Linia kolejowa Racławice Śląskie - Głubczyce - Racibórz ma być odbudowana. Pieniądze mają pochodzić z rządowego programu "Kolej Plus"

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Odbudowa linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Racławice może kosztować nawet 100 mln zł.
Odbudowa linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Racławice może kosztować nawet 100 mln zł. Archiwum
- Przywrócenie ruchu pasażerskiego na linii Racibórz – Głubczyce jest dla mnie priorytetem – powiedział Janusz Kowalski, wiceminister w Ministerstwie Aktywów Państwowych. Odtworzone połączenie zapewni możliwość komunikacji dla dziesiątek tysięcy mieszkańców. Pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarczy południa Opolszczyzny.

Janusz Kowalski, opolski poseł PiS-u i wiceminister w Ministerstwie Aktywów Państwowych zwołał w poniedziałek konferencję prasową w sprawie odbudowy linii kolejowej z Raciborza przez Głubczyce do Racławic Śląskich.

Przywrócenie ruchu pasażerskiego na linii Racibórz – Głubczyce - Racławice jest dla mnie priorytetem. Odtworzone połączenie zapewni możliwość komunikacji dla dziesiątek tysięcy mieszkańców. Pozytywnie wpłynie na rozwój miejsc pracy – powiedział Janusz Kowalski, wiceminister w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Powiat głubczycki jest jedynym na Opolszczyźnie, który nie ma połączeń kolejowych. Ostatni pociąg pasażerski odjechał ze stacji w Głubczycach 20 lat temu. Od tamtej pory torowisko niszczeje, a szyny i inne elementy infrastruktury systematycznie rozkradają złomiarze.

Władze Głubczyc, ale i innych samorządów leżących wzdłuż linii od lat lobbują na rzecz jej rewitalizacji, ale na razie to się nie udało. Teraz pojawiła się na to szansa.

Rząd przyjął niedawno Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus, który może być wykorzystany do przywrócenia połączenia kolejowego Racławice Śląskie – Głubczyce – Racibórz.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą prace przygotowawcze do uruchomienia tego programu. Dzięki niemu możliwe będzie finansowanie prac projektowych oraz robót budowlanych obejmujących linie kolejowe. 85 proc. kosztów będzie pokryte budżetu państwa, a 15 proc. z funduszy samorządu terytorialnego.

Linię trzeba praktycznie zbudować od nowa

Szacunkowy koszt prac rewitalizacyjnych to nawet 200 mln złotych. Praktycznie od początku trzeba odbudować całą infrastrukturę kolejową i wyremontować dworce oraz stacje.

Trwa głosowanie...

Odbudowa linii kolejowej z Raciborza do Racławic to dobry pomysł?

Odtworzenie połączenia kolejowego na odcinku Racibórz-Głubczyce-Racławice Śląskie jest także rozważane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na perspektywę 2021-2027.

Urzędy marszałkowskie województwa opolskiego i śląskiego popierają projekt i widzą potrzebę uwzględnienia go w planach inwestycji regionalnych w przyszłej perspektywie 2021-2027.

Idea jest dobra, powiat głubczycki jest jedynym bez pociągów osobowych i należy to zmienić - mówi Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa opolskiego. - Jestem zwolennikiem rozwoju kolei. W najbliższym czasie zaproszę samorządowców zaangażowanych w projekt i zaczniemy nad nim pracę.

Strefa Biznesu: Wypalenie zawodowe coraz większym wyzwaniem dla firm

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 20

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

z
zenIT

za bajtla chodziłem tym nieczynnym torowiskiem z Raciborza aż do Pietrowic albo nawet do Kietrza; pamiętam jeszcze jak jakieś niedobitki tam jeździły, potem torowisko pięknie zarosło

G
Gość
10 marca, 6:58, Gość:

W komentarzach udział bierze 20% tych którzy są przeciwni. Są to ludzie którzy wracając z zagranicy chwalą wszystko co tam zobaczyli. Jednak w Polsce nie chcą żeby było lepiej. Taki masochizm mentalny.

Widziałeś żeby za granica najpierw doprowadzali do ruiny a potem budowali na nowo za takie coś jak w ogl władze zrobiły to licz publiczny

G
Gość

Zamiast wywalać 200 mln na tory lepiej wyremontować drogi i zainwestować w autobusy. Odbudowa linii kolejowej dla pasażerów z niewielkich miasteczek to średni pomysł. Trzeba pamiętać że na 200 mln się nie skończy bo to pewnie tylko koszt torów, do tego trzeba dodać tabor kolejowy za kolejne setki milionów.

Naprawdę, można za te pieniądze zapewnić dużo lepszy transport.

G
Gość

W komentarzach udział bierze 20% tych którzy są przeciwni. Są to ludzie którzy wracając z zagranicy chwalą wszystko co tam zobaczyli. Jednak w Polsce nie chcą żeby było lepiej. Taki masochizm mentalny.

M
Mz

Panie Minister - drogi „asfaltowe” wpierw wyremontujcie, dokończcie obwodnicę w kierunku granicy, a potem usiądziecie i pomyślcie co będzie ta kolej wozić i kogo? Jak tak czytam Pańskie pomysły to wydaje mi się że szykuje się desant na stołek burmistrza Głubczyc.

D
Darek

Odbudujcie Gogolin -Krapkowice. Prudnik i wszystko po drodze będzie miało połączenie.

G
Gość

https://satyrofotohistorys.home.blog/2020/03/10/cudotworcy-pkp_plk_sa/

o
oliwa
9 marca, 21:19, Zbigniew:

Gdzie ten Kowalski widzi dziesiątki tysięcy ludzi korzystających z linii Racibórz - Racławice.Jak można takie dyrdymały posuwać?

jak sie pije to widać wiele więcej niż na trzeźwo. O!!!

k
kocham cię kowal

A może Kowal kolejkę linową byście zrobili i taką od razu do tego lotniska, co się z niego lata na południe

G
Gosc9082
9 marca, 23:12, Gość 9082:

Linia Kędzierzyn-klodzko tez została "reaktywowana" tylko na weekendy gdzie jeździ kilka osób... A szkoda kolejna sprawa za czym ludzie z raclawic mają jechać do Głubczyc czy Raciborza? Nie jest to ich powowt, nie ma zbyt wiele miejsc pracy? Pana posła chyba poniosła fantazja i zapewne zbliżające się wybory ?

Powiat*

J
Jacek

Super 200 baniek plus koszty utrzymania na to żeby przewieź pare tyłków dziennie . Szpital pada odzial po oddziale, drogi na około w większości masakra , region umiera naturalną śmiercią , nikt się nie osiedla bo władzy się nie opłaca uzbrajać tereny pod budownictwo, no ale SUPER paru sentymentalnych ... przejedzie się koleją.

G
Gość 9082

Linia Kędzierzyn-klodzko tez została "reaktywowana" tylko na weekendy gdzie jeździ kilka osób... A szkoda kolejna sprawa za czym ludzie z raclawic mają jechać do Głubczyc czy Raciborza? Nie jest to ich powowt, nie ma zbyt wiele miejsc pracy? Pana posła chyba poniosła fantazja i zapewne zbliżające się wybory ?

G
Gosc123

Jak dla mnie to te polaczenie pociagow powinno zostac wznowione poloczebie autobusowe to jakas parodia ostatni autobus 16:30 a puzniej radz sobie podziwiam naszych sasiadow czechow u nich kolej jak i autobusy jezdza do kazdej malej miejscowosci za grosz mozna dostac sie wszedzie gdzie sie da i nie wazne czy w autobusie czy w pociagu jest jedna osoba czy nikt i jakos im to sie oplaca a u nas w polsce nie oplaca sie nic to jest dramat sa ludzie ktozy nie maja aut i maja potrzebe sie przemieszczac kolejna sprawa to nasz kochany pks ktory prowadzi wojne z pks raciborz chore od poniedzialku do niedzieli powinny jezdzic autobusy kiedys tak bylo i bylo dobrze a teraz to jest nie normalne odtanio jak jechalam z dzieckiem pan z raciborskiego pks mial problem naliczyc bilet ulgowy poniewaz jechal po innej trasie niz raciborz wiec stwierdzil ze jak to jest kurs do glubczyc to bilet musi byc tak jak dla doroslego . I tak jak mowilam jestem za wznowieniem kursow pociagow bez wojen?

G
Greg 2
9 marca, 18:30, Greg:

Jako byly mieszkaniec Głubczyc uwazam, ze jest to zła decyzja- prosze zauwazyc iz autobusy na tej trasie juz dawno zostaly bardzo ograniczone gdyz nikt nimi nie jeździł, wiec po co wydawac miliony na bardzo wątpliwe ekonomicznie połączenie kolejowe?

Dobrze że były....ciekawe czy jeździłbys Pan tymi złomami kopcącymi starymi autosanami 40/h na godzinę po dziurawych drogach powiatu głubczyckiego ... Lepszy mi się wydaje jest pomysł kolejowy... Dużo ludzi by z tego skorzystało napewno

Z
Zbigniew

Gdzie ten Kowalski widzi dziesiątki tysięcy ludzi korzystających z linii Racibórz - Racławice.Jak można takie dyrdymały posuwać?

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska
Dodaj ogłoszenie