Linia kolejowa Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie znalazła się na liście szlaków, po których znów będą mogły pojechać pociągi

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Jest szansa, że pomiędzy Racławicami, Głubczycami, a Raciborzem znowu pojadą pociągi. Archiwum
Szacunkowy koszt prac rewitalizacyjnych na linii Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie to nawet 200 mln złotych. Praktycznie od początku trzeba bowiem odbudować całą infrastrukturę kolejową i wyremontować dworce oraz stacje.

Powiat głubczycki jest jedynym na Opolszczyźnie, który nie ma połączeń kolejowych. Ostatni pociąg pasażerski odjechał ze stacji w Głubczycach 20 lat temu. Od tamtej pory torowisko niszczeje, a szyny i inne elementy infrastruktury systematycznie rozkradają złomiarze.

Teraz może się to zmienić. PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły ocenę formalną wniosków zgłoszonych do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus.

79 z 96 zgłoszonych propozycji spełnia kryteria programu i może być zakwalifikowanych do drugiego etapu naboru, w tym jedna linia z województwa opolskiego: Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie.

Szacunkowy koszt prac rewitalizacyjnych to nawet 200 mln złotych. Praktycznie od początku trzeba bowiem odbudować całą infrastrukturę kolejową i wyremontować dworce oraz stacje.

W drugim etapie samorządy mają 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego, muszą też pozyskać niezbędne dokumenty, opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych - informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe.

Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania, minimum 15 procent wartości inwestycji, a także deklaracji organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania minimum czterech pary pociągów przez 5 lat.

Po tym etapie projekty będą podlegały ocenie, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej i kwalifikacja ich do realizacji - dodaje Mirosław Siemieniec.

Głównym celem programu Kolej Plus, który ma być zrealizowany do 2028 roku, jest przywrócenie lub usprawnienie połączeń miejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców z miastami wojewódzkim, a co za tym idzie wyeliminowanie wykluczenia komunikacyjnego.

Przypomnijmy. W marcu tego roku pod dokumentem w sprawie przystąpienia do programu podpisali się samorządowcy z województw opolskiego i śląskiego: starosta głubczycki, prudnicki i raciborski, burmistrzowie Głubczyc, Głogówka i Baborowa, prezydent Raciborza oraz wójt Pietrowic Wielkich.

Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury program jest wart 6,6 mld zł, w tym 5,6 mld zł stanowią fundusze budżetu państwa, a około miliarda samorządu terytorialnego.

Nowy rozkład jazdy PKP 2020/2021 na Opolszczyźnie. Kolejne p...

Z pasji do szycia powstało niezwykłe miejsce w Zielonej Górze

Wideo

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kolejowy

Kolej to piekny kawalek histori, zasluguje na odbudowe!!

H
Hej.

Kto tu pochodzi z patologii to widać PO wpisie towarzyszu Kiszczak.

N
Nysa
1 grudnia, 10:14, Antoni Adam:

Patologia z PO-PSL w latach 2008-2015 likwidowała i zwijała Polskę powiatową, 8 straconych lat, dlatego wszędzie zaległości i zawsze było słychać, że nie ma pieniędzy albo że się nie opłaca, to samo było z obwodnicą Niemodlina, złodzieje z Platformy 10 lat obiecywali i nic, Patryk Jaki załatwił w dwa lata, takie są fakty , nie mylić z fucktami o 19.00 :)

1 grudnia, 11:29, Zenon Kliszczak:

patologia PiS to zamknęła a potem złodzieje z bandy kulawego UBeckiego konfidenta z żoliborza ukradli,w tym i ty PiSowski złodzieju.Pamiętamy cię jak biegałeś z donosami na sąsiadów konfidencie.

Po kilkudziesięciu latach wyremontowano trasę kolejową Nysa Opole. Okres przejazdu zmniejszył się o ponad 30 minut. Brawo PiS.

I
Igma

Foto nr 1.

Piękne zdjęcie

G
Gość
1 grudnia, 10:14, Antoni Adam:

Patologia z PO-PSL w latach 2008-2015 likwidowała i zwijała Polskę powiatową, 8 straconych lat, dlatego wszędzie zaległości i zawsze było słychać, że nie ma pieniędzy albo że się nie opłaca, to samo było z obwodnicą Niemodlina, złodzieje z Platformy 10 lat obiecywali i nic, Patryk Jaki załatwił w dwa lata, takie są fakty , nie mylić z fucktami o 19.00 :)

1 grudnia, 13:11, Andrzej:

gościu sprawdź dokładnie o czym piszesz !

decyzje o likwidacji tzw. linii nierentownych podjął rząd niejakiego Buzka i nie ma co zwalać na PO i PSL !

1 grudnia, 13:20, T:

A ja myślę, że w sierpniu 2000 to jednak SLD i Leszek Miller rządzili :-)

Raczej AWS. SLD rządziło w latach 2001-05.

M
Mrek

Ta wiadomosc wcale nie cieszy, z tego planu moga byc nici, jak z lini Prudnik -Krapkowice tez byla w pierwszej 20 programu Kolej , kasa poszla na inna potrzebe!!

I
Igma

Też zająłem się kolejnictwem.

Uruchomiłem trzy linie kolejowe.

Mam jeden parowóz, dwie

Lokomotywy spalinowe, wagony sypialne, wagony Pullmana i wagony towarowe.

Wszystko od firmy Märkln.

T
T
1 grudnia, 10:14, Antoni Adam:

Patologia z PO-PSL w latach 2008-2015 likwidowała i zwijała Polskę powiatową, 8 straconych lat, dlatego wszędzie zaległości i zawsze było słychać, że nie ma pieniędzy albo że się nie opłaca, to samo było z obwodnicą Niemodlina, złodzieje z Platformy 10 lat obiecywali i nic, Patryk Jaki załatwił w dwa lata, takie są fakty , nie mylić z fucktami o 19.00 :)

1 grudnia, 13:11, Andrzej:

gościu sprawdź dokładnie o czym piszesz !

decyzje o likwidacji tzw. linii nierentownych podjął rząd niejakiego Buzka i nie ma co zwalać na PO i PSL !

A ja myślę, że w sierpniu 2000 to jednak SLD i Leszek Miller rządzili :-)

A
Andrzej
1 grudnia, 10:14, Antoni Adam:

Patologia z PO-PSL w latach 2008-2015 likwidowała i zwijała Polskę powiatową, 8 straconych lat, dlatego wszędzie zaległości i zawsze było słychać, że nie ma pieniędzy albo że się nie opłaca, to samo było z obwodnicą Niemodlina, złodzieje z Platformy 10 lat obiecywali i nic, Patryk Jaki załatwił w dwa lata, takie są fakty , nie mylić z fucktami o 19.00 :)

gościu sprawdź dokładnie o czym piszesz !

decyzje o likwidacji tzw. linii nierentownych podjął rząd niejakiego Buzka i nie ma co zwalać na PO i PSL !

K
Kolejarz

A kto zamykał kolej na Opolszczyźnie. Po i PSL. Były plany zamknięcia nawet lini Opole Nysa!!! Tak tak

G
Gość
1 grudnia, 11:26, Zenon Kliszczak:

to ile z tego PiSozłodzieje ukradną ? połowę? to taka ich typowa stawka,ukraść połowę.

Co znaczy połowę??? Wszystko ukradniecie z unii europejskiej!!! A ja to wam muszę płacić! Wow z unii!!!

Z
Zenon Kliszczak

to ile z tego PiSozłodzieje ukradną ? połowę? to taka ich typowa stawka,ukraść połowę.

G
Gość
1 grudnia, 10:14, Antoni Adam:

Patologia z PO-PSL w latach 2008-2015 likwidowała i zwijała Polskę powiatową, 8 straconych lat, dlatego wszędzie zaległości i zawsze było słychać, że nie ma pieniędzy albo że się nie opłaca, to samo było z obwodnicą Niemodlina, złodzieje z Platformy 10 lat obiecywali i nic, Patryk Jaki załatwił w dwa lata, takie są fakty , nie mylić z fucktami o 19.00 :)

W 2000 roku zlikwidowano ruch pasażerski a w 2006 towarowy. Coś nie trafiłeś w tym wypadku z datami🤣🤣🤣

A
Antoni Adam

Patologia z PO-PSL w latach 2008-2015 likwidowała i zwijała Polskę powiatową, 8 straconych lat, dlatego wszędzie zaległości i zawsze było słychać, że nie ma pieniędzy albo że się nie opłaca, to samo było z obwodnicą Niemodlina, złodzieje z Platformy 10 lat obiecywali i nic, Patryk Jaki załatwił w dwa lata, takie są fakty , nie mylić z fucktami o 19.00 :)

N
Nerwus

Najpierw doprowadzili do ruiny, a teraz będą odbudowywać !!! Niestety nie wszystkie dworce kolejowe- nawet te zabytkowe na skalę światową odbudować już się nie da

Dodaj ogłoszenie