reklama

Linia kolejowa Krapkowice-Prudnik. Remont za dwa lata

Radosław Dimitrow
Radosław Dimitrow
Zaktualizowano 
W minionym tygodniu na torach kolejowych pojawiła się lokomotywa, należąca do miejscowej jednostki. Wojskowi utrzymują swoją bocznicę w dobrym stanie, ale do Prudnika tą linią się nie da dojechać, bo tory ukradli złomiarze.
W minionym tygodniu na torach kolejowych pojawiła się lokomotywa, należąca do miejscowej jednostki. Wojskowi utrzymują swoją bocznicę w dobrym stanie, ale do Prudnika tą linią się nie da dojechać, bo tory ukradli złomiarze.
Kolejarze przygotowali kosztorys remontu linii kolejowej z Krapkowic do Prudnika. Przywrócenie ruchu będzie droższe niż wcześniej zakładano. Pochłonie ok. 40 mln zł.

Za inwestycję odpowiedzialne jest Ministerstwo Obrony Narodowej. Chodzi o linię kolejową numer 306, prowadzącą z Krapkowic przez Białą do Prudnika. W ubiegłym roku resort uznał, że ma ona strategiczne znaczenie dla obronności kraju, bo tory prowadzą do Centralnej Składnicy Materiałów Wybuchowych pod Krapkowicami. Wojskowi mają tam własną bocznicę, wagony i lokomotywę, by w razie potrzeby przewozić ładunki.

Dziś linią nie da się jednak przejechać, bo po tym jak w 2005 r. została zamknięta, część torów rozkradli złomiarze. Teraz ministerstwo poinformowało samorządowców, że w 2014 r. ruszy z remontem linii. Prace potrwają do 2017 r.

- Liczymy, że z linii będzie mogło korzystać nie tylko wojsko, ale także miejscowe zakłady m.in.: Metsä Tissue, SamBudRol i Zampap - mówi Witold Rożałowski, przewodniczący rady miejskiej w Krapkowicach.

Nad pracami czuwać będzie opolski oddział PKP Polskich Linii Kolejowych. Jeszcze we wrześniu ub. r. kolejarze szacowali, że inwestycja pochłonie ok. 30 mln zł. Teraz okazało się, że będzie potrzebne blisko 40 mln zł.

- Sporządziliśmy kosztorys, mamy opracowany plan remontu, który wysłaliśmy do zatwierdzenia do Warszawy - mówi Edward Marciniszyn, z opolskiego oddziału PKP PLK.

Plan zakłada rozpoczęcie remontu ponad 36 km torów od strony Prudnika w kierunku Krapkowic. Z przyczyn technicznych, po zakończeniu inwestycji składy będą się mogły po nich poruszać z maksymalną prędkością 40 km/h.
- Resort obrony narodowej jest zainteresowany, aby do finansowania przywrócenia ruchu na przedmiotowej linii kolejowej włączyły się także inne podmioty, np. władze samorządowe. Umożliwiłoby to skrócenie czasu realizacji remontu - napisał Czesław Mroczek, sekretarz stanu w MON.

Samorządy prawdopodobnie będą musiały się włączyć w odbudowę linii, bo podczas remontu lokalnych dróg zalały przejazdy kolejowe asfaltem, np. na ulicy Limanowskiego w Krapkowicach czy też w pobliżu Kujaw w gminie Strzeleczki.

- Decyzje o wyasfaltowaniu przejazdów były krótkowzroczne i prawdopodobnie podjęte bez wcześniejszych ustaleń z PKP - dodaje Rożałowski.

Remont trasy byłby prawdopodobnie jeszcze bardziej kosztowny, gdyby nie miejscowi miłośnicy kolei, którzy od lat sami, w wolnym czasie dbają o torowisko - odchwaszczają linię, wycinają samosiejki i od czasu do czasu jeżdżą po niej drezyną, co zniechęca złomiarzy do jej dalszej rozbiórki.

- Zamknięcie linii kolejowej było zbyt pochopne - uważa Henryk Remisz, członek Opolskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei. - Gdyby była utrzymana, dziś nie trzeba byłoby wydać milionów złotych na remont.
Włodarze miasta i powiatu chcą, by po remoncie na linii kursował zabytkowy pociąg parowy, który woziłby rekreacyjnie ludzi.

Zima 30-lecia w Polsce, zasypie nas śnieg

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 17

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

s
szklarek

A nie bliżej i taniej reaktywować linię do Gogolina ???

E
Erwin

Bardzo Was przepraszam,bo faktycznie lepiej żyje sie w nieświadomości ,
a każdą sytuację warto przetłumaczyć sobie na pozytyw,nawet jesli do kiesy nie wpływa kasa .
Jednocześnie nie twierdzę,że Samorząd chciał żle,bo chcial dobrze,ale lepszy zwyciężył.
Bardzo przepraszam FORUMOWICZÓW !

G
Gość
Ktoś kto podpisuje się "Erwin" musi być badrzo skrzywiony....zły dotyk?

To raczej efekt chowania przez zbyt troskliwą mamę, małego bidulka pod stołem, który z czasem, w miarę wzrostu, coraz częściej i mocniej walił główką w blat i tym sposobem utrwalone, smutne skutki tych uderzeń, widać do dzisiaj ( po charakterystycznym, plaskatym łbie i podobnym sposobie myślenia.
S
Sid

Ktoś kto podpisuje się "Erwin" musi być badrzo skrzywiony....zły dotyk?

J
Janek Wiśniewski
Dzieci lub politycy sie chwalą(nawet nie tym co trzeba) ,a ja jestem profesjonalistą !

Na przypadek gdybyś nie zauważył profesjonalisto, to już zdążyłeś się pochwalić że znasz szczegóły i wiesz dalczego nie zainwestowali w Konstancinie. ale to szczegół.

Dla nas istotne jest to, iż zaimnwestowali w Krapkowicach (niezależnie od przyczyn) bo to nam gwarantuje przedewszystkim miejsca pracy, a tych u nas nadal brakuje.

Dlatego cześć i chwała każdemu kto to wspomagał tą inwestycję niezależnie od pobudek.
E
Erwin

Na koniec napiszę Wam również o tym,że leżąca kilkanascie km od centrum Warszawy,Konstancin-Jeziorna jest miejscowością topową.
Kazdy szanujacy sie Bogacz(Kulczyk,Czarnecki,Starak,etc....)) i Artysta(Rodowicz,Lis,Urban,etc..) ma tutaj pałac ,
a w samej miejscowości są takie ,jak w Ciechocinku ,tężnie solne.
Teren Papierni tam to hektary,jak mysliślicie ile to kasy,jeśli mała działka budowlana kosztuje tam miliony ?

E
Erwin
Erwin, widzę że jesteś doskonale zorientowany w temacie. Podziel się z "masą proletariatu" swoją wiedzą i napisz jakie jest twoje zaangażowanie i jaki jest twój wkład w lobby papierowe w Krapkowicach.

Dzieci lub politycy sie chwalą(nawet nie tym co trzeba) ,a ja jestem profesjonalistą !
E
Erwin
co ma cena ziemi do inwestycji skoro nie musieli jej kupowac. inwestuja 170 mln zl. ile % z tej kwoty to moze byc cena ziemi sprzedanej w krapkowicach lub konstancinie tym bardziej ze trudno ja sprzedac? jak samorzad nic nie robi to jest zle, jak ma jakis sukces to jeszcze gorzej.

Piszesz jak neptyk
Ziemia w Konstacinie - Jeziorna sprzedaje sie na pniu za grubą kasę ,nie to co tutaj!
Co Wam będę tłumaczyć , nie da sie nauczyć pierwiastkowania przedszkolaków(mimo,że bardzo pragną taką wiedzę posiaśc) w piaskownicy
g
gość
Nie było takiej opcji,wiem to doskonale,gdyż rachunek ekonomiczny(ceny ziemi w Konstancinie-Jeziornej należą
do najwyzszych w Polsce)przemawiał z Krapkowicami ,niezaleznie od samorządowych umizgów .
Papiernie doskonale rozumiem,bo skoro znależli się nieświadomi pomocnicy ,to z Nich skorzystali.
Dlatego uważam,że Jansohn ma rację,znowu daliście ciała

co ma cena ziemi do inwestycji skoro nie musieli jej kupowac. inwestuja 170 mln zl. ile % z tej kwoty to moze byc cena ziemi sprzedanej w krapkowicach lub konstancinie tym bardziej ze trudno ja sprzedac? jak samorzad nic nie robi to jest zle, jak ma jakis sukces to jeszcze gorzej.
J
Janek Wiśniewski
Nie było takiej opcji,wiem to doskonale,gdyż rachunek ekonomiczny(ceny ziemi w Konstancinie-Jeziornej należą
do najwyzszych w Polsce)przemawiał z Krapkowicami ,niezaleznie od samorządowych umizgów .
Papiernie doskonale rozumiem,bo skoro znależli się nieświadomi pomocnicy ,to z Nich skorzystali.
Dlatego uważam,że Jansohn ma rację,znowu daliście ciała

Erwin, widzę że jesteś doskonale zorientowany w temacie. Podziel się z "masą proletariatu" swoją wiedzą i napisz jakie jest twoje zaangażowanie i jaki jest twój wkład w lobby papierowe w Krapkowicach.
E
Erwin
Drogi Jansohnie. Jestem pełen podziwu dla Twojej determinacji w wychwytywaniu, wytykaniu i krytykowaniu wszystkiego co tylko związane z moja osobą. Niemniej, poczytaj uważnie:Istnienie tej linii jest związane z dwoma elementami: jednostką wojskową i wielkimi zakładami przemysłowymi w Krapkowicach. Czy to się komuś podoba czy nie, moja determinacja zwana przez Pana lobbingiem się w tym temacie nie zmniejszy. Chciałbym, żeby ta linia została reaktywowana. Podobnie jak Starosta i inni przedstawiciele władz, przedsiębiorstw czy miłośników kolei. A patrząc na to inaczej - dziś Metsa wybudowała halę, w czerwcu uruchomi produkcję. A jak by się to wszystko potoczyło, gdyby dyrekcja pozostała w Konstancinie-Jeziornej? Kilkuset zwolnionych w Krapkowicach?

Nie było takiej opcji,wiem to doskonale,gdyż rachunek ekonomiczny(ceny ziemi w Konstancinie-Jeziornej należą
do najwyzszych w Polsce)przemawiał z Krapkowicami ,niezaleznie od samorządowych umizgów .
Papiernie doskonale rozumiem,bo skoro znależli się nieświadomi pomocnicy ,to z Nich skorzystali.
Dlatego uważam,że Jansohn ma rację,znowu daliście ciała
G
Gość

Ciekaw jestem kto zapłaci w Gminie Strzeleczki za usuwanie asfaltu z przejazdów kolejowych na drogach gminnych ?

Człowiek który na to zezwolił musiał być albo komplentnie pijany albo niekompetentny.

Konsekwencje finansowe tego czynu powinna poniesć osoba, która pozwoliła ten przejazdy zaasfaltować.

A
Alan

Brawo

W
Witold Rożałowski

Drogi Jansohnie. Jestem pełen podziwu dla Twojej determinacji w wychwytywaniu, wytykaniu i krytykowaniu wszystkiego co tylko związane z moja osobą. Niemniej, poczytaj uważnie:
Istnienie tej linii jest związane z dwoma elementami: jednostką wojskową i wielkimi zakładami przemysłowymi w Krapkowicach. Czy to się komuś podoba czy nie, moja determinacja zwana przez Pana lobbingiem się w tym temacie nie zmniejszy. Chciałbym, żeby ta linia została reaktywowana. Podobnie jak Starosta i inni przedstawiciele władz, przedsiębiorstw czy miłośników kolei. A patrząc na to inaczej - dziś Metsa wybudowała halę, w czerwcu uruchomi produkcję. A jak by się to wszystko potoczyło, gdyby dyrekcja pozostała w Konstancinie-Jeziornej? Kilkuset zwolnionych w Krapkowicach?

G
Gość

Ta linia nadal stanowi główny nerw całego systemu komunikacyjnego miasta, z uwagi na swą historyczną, świetnie zaprojektowaną lokalizację, wzdłuż strefy przemysłowej.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3