Linia kolejowa Prudnik-Gogolin. Na tory wraca życie

Krzysztof StrauchmannZaktualizowano 
Wyścigi drezyn w Białej.
Wyścigi drezyn w Białej.
Kilku pasjonatów z Opolskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei społecznie porządkuje co sobotę nieczynną linię kolejową z Prudnika do Krapkowic. Chcą tu przywrócić ruch. Na początek zwykłych drezyn, a w przyszłości także pociągów turystycznych.

- Teraz koncentrujemy się na odcinku z Zieliny do Krobusza - opowiada Henryk Remisz, który zaangażował się w prace - W następnej kolejności przejdziemy na odcinek z Białej do Prudnika.

Sympatycy kolei i drezyn wycinają krzaki i drzewa, które porosły nieczynne torowisko. Starostwo w Krapkowicach przekazało im maszynę do rozdrabniania gałęzi, poza tym korzystają z prywatnego sprzętu i sami płacą za benzynę.

Polskie Linie Kolejowe nie dokładają się do prac, ale zezwoliły na wykorzystywanie torów do przejazdów turystycznych.

- Co sobotę można nas zastać w Mosznej koło zamkowej bramy. Proponujemy wycieczki drezyną. Można np. wypożyczyć w Mosznej rower, pojechać w jedną stronę drezyną a z powrotem jednośladem. Chcemy, żeby linia stała się atrakcją turystyczną - mówi Henryk Remisz.

Linia kolejowa nr 306 z Gogolina do Prudnika powstała w 1896 roku. Ruch osobowy został na niej zamknięty w 1991 roku. Od 2005 roku nie jeżdżą tędy żadne pociągi.

Ostatnio Ministerstwo Obrony Narodowej zadeklarowało, że wyremontuje 24 kilometrową linię, bo ma ona znaczenie strategiczne. Stowarzyszenie liczy, że po remoncie uruchomi tu przejazdy turystyczne parowozem.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 11

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Grzegorz

Powiem wam jedno, zabytkowa linia która istniała i funkcjonowała przez tyle lat nie powinna być rozkradana i niszczona.  Moim zdaniem władze Prudnika i Krapkowic powinni odbudować i przywrócić do używalności te tory. Kiedy miałem 5 lat to mieszkałem w tamtych okolicach, za każdym razem kiedy jechałem z tatem do krapkowic do wujka zawsze spoglądałem na zardzewiałe tory, zniszczony nasyp, spruchniałe drewniane podkłady. Gdyby na tych terenach żyli czesi i gdyby władze obu miast to by byli czesi to Linia Prudnik-Gogolin była by już dawno wyremontowana i wyglądałaby tak jak tory w brzegu. Dziwi mnie fakt iż te tory z tymi podkładami wytszymałt tak długi czas, jeżeli oni tą linię zlikwidują całkowicie tak jak linie Nysa-Kałków czy Nysa-Ścinawa Mała to będzie cios w sedno.

G
Gość

W 2013 roku mają zostać przekazane pierwsze środki pieniężne na remont linii z Prudnika go Krapkowic. Od krapkowic do Gogolina tory są całkowice zlikwidowane i tam już ruch nie będzie prowadzony. Wyremontowana linia jest ujęta w rozporządzeniu mówiącym o liniach kolejowych o znaczeniu strategicznym. Jednostka wojskowam, która mieści się w Krapkowicach musi mieć połączenie kolejowe dlatego tory mają być wyremontowane.

Nie każdy zapewne wie, że Drezyniarze z Białej i Krapkowic uratowali przed dewastacją torowiska na terenie stacji w białej oraz odcinek toru łączący Białą z Prudnikiem.
Dodatkowo niedawno został oczyszczony fragment toru pomiędzy Moszną, a Dębiną. W planach jest oczyszczenie torowiska dalej, aż do Krobusza.

Tak więc pomimo ubytków Drezyniarze starają się ratować to co jest i chwała im za to.

Dzięki ich pracy remont będzie trochę szybciej przebiegał.

g
gość

Do Wrocławia to jest linia przez Brzeg, tylko jak na razie jest ona marnie wykorzystywana - brak bezpośredniego połączenia, mało składów i brak mijanki w połowie trasy.

d
dyrezyna
A ja czekam kiedy wladze naszego województwa wkońcu otworzą oczy i przywrócom kursowanie pociągów z K-K do Kamieńca Ząbkowickiego lub do Kłodzka przez Prudnik i pozwolą mieszkańcą południa województwa konfortowo gdzieś dojechać np.Wrocławia czy Legnicy.

Ile ty masz lat? Kursowanie zlikwidowano, nie zawieszono. Nie można przywrócić tego, czego nie ma. Można to odtworzyć, ale za co i dla kogo? Koń... hmm, sorry pociąg to przeżytek.
G
Gość

A ja czekam kiedy wladze naszego województwa wkońcu otworzą oczy i przywrócom kursowanie pociągów z K-K do Kamieńca Ząbkowickiego lub do Kłodzka przez Prudnik i pozwolą mieszkańcą południa województwa konfortowo gdzieś dojechać np.Wrocławia czy Legnicy.

d
dolnoślązak

"Katowice - Nysa - Kamieniec Ząbkowicki? - Legnica? Postawiłem znaki zapytania ponieważ ginie następne połączenie Nysy z Kamieńcem Ząbkowickim i dalej z Kotliną Kłodzką. Również i tu brak pomyślunku decydentów z województw dolnośląskiego i opolskiego doprowadziło do zawieszenia przewozów pasażerskich pomiędzy Nysą i Kamieńcem."

Jakoś dolnośląski odcinek tej linii ma się dobrze, jeżdżą tam szynobusy Legnica-Kłodzko, więc brak myślenia to kieruj do władz swojego województwa. A co do linii Prudnik-Gogolin, bez mostu jest to trasa donikąd i należy się dziwić, że ktoś porywa się na remont tego w takiej wersji.

t
taka prawda
Tęsknie za starą "KOZĄ"
Przywróćcie parowozy a będzie to hit !!!!

Ten apel to do kogo? Do dziennikarzy? Do czytelników?
Może do przygnąbionych bezrobotnych, bezpieniężnych?
Minie pasja, zabraknie energii, szczątkowej pomocy i ... tory, a właściwie gołe nasypy znowu zarosną krzakami.
P
Petucha

Niestety nie cała linia Gogolin - Prudnik będzie przygotowana do ruchu kolejowego. Powódź przed kilkunastu laty zniszczyła most na Odrze pod Krapkowicami, po jego odbudowie ówczesne władze Krapkowic i Gogolina wymyśliły zamiast kolei ścieżkę rowerową i istniejące torowisko przejęły od PKP po rozebraniu przez kolej nawierzchni. Czy ścieżka istnieje nie wiem, wiem napewno, że dojazd do st Gogolin (obok stadionu)został zagospodarowany w sposób całkowicie uniemożliwiający odbudowę torowiska. Szkoda, że tak się stało i bezmyślnie zniszczono połączenie linii Kędzierzyn Koźle - Opole Groszowice i dalej do Wrocławia z linią Katowice - Nysa - Kamieniec Ząbkowicki? - Legnica? Postawiłem znaki zapytania ponieważ ginie następne połączenie Nysy z Kamieńcem Ząbkowickim i dalej z Kotliną Kłodzką. Również i tu brak pomyślunku decydentów z województw dolnośląskiego i opolskiego doprowadziło do zawieszenia przewozów pasażerskich pomiędzy Nysą i Kamieńcem. Odcinek ten przed likwidacją ratują jedynie przewozy towarowe.

k
koleżka z pracy

Bravo! Panie Heniu - takich ludzi (z pasją) nam w Białej potrzeba

p
podróżnik

Tęsknie za starą "KOZĄ"
Przywróćcie parowozy a będzie to hit !!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3