Linia kolejowa Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie znalazła się na liście szlaków, po których znów będą mogły pojechać pociągi

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Jest szansa, że pomiędzy Racławicami, Głubczycami, a Raciborzem znowu pojadą pociągi.
Jest szansa, że pomiędzy Racławicami, Głubczycami, a Raciborzem znowu pojadą pociągi. Archiwum
Szacunkowy koszt prac rewitalizacyjnych na linii Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie to nawet 200 mln złotych. Praktycznie od początku trzeba bowiem odbudować całą infrastrukturę kolejową i wyremontować dworce oraz stacje.

Powiat głubczycki jest jedynym na Opolszczyźnie, który nie ma połączeń kolejowych. Ostatni pociąg pasażerski odjechał ze stacji w Głubczycach 20 lat temu. Od tamtej pory torowisko niszczeje, a szyny i inne elementy infrastruktury systematycznie rozkradają złomiarze.

Teraz może się to zmienić. PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły ocenę formalną wniosków zgłoszonych do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus.

79 z 96 zgłoszonych propozycji spełnia kryteria programu i może być zakwalifikowanych do drugiego etapu naboru, w tym jedna linia z województwa opolskiego: Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie.

Szacunkowy koszt prac rewitalizacyjnych to nawet 200 mln złotych. Praktycznie od początku trzeba bowiem odbudować całą infrastrukturę kolejową i wyremontować dworce oraz stacje.

W drugim etapie samorządy mają 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego, muszą też pozyskać niezbędne dokumenty, opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych - informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe.

Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania, minimum 15 procent wartości inwestycji, a także deklaracji organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania minimum czterech pary pociągów przez 5 lat.

Po tym etapie projekty będą podlegały ocenie, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej i kwalifikacja ich do realizacji - dodaje Mirosław Siemieniec.

Głównym celem programu Kolej Plus, który ma być zrealizowany do 2028 roku, jest przywrócenie lub usprawnienie połączeń miejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców z miastami wojewódzkim, a co za tym idzie wyeliminowanie wykluczenia komunikacyjnego.

Przypomnijmy. W marcu tego roku pod dokumentem w sprawie przystąpienia do programu podpisali się samorządowcy z województw opolskiego i śląskiego: starosta głubczycki, prudnicki i raciborski, burmistrzowie Głubczyc, Głogówka i Baborowa, prezydent Raciborza oraz wójt Pietrowic Wielkich.

Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury program jest wart 6,6 mld zł, w tym 5,6 mld zł stanowią fundusze budżetu państwa, a około miliarda samorządu terytorialnego.

W nowym rozkładzie jazdy PKP województwo opolskie zyska nowe połączenia składami Intercity. Skrócą się też czasy podróży koleją.

Nowy rozkład jazdy PKP 2020/2021 na Opolszczyźnie. Kolejne p...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska