardziej dotknięte mają być małe, tradycyjne spożywczaki - według prognoz ich obroty mogą spaść nawet o 6,3 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Lidl, Biedronka i Dino kwitną na zakazie handlu. Sieci Handlowe bogacą się, spożywczaki tracą - Gazeta Pomorska

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska