MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Linia kolejowa Racławice Śląskie - Głubczyce - Racibórz ma być odbudowana. Pieniądze mają pochodzić z rządowego programu "Kolej Plus"

Sławomir Draguła
Odbudowa linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Racławice może kosztować nawet 100 mln zł.
Odbudowa linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Racławice może kosztować nawet 100 mln zł. Archiwum
- Przywrócenie ruchu pasażerskiego na linii Racibórz – Głubczyce jest dla mnie priorytetem – powiedział Janusz Kowalski, wiceminister w Ministerstwie Aktywów Państwowych. Odtworzone połączenie zapewni możliwość komunikacji dla dziesiątek tysięcy mieszkańców. Pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarczy południa Opolszczyzny.

Janusz Kowalski, opolski poseł PiS-u i wiceminister w Ministerstwie Aktywów Państwowych zwołał w poniedziałek konferencję prasową w sprawie odbudowy linii kolejowej z Raciborza przez Głubczyce do Racławic Śląskich.

Przywrócenie ruchu pasażerskiego na linii Racibórz – Głubczyce - Racławice jest dla mnie priorytetem. Odtworzone połączenie zapewni możliwość komunikacji dla dziesiątek tysięcy mieszkańców. Pozytywnie wpłynie na rozwój miejsc pracy – powiedział Janusz Kowalski, wiceminister w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Powiat głubczycki jest jedynym na Opolszczyźnie, który nie ma połączeń kolejowych. Ostatni pociąg pasażerski odjechał ze stacji w Głubczycach 20 lat temu. Od tamtej pory torowisko niszczeje, a szyny i inne elementy infrastruktury systematycznie rozkradają złomiarze.

Władze Głubczyc, ale i innych samorządów leżących wzdłuż linii od lat lobbują na rzecz jej rewitalizacji, ale na razie to się nie udało. Teraz pojawiła się na to szansa.

Rząd przyjął niedawno Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus, który może być wykorzystany do przywrócenia połączenia kolejowego Racławice Śląskie – Głubczyce – Racibórz.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą prace przygotowawcze do uruchomienia tego programu. Dzięki niemu możliwe będzie finansowanie prac projektowych oraz robót budowlanych obejmujących linie kolejowe. 85 proc. kosztów będzie pokryte budżetu państwa, a 15 proc. z funduszy samorządu terytorialnego.

Linię trzeba praktycznie zbudować od nowa

Szacunkowy koszt prac rewitalizacyjnych to nawet 200 mln złotych. Praktycznie od początku trzeba odbudować całą infrastrukturę kolejową i wyremontować dworce oraz stacje.

Trwa głosowanie...

Odbudowa linii kolejowej z Raciborza do Racławic to dobry pomysł?

Odtworzenie połączenia kolejowego na odcinku Racibórz-Głubczyce-Racławice Śląskie jest także rozważane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na perspektywę 2021-2027.

Urzędy marszałkowskie województwa opolskiego i śląskiego popierają projekt i widzą potrzebę uwzględnienia go w planach inwestycji regionalnych w przyszłej perspektywie 2021-2027.

Idea jest dobra, powiat głubczycki jest jedynym bez pociągów osobowych i należy to zmienić - mówi Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa opolskiego. - Jestem zwolennikiem rozwoju kolei. W najbliższym czasie zaproszę samorządowców zaangażowanych w projekt i zaczniemy nad nim pracę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Najem krótkoterminowy - czy zmienią się zasady?

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska